Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upphovsrätt

Produkter
(logga in för att koppla)

MacMagnus

Aktiv medlem
En svensk uppfinnare hittar på något listigt bestämmer sig för att försöka registrera ett patent (räkna med ett par års hemlighetsmakeri från "grund ide" via "förädling" och sedan att registrera patentet)) ). Att registrera ett patent i Sverige är en process som kostar ca 50 kSEK (grovt räknat, delar av detta är kostnader oavsett om man blir beviljad patent eller ej). För att bli beviljad patent i Sverige krävs det att man har en "tidigare okänd lösning på ett teknisk problem". Ett patent gäller normalt sett i tjugo år, men för att upprätthålla det måste man betala en årsavgift (idag ökande från 200 SEK första året till 4500 SEK det 20'onde året), detta patent ger dig ensamrätt till kommersiellt utnyttjande av "lösningen" i Sverige. Alla patent är publika och vem som helst kan fritt utnyttja din "tekniska lösning" kommersiellt utanför Sverige. I praktiken kan också skyddet i Sverige vara tveksamt, tex ifall det går att lösa det "tekniska problemet" genom att utnyttja endast delar av "den tidigare okända lösningen", man är heller inte skyddad för fall där någon annan kommersialiserar på "lösningen" på problem som ej är beskrivna i patent (det gäller alltså att vara väldigt noggrann med formuleringarna i sitt patent krav). Det går självklart (oftast) att registrera patent att gälla för mer än bara Sverige, men det kostar ytterligare pengar. Ensamma uppfinnare har ofta svårt att hävda sina patent, speciellt på större marknader om man tex valt att söka skydd i USA. Utan patent har "idéen" i princip inget skydd alls, varken i Sverige eller utomlands.

En "författare", lyckas han eller hon skriva något som har verkshöjd (en bedömningsfråga, troligen inte ett SMS som säger:
"Kommer hem 19:00, snälla handla och städa undan lite innan för Bengt kommer med."
Men kanske en "poetisk" fras, typ:
"Rosor är röda, ibland sticks dom.
Ibland sticks dom rosor som är döda."
skriven på en post-it och uppsatt på Kulturhuset i Stockholm.
Båda fraserna är ungefär lika långa och tog mig ett några minuter att hitta på)). Når man verkshöjd är verket (i helhet och i delar) automatiskt upphovsrätts skyddat 70 år efter skaparen död i stora delar av världen.

Jag som glad amatörfotograf, råkar komma åt avtryckaren när jag lyfter upp kameran från bordet, kameran är inställd på burst och innan jag hunnit byta grepp har kameran tagit fyra bilder. Alla dessa fyra bilder är automatiskt skyddade i helhet eller delar i 70 år efter min död, i stora delar av världen....

-vi har det ganska bra som fotografer?

// Magnus;

Men uppfinnaren kan söka bidrag/lån från Nutek.
Det finns oxå likheter, även om du tar patent i hela Världen så bryr sig inte företag i speciellt USA och Kina om dina patent. Dom kör över dig om dom är intresserade, du ska pumpa in mycket pengar för att kunna hävda dig i rättsprocesser. Mycket pengar...

Läser du i "upphovsrättstrådarna" här ser du att bilder publiceras hej vilt...

Visst kan uppfinnaren söka och kanske få bidrag för hela eller delar av patent kostnaden. Men att söka och få patent är fortfarande en process som tar månader, och är din idé för lik något som redan är känd teknik kommer du inte få något skydd alls.

Som fotograf får jag automatisk ett bättre skydd helt gratis varje gång jag trycker ner avtryckaren oavsett om detta är den tusende bilden av samma motiv...

Visst har fotografen samma problem att hävda sin rätt som uppfinnaren, det är inte min poäng. Min poäng var snarare visa på skillnaden i att skapa och skydda ett "verk" inom olika skrån...

// Magnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar