Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upphovsrätt på tidningsredaktioner

Produkter
(logga in för att koppla)

emilsall

Aktiv medlem
Hej alla juridik-intresserade, jag har läst ett otal trådar om "bildstöld" här, men hittade ingen som passar in direkt på min undran. Är dessutom i princip ute efter ett ja/nej-svar, så jag hoppas ni har överseende med eventuell upprepning.

I min ungdom var jag passande nog medlem i lokaltidningens ungdomsredaktion som fotograf. När vi gjorde reportage stod tidningen för film och framkallning, och efter publiceringen fick vi behålla negativen. Jag tog en gång en bild till ett reportage om svartjobb, och uppenbarligen har tidningen sedan dess använt bilden titt som tätt när det ämnet dykt upp (utanför ungdomredaktionens tidningdel, om det är av någon vikt) och då även utan mitt namn.

I och med att jag tog bilden för tidningen en gång i tiden, är de sedan fria att använda den utan ersättning i all framtid och alla sammanhang?

Ja, tidningen har den ekonomiska rätten till bilden. De kan använda den ganska fritt faktiskt. Men på många tidningar (de flesta, skulle jag tro) har tidningen och journalisterna/fotograferna kommit överens om en extra ersättning om och när bilden publiceras på hemsidan.

Nja, jag skulle vilja säga emot. Först, har du skrivit under ett avtal, där du säger bort upphovsrätt och eventuell ekonomisk ersättning? Om inte så ser jag i alla fall felet att de inte lagt till ditt namn i anslutning till bilden.

Tack för responsen Kenneth och Joel.

Nej, något sådant specifikt avtal vill jag inte minnas att vi ingick. Om de hade behållt orginalen hade jag nog inte ens reflekterat över det, men när jag har negen hemma och bilderna dyker upp utan förvarning bland yrkesjournalisterna/fotografernas innehåll av tidningen så känns det lite klurigare.

Även om det fanns något luddigt avsägande av min rätt till bilderna så skall tidningen publicera namn, eller?

Tidningen ska absolut skriva ut namn. Det har du rätt till ersättning för.

Om det inte finns något avtal har de inte heller rätt att publicera bilden. Spelar ingen roll att du använt deras utrustning.

Jag använde egen utrustning och vi fick en ersättning per bild som var någon hundralapp eller två.

Jag tror tidningen inte reflekterat över att någon skulle bry sig, eftersom de flesta i ungdomsredaktionen är intresserade av att skriva och tar bilderna med pocketkamera och sedan slänger negativen. Jag var dock enbart med för att få bilder publicerade i tidningen.

Låter iallafall som att jag kan ta kontakt med tidningen och fråga om deras ställning i frågan utan att oroa mig för att bli utskrattad. Tack för era synpunkter!

Då låter det ju inte direkt som om du hade något anställningsförhållande. Jag skulle gissa att du faktiskt skulle kunna köra på enligt någon standardprislista och få igenom det.

Sen handlar det ju om hur mycket du vill bråka med dem. Är de potentiella framtida arbets-/uppdragsgivare?

Men ersättning för namn och kanske någon slant för publiceringen borde de helt klart kunna skaka fram. Speciellt om du har negget.

Jag har flyttat från staden för några år sedan, men vill inte göra mig osams med dem för det, är mest nyfiken på själva principen. Det är ändå en dagstidning med 170.000 läsare om dagen.

Tack igen. Återkommer eventuellt med respons från tidningen.

emilsall skrev:
Jag har flyttat från staden för några år sedan, men vill inte göra mig osams med dem för det, är mest nyfiken på själva principen. Det är ändå en dagstidning med 170.000 läsare om dagen.
Har de en vettig bildchef borde det inte vara något problem.

Om det kan vara av intresse så finns det ett prjudikat i Finland från Högsta Domstolen. En pressfotograf som tog tidningen till rätten för att de använt hans bilder efter att han slutat på tidningen.

gå till www.finlex.fi
klicka "på svenska" högst upp
klicka på "rättspraxis"
sök på 1987:8

Ett par sidor text, men helt intressant!

Det är visserligen Finland, men skillnaderna är kanske inte såååå stora.

/Andreas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar