Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upplösning och storlek på bild för webb (var: "helt enkelt?")

Produkter
(logga in för att koppla)

sara gust

Avslutat medlemskap
helt enkelt?

Har kommer nagra extrema basfragor men jag skulle vara extremt tacksam om ngn hade tid att svara.

Vid jobb for hemsidor, vilken upplosning ska man skicka over bilderna pa?
72 dpi har jag forstatt det som ar standard.
Vilken storlek pa bilderna, finns det ngn grans sa att saga?
Andrar jag i centimeter eller pixel?
JPEG eller annat format om inget annat sags?


MVH
Sara
 
72dpi och jpg borde bli bra. Du kan dra ner kvaliten när du sparar, men antalet kb beror ju på hur stor och detaljrik bilden är också. Jag brukar dra ner till typ 75-80skalan i save for web om filerna är stora. Tungladdade bilder är ju inte så kul.
 
Re: helt enkelt?

sara gustavsson skrev:

Vid jobb for hemsidor, vilken upplosning ska man skicka over bilderna pa?
72 dpi har jag forstatt det som ar standard.
Andrar jag i centimeter eller pixel?
JPEG eller annat format om inget annat sags?


MVH
Sara

En bild på en hemsida är ett antal pixlar hög gånger ett antal pixlar bred (t ex 600px *400px)

Dpi-siffran kan man strunta i totalt om man inte ska skriva ut bilden.

Ignorera siffran dpi helt enkelt då siffran inte är relevant i dessa sammanhang.

Jpeg är det absolut vanligaste formatet för foton.
 
Re: helt enkelt?

sara gustavsson skrev:

Vilken storlek pa bilderna, finns det ngn grans sa att saga?
Andrar jag i centimeter eller pixel?
JPEG eller annat format om inget annat sags?
Sara

Den som gör hemsidan bör berätta hur stor bilden ska vara. Antal pixlar är det som gäller.
 
72 dpi

72 dpi är en standard som säger att det är 72 punkter per tum (Dot Per Inch) En tum är 2,54 cm

Låt säga att du vill ha en liten kvadratisk bild på 2.54*2.54 cm då kommer kvadraten ha 72 bildpunkter på bredden och 72 på höjden.

Fotoprogram som typen Paint Shop Pro anger bildens storlek i punkter därmed kan du lätt se hur stor den blir på skärmen. Om du ser en bild på en skärm kan du mäta grovt med linjal på skärmen, för att se hur många punkter en bild har.

Exempel du mäter en bild med linjal den är 10*10 cm Alltså 4*4 Tum en tum var 72 pukter
4*72=288 punkter

Exempel du har ett kort på 10*15 cm alltså 4*6 tum du vill att bilden ska samma storlek på skärmen som det kort du håller i handen,,,du lägger kortet på skärmen och ser att det ser bra ut,,,Scana in 4*72dpi på bredden och 6*72dpi på höjden så blir det rätt,,,,Altså välj bara 72dpi i scanerprogramet,,,,KLART

Peter
 
Senast ändrad:
inte 72ppi

De flesta kör inte skärmen i 72ppi. Upplösningen påverkas ju av hur du ställer in skärmen.

Min 19" skärm kör jag i 1280x960 pixlar. Skärmen är ungefär 36cm bred. Det innebär att skärmens upplösning är 1280/36*2,54=90.1 PPI.

Kör jag skärmen i 1024x786 blir upplösningen 1024/36*2,54=72.2 PPI =)

Om du scannar en bild blir resultatet ofta bättre om du scannar i högre upplösning och sedan skalar ner bilden i bildbehandlingsprogrammet. Men det hör kanske inte hit.

I vilket fall så bör du inte tänka på DPI/PPI när det gäller webben, utan endast på antalet pixlar.
 
ska bilden användas för webben är det ingen som helst idé att bry sig om vilken dpi bilden ska ha vid utskrift, eftersom bilden inte är tänkt för utskrift.
det spelar ingen roll om det står 72 eller 1, det påverkar inte den "fysiska" bilden på något som helst sätt, bara en ev. utskrift.

och om man använder sig av save for web i photoshop så kommer det automatiskt stå 72 eftersom det måste stå nån siffra där.
det är bara att ödsla med tid att själv fylla i någon siffra där.
så bry dig bara om pixeldimensionerna (vilket är web-bildens faktiska storlek) och jpg-komprimeringen (för viktens skull).
 
och om man använder sig av save for web i photoshop så kommer det automatiskt stå 72 eftersom det måste stå nån siffra där.

Var har du läst det? Var står det? Är du säker på att PS verkligen skriver in ett värde för DPI? Jag testade och i utforskaren står det 96dpi, samma som Windows är inställt på. I PS står det 72ppi när jag öppnar. Men det beror troligtvis på att PS antar 72 ppi om bilden inte innehåller den informationen.
 
jag bara utgår från det eftersom mina D100 bilder ändras från 300 till 72 när jag kör save for web.
 
I mina bilder står då 72 i infon efter save for web trots att jag aldrig ändrar innan. På alla..

Och så är jag lite förvånad över hur avancerade svaren blir på enkla frågor ibland.

Spara i rätt antal pixel i save for web och inte för tungt borde nästan ha räckt för att hjälpa Sara tror jag..
 
Estethia skrev:
varför frågar du det? det vet du väl?
Nej. Det är därför jag frågar. Jag ser ett värde som är olika beroende på vilket program jag testar med. Det jag undrade var om det verkligen står i själva filen.
 
Tänk också på att du kan göra små tumnaglar på dina bilder. Vill någon sedan se hela bilden så klickar de på den och får då en större bild. Som du då skapar i 640 x 480 72 dpi. Bilden kan bli så stor att man får scrolla för att se hela om man använder större upplösning.
Fördelen är för de som använder modem. De slipper vänta på att hela bilderna ska växa fram. En tumnagel laddas på nolltid.
 
andewid skrev:
Nej. Det är därför jag frågar. Jag ser ett värde som är olika beroende på vilket program jag testar med. Det jag undrade var om det verkligen står i själva filen.
öppna en bild. kör save for web och stäng bilden. öppna nu den i save for web-sparade bilden i ps. kolla bildstorlek. hepp.

gör ett test.
sätt ner bildens pixeldimensioner till 600 pixlar på längsta sidan.
kör en "spara som" och jpg 11.
stäng inte bilden utan öppna bildstorlek igen, klicka ur "resample image" ("ändra bildupplösning" på sv.) så inte bildens pixeldimensioner (bildens "fysiska" storlek) ändras.
skriv siffran 1 (ett) i "resolution" (upplösning).
spara bilden (använd inte save for web) med "spara som" i samma jpgkomprimering och annat filnamn.

spana nu in de två olika bilderna på bildskärmen i antingen ps eller operativsystemets visningsprogram. kolla filinfo.
vad är skillnaden?
 
Jo, om du väljer "spara som" så kommer ju EXIF och rätt DPI, ICC-profil, mm.

Väljer du "spara för web" tror jag inte Photoshop fyller i DPI alls.

Jag tog egenskaperna för samma bild via utforskaren och i PS. Olika värden.
 

Bilagor

  • untitled-2.png
    untitled-2.png
    15 KB · Visningar: 801
Re: 72 dpi

peter_dahlen666 skrev:
72 dpi är en standard som säger att det är 72 punkter per tum (Dot Per Inch) En tum är 2,54 cm

Låt säga att du vill ha en liten kvadratisk bild på 2.54*2.54 cm då kommer kvadraten ha 72 bildpunkter på bredden och 72 på höjden.

Fotoprogram som typen Paint Shop Pro anger bildens storlek i punkter därmed kan du lätt se hur stor den blir på skärmen. Om du ser en bild på en skärm kan du mäta grovt med linjal på skärmen, för att se hur många punkter en bild har.

Exempel du mäter en bild med linjal den är 10*10 cm Alltså 4*4 Tum en tum var 72 pukter
4*72=288 punkter

Exempel du har ett kort på 10*15 cm alltså 4*6 tum du vill att bilden ska samma storlek på skärmen som det kort du håller i handen,,,du lägger kortet på skärmen och ser att det ser bra ut,,,Scana in 4*72dpi på bredden och 6*72dpi på höjden så blir det rätt,,,,Altså välj bara 72dpi i scanerprogramet,,,,KLART

Peter

Någon skrev att sara har fått tillräkligt med hjälp, jag håller med. Jag har försökt att ta bort mitt inlägg men det går inte, jag tror att det vore den bästa hjälp jag kan ge dig. Som sagt jag är ovan vid fotosidan men jag lär mig snabbt.

Peter
 
andewid skrev:
Jo, om du väljer "spara som" så kommer ju EXIF och rätt DPI, ICC-profil, mm.

Väljer du "spara för web" tror jag inte Photoshop fyller i DPI alls.

Jag tog egenskaperna för samma bild via utforskaren och i PS. Olika värden.
det är photoshop du ska lita på först och främst. det programmet är ju lixom gjort för behandling för tryck.
sen undrar jag om det verkligen är möjligt att spara en bild och radera siffran för upplösning?
det måste ju stå en siffra där.
 
Estethia skrev:
det är photoshop du ska lita på först och främst. det programmet är ju lixom gjort för behandling för tryck.
sen undrar jag om det verkligen är möjligt att spara en bild och radera siffran för upplösning?
det måste ju stå en siffra där.
Jag tror du blandar ihop Photoshop med själva bilden. Om det inte står något värde i bilden så "antar" Photoshop 72. Det är så jag tolkar det. Att Windows "antar" 96 beror på att Windows faktiskt är inställt på 96dpi.

Oavsett så finns inte något av värdena med i själva JPEG-filen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.