Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upphovsrätt vid uppdrag för dagstidning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag kommer snart att börja fota lite för regionaltidningen, när de ordinarie är lediga och så.
Min fråga gäller rättigheterna till bilden.
När de som är anställda av tidningen fotograferar för tidningen så har de något avtal om att det är tidningens som äger bilderna.
Men vad gäller för mig som frilans-fotograf?
Tidningen betalar en i mitt tycke ansenlig timpeng för mitt arbete, och när bilderna läggs ut på internet är de taggade med (C) och tidningens namn.
Har jag inga kommersiella rättigheter till de bilderna jag tagit under uppdraget?

Nej, inte egentligen ;)

Du är anställd för att ta bilder. Det är mer som ett vanligt jobb. Däremot tror jag att vissa tidningar/fotografer har ett avtal som tillåter delad användning av bilderna. Alltså att fotografen har rätt till vidareförsäljning, eller att tidningen/fotografen delar på inkomsten.

Dez skrev:
Jag kommer snart att börja fota lite för regionaltidningen, när de ordinarie är lediga och så.
Min fråga gäller rättigheterna till bilden.
När de som är anställda av tidningen fotograferar för tidningen så har de något avtal om att det är tidningens som äger bilderna.
Men vad gäller för mig som frilans-fotograf?
Tidningen betalar en i mitt tycke ansenlig timpeng för mitt arbete, och när bilderna läggs ut på internet är de taggade med (C) och tidningens namn.
Har jag inga kommersiella rättigheter till de bilderna jag tagit under uppdraget?

Nej, men däremot har du normalt kvar den ideella rätten till dina bilder.
Det är den normala följden av att vara anställd med timlön oavsett antal fotografier.

Detta regleras med största sannolikhet i ditt anställnignsavtal så jag föreslår att du kikar där.

Vi har inte kommit så långt som till avtal än, jag ville höra lite vad som gäller med er kloka och erfarna.
Tidigare har jag efter muntlig överenskommelse tagit några bilder och skickat en räkning efter publicering, men ett avtal vore kanske inte dumt.

Det är som Jesper skriver. Dock kan det skilja lite från tidning till tidning vad det gäller vidareförsäljning till andra tidningar, byråer.

Här finns ingen mall att gå efter.

När jag arbetade fast så ägde tidnigen rätt till bilderna (vilket enligt mig är helt naturligt som fast anställd), och det hände ofta att andra tidningar köpte mina bilder. Då stod det i mitt avtal att jag skulle få 20% (vilket är rena skämtet, men det är bara att bita ihop och se glad ut).

Jag vet andra kolleger som fått betydligt mindre, men också betydligt mer.

Visst är det som ni skriver.
Varför finns i BLF inte någon prissättning liknande "Arkivbild" fast för ny bild.
Ett styckepris alltså, kunde inte det vara bra att ha?

Vad kan jag få för mina bilder

Fick med några bilder i dagens gt.Framsidan och och en stor bild inuti tidningen.Någon som vet vad jag kan ta ut ungefär.

Enl BLF:s prislista för dagspress så är det 660:- per arkivbild. Skaffa BLF:s prislista, kostar 100:- på deras hemsida.

När jag timarbetar har tidningen den kommersiella rätten till bilderna. Vidareförsäljning begränsas (vissa medier utestängs, andra måste vänta 24h), men jag får 40% av all vidareförsäljning. Som frilans gäller dock helt andra premisser.

Jo, efter att ha studerat BLF:s prislista har det klarnat. Är man timanställd äger tidningen bilderna. Har man tagit dem som frilans och sedan erbjuder tidningen publiceringsrätt har man fortfarande kvar alla rättigheter, och man får då ett styckepris.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar