Annons

Upphovsrätt till bilder tagna i tjänst

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Hej!

Jag har hamnat in en liten konflikt med min arbetsgivare. Jag arbetar som kontrollant på ett bygge. En del av mina arbetsuppgifter är att ta bilder på byggarbetsplatsen där jag jobbar. Bilderna är avsedda i första hand för framställande av rapporter. Nu vill de använda några bilder till årskalender.

I mitt kontrakt står det:

"Any invention, concept, discovery or improvement, which is conceived by the Employee and is related to the general business of Mitt_företags_namn and associated companies shall become the property of a designated entity within the Mitt_företags_namn Group."

Min fråga är egentligen vem äger rättigheterna till bilderna som jag tar i tjänst? Kan jag sälja dem till tredje part? Hur får mitt företag använda dem? Jag vet inte om det tillhör till frågan, jag använder egen utrustning.

En mer generell fråga också: vem äger bilderna som är tagna av fotografer som är anställda för att ta bilder (nyhetsfotografer till exempel)?

Om ni har en länk till en sida som beskriver reglerna kring mina frågor skulle jag vara mycket tacksam. En bonus är om sidan är på engelska, då jag skulle vilja använda den som argument i följande diskutioner.

Det är stor skillnad på att vara anställd som fotograf och fotografera i tjänsten.

Som anställd fotograf, t ex på tidning, så äger arbetsgivaren den ekonomiska rätten till bilderna. De flesta fotografer har då ett avtal som ger dem en viss del av försäljningssumman.

För den som fotograferar i tjänsten på uppdrag i tjänsten gäller att arbetsgivaren bara har rätt att använda bilderna till vad som avtalas. Du äger alltså hela rätten till dina bilder. Du kan dock avtala bort den här rätten, men det är ju dumt.

Om arbetsgivaren vill använda bilderna till annat än avtalat har du rätt till ersättning. Om det är smart att kräva sin rätt är en annan sak. Men är det i kommersiella sammanhang skulle jag kräva betalt.