Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upphovsrätt

Produkter
(logga in för att koppla)

bapsan

Aktiv medlem
Hej på er alla!

Fick igår reda på at det inte var lagligt att lägga ut en bild på ett konstverk som man själv tagit.Därför fick jag radera min bild på Nätkyrkan från Kvarntorpshögen i Kumla.
Ringde upp en Jurist på BUS och fick det svaret, mer finns att läsa på deras hemsida.

http://www.bus.se/servlet/GetDoc?meta_id=1001

Det kanske är intressant att diskutera denna fråga här i forumet. Det var genom min ortstidning som jag blev upplyst om detta då bilden även låg på deras hemsida och de kunde ha blivit saftiga efterräkningar för dem om de inte tog bort den.Man får använda en egen bild av ett konstverk i tryck men inte på nätet tydligen. Vad tycker ni ska vi snacka om detta och ledningen på Fotosidan kanske har nåt att hjälpa oss amatörer med vad det gäller upphovsrätten.

Mvh
Er amatör plåtande nät kompis bapssan/Siw

Vanligt missförstånd.
Upphovsrätten är densamma oavsett hur konstverkt publiceras.

En bild av en kyrka(?) är helt ok att lägga ut på nätet.
Byggnader har inget upphovsskydd så länge du inte avbildar dem tredimensionellt.

Andra konstverk får avbildas om de står på allmän plats annars krävs tillstånd.
Oavsett om det är på webb eller inte.

Vad är ”Nätkyrkan” för konstverk?

En googling gav inget om Kumla.

Nätkyrkan

Hej!
Nätkyrkan är som det låter gjort av nät, kolla in länken till Kumlas sida om "konst på hög nivå""

http://www.kumla.se/index.asp?Id=844

Vad jag kan förstå så äger ju Kumla kommun marken och den är upplåten för allmänheten för att kunna beskpda konstverken som finns där. Jag tycker det är jätte krångligt med upphovsrätter.

Känner mig nu snurrig vad får jag och vad får jag inte lägga på nätet.Tycker du jag ska kolla med Kumla kommun om det är tillåtet att lägga upp en bild på konstverken som finns där?

mvh
Siw

http://www.kumla.se/index.asp?Id=844 ,
här finns bilder på konstverken, på kommunens hemsida, bl.a. på denna "kyrka" gjord av sträckmetall (hönsnäts-feeling).
Konstverken står på en slagghög utanför Kumla. Slagghögen stammar från den tiden man kokade olja ur oljeskiffer.

EDIT: Jahapp, bapsan hann före med länken.

Jag kan iaf berätta att när jag var liten grabbis rök det och pyste ur högen, och luktade svavel.
Det glöder fortfarande i Kvarntorpshögen.

Senast ändrad:
Vad tror du Jim?

Vet du Jim om det är tillåtet att lägga ut bild på konstverken där uppe? Var där igår och tog nya bilder som en del blev riktigt bra.Jo det pyser både här och där.
mvh
bapsan/Siw

Som Mikeal säger så får konstverk som står permanent utomhus avbildas. Tycker det var ett konstigt svar du fick från BUS. Min åsikt som (snart färdig) jurist är att du får publicera bilden.

"Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk

24 § Konstverk får avbildas
1. om de stadigvarande är placerade på eller vid allmän plats utomhus [...]"

Tack Fredrik

Hej Fredrik!
Tack för ditt svar det kändes mycket lugnande, tyckte också det verkade konstigt med svaret från BUS, Flera av dessa konstverk har stått på högen sedan -98 och det står ju ute året om,

mvh
bapsan/Siw

Bapsan, om det är allmän plats så måste man ju få fota.
Fredriks lagtext verkar inte gå att tolka på så väldigt många sätt, det ska bara vara att skjuta på.
Det finns flera bilder här inne på FS från Kvarntorpshögen har jag sett.

Var hade du din bild ? Här ??

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar