Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upplättningsblixt utomhus Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

lapg

Aktiv medlem
Jag har en SB-800 och Nikon D300 och har problem med bländarprioritet och TTL/BL utomhus. Bilderna blir totalt utfrätta. Vad i hela världen gör jag fel?

/ Lena

Högst troligen är det så att du måste blända ner, alternativt använda gråfilter., förutsatt att du inte har skruvat upp iso. Slutartiden kan inte med blixten aktiverad vara kortare än 1/200s, och om tiden utan blixten aktiverad blir avsevärt kortare än detta (t.ex. 1/2000s) så kommer bilden att bli utfrätt om du inte på något vis hindrar ljusflödet genom att blända ner eller använda gråfilter. Polfilter kan också hjälpa i viss mån.

Med normal blixtinställning så begränsas du av synktiden. Den ligger (tror jag) på 1/250 sekund. Det är den snabbaste tiden som blixten klarar i normalläget. Det innebär bländare runt 10 för att få en normalt exponerad bild (just nu med fullt solljus). Vill du använda större bländare så kommer kameran ändå bara att klara 1/250 sekund, varpå bilderna blir överexponerade.

Tricket är att slå på auto-FP, d.v.s. höghastighetssynkning. Då kan kameran använda blixt på vilka slutartider som helt, även snabbare än 1/250. Nackdelen är att blixten tappar i styrka eftersom den "pulsas" ut. Det ställer du in under menyvalet "blixtsynktid", heter e1 på min D700, vet inte om det är samma på din modell.

Prova och ställ in kameran på Auto FP (höghastighets synk) om du inte redan har det.
Så kan du synka ner till 1/8000 sec.

mvh
Andreas

"Robert var snabbare"

Tänk vad man kan ha mycket nytta av Fotosidan.se...
Det blev fantastiskt bra när jag ändrade till auto-FP. Tack alla.

Aldalfo, om jag byter till P så har jag ju ingen kontroll över bländaren och det var det jag var ute efter.

Aldalfo, om jag byter till P så har jag ju ingen kontroll över bländaren och det var det jag var ute efter.
Utan höghastighetssynk har du inte det i något annat läge heller. Du får ta vad det kan bli.

Men med snabbsynk kan du göra något annat. Notera dock att räckvidden på blixtarna brukar bli väldigt kort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar