Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upphovsskydd på Fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
Varför går det att kopiera bilderna vi lägger ut på fotosidan? Kanske dags att lägga in en application som omöjligör detta. Det räcker nog inte med inforutan för att hindra bildstölder till hemsidor etc. Detta vore av mig mycket önskvärt.

raskolnikov skrev:
Varför går det att kopiera bilderna vi lägger ut på fotosidan? Kanske dags att lägga in en application som omöjligör detta.

När det gäller digitala media kommer det *aldrig, aldrig, aldrig* finnas något 100%-igt skydd för kopiering. Det kommer alltid finnas något sätt att kringå. Kan man se det/ladda det i ett program, man man sno det. Om man verkligen vill.

Hårt, men sant.

crimp.se, en klättersida hade sådan funktion att man inte kunde kopiera bild, visst kan man göra skärmdump men kan man det så är säkert också så kunnig att man inte stjäl bilder...

raskolnikov skrev:
visst kan man göra skärmdump men kan man det så är säkert också så kunnig att man inte stjäl bilder...

Vad har teknisk kunnighet eller kunnighet överhuvudtaget med moral att göra..?

raskolnikov skrev:
crimp.se, en klättersida hade sådan funktion att man inte kunde kopiera bild, visst kan man göra skärmdump men kan man det så är säkert också så kunnig att man inte stjäl bilder...
Vart har de det skyddet? Hur?

Alla bilder du surfar på laddas ned i Temporary internet files.. Sedan att du inte kan högerklicka på bilden är helt ointresant.

I och med att du lägger ut bilden på internet så kan alla komma åt den, sedan är det upp till var och en att följa regler, lagar och etik.

/Stisse...

Jag var inne och testsurfade lite på crimp.se..

Såg inget speciellt skydd där. Är t.ex Firefox bara inställt lite mer än default för att slippa vissa saker(reklam, popup mm) försvinner det mesta s.k. "skydd".
Det gick bra att spara bilder där om man velat..

I slutändan finns det som sagt inget perfekt skydd.

Hur stort problem är detta egentligen? Hur många har haft problem med att de fått bilder stulna?

Det är ju busenkelt att kringgå de flesta skydden som finns idag (man kan tex ofta kolla htmlkoden och få fram bildens adress den vägen etc...). Det enda skydd (effektiva) jag kan tänka mig är att totalt sabba bilden med en fet "vattenstämpel" - men då finns det samtidigt ingen mening med att visa en bild för det blir så hiskeligt fult! Så det är nog en risk (?) man får leva med.
/johan

Blanda inte ihop begreppen; att ladda ner någons bild från Fotosidan är inte ett upphovsrättsbrott - det är helt tillåtet. Man lär tom få skriva ut den och sätta på väggen hemma om jag förtsått det hela rätt.

Men vi har en rudimentär spärr där för att göra det lite svårare, då ca 50% tyckte det skall vara så - vi hade en omrösting om vi skulle ta bort "skyddet" helt eller ha kvar någon form av försvårning (hittar inte tråden med denna omröstning just nu)

Men det är förståss otillåtet att sedan publicera den igen, tex lägga på sin egen hemsida. Då är det inte en "stöld", men väl ett intrång i fotografens upphovsrätt. Det är dessutom solklart, det finns ingen "citaträtt" eller motsvarigheten till fair use för bilder - hittar du din bild på någon annans sida har ett brott begåtts och du har mycket på fötterna för att gå vidare.

clindh skrev:

Men det är förståss otillåtet att sedan publicera den igen, tex lägga på sin egen hemsida. Då är det inte en "stöld", men väl ett intrång i fotografens upphovsrätt. Det är dessutom solklart, det finns ingen "citaträtt" eller motsvarigheten till fair use för bilder - hittar du din bild på någon annans sida har ett brott begåtts och du har mycket på fötterna för att gå vidare.

Det var just dessa problem jag undrade över (det är ju t ex bara smickrande om nå'n laddar ner ens egna bilder för att till exempel ha som bakgrund på skärmen osv!), hur många har t ex hittat sin egen bild någon annanstans? Jag kanske inte tar bilder som någon vill sno... =)
/johan

Med ett billigt verktyg ala´ Snagit kan du i vilket fall som helst kopiera en bild vilket applikationsskydd du än sätter upp.

Så har du publicerat på webben får du räkna med att folk stjäl dina bilder om de tycker att de är bra. Många sätter en <(c) Namn> på sina foto men den går ju vanligtvis också att få bort för den händige.

Bengt

crimp.se

jag har inte lyckats spara bilderna därifrån, jag är med på några stycken och har irriterats över detta.

Re: crimp.se

raskolnikov skrev:
jag har inte lyckats spara bilderna därifrån, jag är med på några stycken och har irriterats över detta.
Vilka bilder då? Tittade snabbt på några klätterbilder i ett galleri och såg inget märkvärdigt. Ett javascript som försöker hindra kontextmenyerna. Dvs mindre skydd än fotosidan har idag i mitt tycke.

Men jag förstår inte riktigt. Du tycker fotosidan bör ha starkare skydd än idag och är upprörd över att du inte kan spara deras bilder?

Eftersom du är med på bilder kan du väl kontakta fotografen i fråga och fråga om inte du kan få en kopia av bilderna du är med på. Troligen kan du få dem i bättre upplösning än vad som finns på nätet. Jag brukar gärna dela med mig när jag är fotograf i dylika situationer.

Senast ändrad:
Dubbelmoralist i fårakläder

raskolnikov skrev:

Nu var det dubbelmoral på hög nivå här ja. Som Max redan reagerat på så vill du ha ett starkare skydd på Fotosidan men har inga betänkligheter mot att själv spara bilder från andra websidor på din egen hårddisk. Hur får du det att gå ihop?

Och som redan nämnts så finns redan bilden på min dator i och med att jag ser på den, och det är heller inget som helst olagligt i att spara bilderna jag tycker om. Personligen sparar jag varenda bild jag kommenterar här på Fotosidan, komplett med fotografens namn och titel. Det är ett utmärkt sätt att bli inspirerad på, jag sitter ofta och kollar igenom arkivet och funderar igenom bildernas komposition och ljussättning mm. Jag lär mig på det, jag tycker det är roligt och jag får ett mycket fint bildarkiv att beundra i slutändan.

Man ska inte blanda ihop det här med att spara bilderna för eget bruk (tekniskt sett MÅSTE bilden sparas på min dator för att jag ens ska kunna se den, och juridiskt sett så FÅR jag göra en kopia för personligt bruk) och att publicera andras bilder utan lov. Det är två helt skilda saker som inte har med varandra att göra alls, bara för att jag är benägen att spara bilder på min hårddisk så gör det mig inte mer benägen att publicera andras upphovsrättsskyddade verk.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto