ANNONS
Annons

Upplättningsblixt??

Produkter
(logga in för att koppla)

danielselander

Aktiv medlem
Fick äran att vara "back up" fotograf på ett bröllop förra veckan.

Vid bröllopsfotosessionen (utomhus) bestämde jag mig för att fota några bilder med upplättningsblixt. Mätte ljuset mot gräset framför brudparet och ställde in värdena manuellt. (omkring bl 4, 1/180 s, Fuji Reala) och slog på blixten med påsatt bouncer.

Efter det att jag var klar kom jag på att jag kanske borde ha "strypt" blixten något. Har inte framkallat rullarna än men jag är lite orolig att bilderna blir lite tråkiga med "för mycket" blixtljus? Vad tror ni?

Och hur mäter kameran blixtljuset vid ovannämnda situation?

Dessutom undrar jag hur mycket det är lämpligt att strypa blixten?

Tacksam för svar/Daniel

Det bror lite på vilken kamera du har.

Moderna kameror med bra ljusmätare brukar leverera ganska så hyfsade resultat.

Själv brukar jag underexponera blixten 1/2 till 1 steg.

Inte för att jag är någon Canon expert men visst borde TTL mätningen fungera trots M läget.

Visst.. Klart det funkar.. EOS-kameran själv väljer när det ska bli fill-in flash, det beror på hur ljust det är. Minns inte vid vilket ljusvärde, men du hittar det på www.photonotes.org/eos-flash.html

Med de värdena du anger så har blixten med säkerhet arbetat i fill-flash.. Möjligen skulle du ha strypt blixten något, eftersom du redan hade en korrekt exponering. så mycket som -1 steg hade nog gjort susen.

Tack för svaret och länken Jesper!

Det stod att blixten sätts ner 0,5 steg vid 11 eV, 1 steg vid 12 eV och 1,5 steg vid 13 eV, vilket väl var ungefär rådande ljusförhållande så det kanske blev bra ändå!?

danielselander skrev:

Efter det att jag var klar kom jag på att jag kanske borde ha "strypt" blixten något. Har inte framkallat rullarna än men jag är lite orolig att bilderna blir lite tråkiga med "för mycket" blixtljus? Vad tror ni?

Och hur mäter kameran blixtljuset vid ovannämnda situation?

Dessutom undrar jag hur mycket det är lämpligt att strypa blixten?

Tacksam för svar/Daniel

bara för att låta dig våndas lite: när jag körde eos5+ 540ez för fill-in så tyckte jag att jag alltid var tvungen att strypa blixten m minst ett steg.

Jeppes länk är proppfull av info- en kort, svepande, summarisk sammanfattning är att blixtens ljusmätning (som mäter huvudmotivet) och kamerans ljusmätning (som mäter bakgrunden) är oberoende av varandra...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar