Annons

upphovsrätt

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars.L

Aktiv medlem
Jag har gjort mig en hemsida (inte riktigtklar dok)
den liknar en annan ganska mycket men hur tolkas det då??
jag har gjort den själv och har väl snudd på kopierat utsendet?är väl en del för ändringar men inte mycket

Som jag sa tidigare så har jag kodat och gjort allt själv

Utan att ha sett din sida är det svårt att komma med annat än generella kommentarer.

Om du har kopierat något tämligen generellt (som uppdelning i spalter med en logga över alla spalter) tycker jag att det är svårt att hävda att du bryter någons upphovsrätt. Men om du har kopierar en hel layout/design, som är väldigt specifik för en viss site så kan du mycket väl hamna i trassel.

Att du själv skrivit all HTML/CSS-kod spelar ingen roll i sammanhanget, utan det är utseendet som bestämmer.

Det lär finnas någon lag som förbjuder kopiering av en sites utsende, men det går inte att förbjuda att man låter sig inspireras av en annan site, så om du blandar upp den 'kopierade' layouten/designen med något eget borde det inte gå att få dig fälld i domstol.

Observera dock att jag inte är advokat.

Det är nog mycket sällsynt att layout (vare sig på tidningssidor eller webbplatser) når upp det det som i lagen kallas "verkshöjd" och därmed får upphovsrättsskydd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar