Annons

Upplösning/Filstorlek till byrå för ev tryck

Produkter
(logga in för att koppla)

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Hittade denna tråd:
http://www.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=3224131

Läs gärna alla svaren, och titta på länkarna där.

De menar att man, för att sälja filer för tryck i vissa sammanhang bör ha 670MB tiff i 8 bit, dvs inte att leka med. Trummscannade mellanformat eller motsvarande.

Vad är Era erfarenheter från Svenska förhållanden då man säljer digitala filer som ev saknar "Film" original, typ digitalkamera.

PS hela siten är intressant, se bla Macrofoto länken på startsidan
http://www.naturephotographers.net/index.html

Roine

Senast ändrad:
Bilder som är 1,5*1 meter med upplösningen 300ppi.
Jo, jag tackar.

Jag vill nog påstå att de flesta bildköpare nog inte väntar sig sådana filer.
För dagspress räcker det vanligen bra med största storlek 0,25 meter med upplösningen 200pi.

Och man kan faktsikt interpolera upp bilder med gott resultat om det är affischer som skall tryckas.

Men jag skall läsa artikeln.

Hej

Tackar för svaret. Ju hela diskussionen är intressant, samt sidorna de hänvisar till. Bla anvisningar och konkreta tips.

Det beror givetvis på ändamålet. Många magasin trycks med 150 linjer per tum och som alltid rekommenderas den dubbla bildupplösningen. Finare trycksaker trycks med 200 linjer per tum men mer än så är ovanligt.

Hej.
Jag använder visserligen film till mina jobb, men ofta så levererar jag digitalt till kunderna. Då får dom en cd-skiva med en bildfil som är ca 25Mb och 300ppi i RGB. Sen kan det vara vettigt att lägga med en lågupplöst bild också.

25Mb/300ppi är nog lite standard. I och för sej har jag alltid ett diaorginal som kan scannas om, men ngt större har inte behövts ännu.

/Jacob vP

Hej,

De flesta bilder/negativ har en kontrast på mellan 10:1 och 5:1 Upplösningen är beroende på kontrasten. Vid kontrasten 6:1 är den teoretiskt högsta upplösningen för ett objektiv 174 linjer/mm i optiska axeln vid bländare 8 och oberoende av brännvidden. Vid vinkeln 10 grader från den optiska axeln är den teoretiska maxupplösningen 166 och vid 25 grader 130 linjer/mm. Vid bländare 4 är motsvarande tal 348, 332 resp. 259. Vid bländare 11, 123, 117 resp. 92 och detta är också vad en extremt bra film högst kan upplösa.
Detta motsvarar en upplösning på 3124 dpi. Skulle ge ett max antal pixlar för 135-film på 4427 pixlar. 120-film med 6 x 7 cm format skulle ge 8609 pixlar.
Filformatet från skanning med 4000 dpi och 8 bit blir för 135-film ca 60 MB och för 120 film 6 x 7 ca 290 MB. (Vid 16 bit blir filstorleken det dubbla)

En filmskanner mäter sina tre färger i samma punkt medan en digitalkamera har färgmätpunkterna bredvid varandra. För att få samma upplösning måste alltså en digitalkamera ha tre gånger högre optisk upplösning om allt i övrigt är likvärdigt.

När det gäller affischer så kan det räcka med 72 dpi på själva affischen och då räcker kvaliten från ett superbra småbild till. När det gäller mellanformat så är ofta upplösningen ut mot kanterna den begränsande faktorn.

Harald

"25Mb/300ppi är nog lite standard"

Återigen så spelar ppi/dpi ingen som helst roll när man sparar och skickar en fil... Det påverkar ju inte den digitala bilden något.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar