Annons

Upphovsrätt på skolarbete (film)

Produkter
(logga in för att koppla)

Markus Eklund

Aktiv medlem
Har i skolan haft ett litet filmprojekt. Uppgiften var upplagd som en tävling där den som gjorde den bästa reklamfilmen för skolan (utsedd av skolans ledning) skulle få sin film visad på SF biografen i Norrköping.

Inget annat var sagt om filmens användande.

Nu vill skolan lägga upp filmerna som reklam på sin hemsida, vilket leder till min fråga.

Kom i en liten diskussion med en vän om skolan verkligen kan kräva att få använda filmen på detta sätt? Vi (en grupp på 5st) som gjorde filmen har väl upphovsrätt på densamma, och utöver det faktum att den kan användas som reklam på SF (vilket var en förutsättning när vi fick uppgiften/uppdraget) så ska väl vi ha fullständiga rättigheter?

Eller är lagarna annorlunda när det gäller skolarbete?

/ Markus

Håller helt med dig. Jag vet inte om det finns så mycket att tillägga, du verkar ju ha hygglig koll på det där med upphovsrätt. Synd att man inte kan säga detsamma om skolan.

Se det så här:

Tror du att någon skulle betala dig för filmen? Nehej, inte det...

Vad kan du då förlora?

Det kan ju tänkas att någon men inflytande ser filmen på skolans hemsida och tänker "tamejfan, här finns ju en filmare med talang!"

Jag antar att du inte betalade kostnaden själv för att göra filmen. Däremot slapp du kanske några tråkiga lektioner eller så.

Men det ska ju givetvis stå på hemsidan vem som gjorde filmen.

Kan klargöra att jag inte har några problem med att filmen visas på hemsidan.

Min undran var om vad lagen säger om en situation som denna.

Vad lagen säger är inte alltid så lätt att reda ut. Se bara hur många advokater det finns.

Men om alla är överens, vad ska man då ha lagen till?

Markus Eklund skrev:
Min undran var om vad lagen säger om en situation som denna.

Bland annat säger lagen om upphovsrätt att du som konstnär har all rätt att bestämma i vilket sammanhang ditt verk ska visas.
Tillåter du inte att filmen visas som reklam så får inte filmen visas som reklam. Punkt slut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar