Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upplösning, bildstorlek

Produkter
(logga in för att koppla)

Röd blomma

Aktiv medlem
Jag har en orginalbild med upplösningen 300 som jag minskat ner i storlek till 213x320 alt. 320x213 pixlar för att publicera på min hemsida.Under Bild --> Bildstorlek i PS där jag ändrar storleken på bilden kan man också ställa in upplösningen för bilden. Frågan är vilken upplösning jag bör använda?

Jag vill inte att besökarna ska kunna få en bra utskrift av bilden på sina egna skrivare. Vad jag har förstått så påverkar upplösningen bara själva utskriften så kan man då sätta upplösningen på ett sådant värde att man inte får en bra utskrift?

Fråga 2:

I samma fönster kan man kryssa i 'Skala stilar' och 'Ändra bildupplösning'. Vad är dessa till för? Bör man välja alternativet "Närmaste granne" under 'Ändra bildupplösning' när man försminskar bilden?

Tack på förhand!
 
Upplösningen spelar ingen roll för bilder på skärm, 320x213 pixlar är alltid 320x213 pixlar.

Om du väljer att skriva ut bilden används upplösningen för att avgöra hur stor bilden skall bli, med 300 dpi upplösning blir dina bilder nästan knappnålsstora (jag överdriver en smula). Om du skriver ut dem med 72 dpi blir bilden ungefär lika stor som på skärmen (beror lite på din skärm), men pixlarna kommer synas som legobitar.

Se gärna http://daniel.nordling.nu/bildredigeringsskolan/lektion10.html där görs ett försök att illustrera detta med upplösning på skärmen.
 
Med andra ord så bör jag använda upplösningen 300 på mina bilder på webben för att besökarna inte ska kunna få en bra utskrift av dem, eller?
 
Vilken upplösning du har på bilderna på din hemsida har ingen betydelse. Det är bara antalet pixlar som spelar nån roll.

En bild med 320x213 pixlar kan skrivas ut med relativt hög kvalitet (200 dpi) i storleken 4,1 x 2,7 cm

Vill man ha 300 dpi i utskriften räcker pixlarna till 2,7 x 1,8 cm
 
Så om jag sätter 72 eller 300 i upplösning på bilderna spelar alltså ingen som helst roll? Oavsett vad jag väljer så får den som skriver ut bilden från hemsidan samma kvalité?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.