Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upphovsrätt gällande skivomslag/filmomslag/bokomslag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus77

Aktiv medlem
Jag undrar hur det ligger till rent upphovsrättsligt när det gäller recensioner av skivor/böcker/filmer på bloggar/hemsidor/tidningar etc..

Om man vill recensera en ny skiva och publicera en bild på skivomslaget - vad blir skillnaden om man "tar" bilden från källa X på internet jämfört med om man fotograferar av skivomslaget och publicerar denna bild? Är det mer okej om man själv fotograferat skivan eller räcker inte det för att uppnå "verkshöjd"? Är verkshöjd ett irrelevant begrepp här?

Hur gör dagstidningar? Köper de fotografier av skivomslag, fotograferar av dem själva eller finns det en bildbank där man kan köpa dessa omslag?

Många frågor men jag skulle vara tacksam om någon hade ett tips på en plats eller hänvisning till upphovsrättslagstiftning.

Mvh, Magnus
 
Misstänker att de flesta skivbolag/förlag mm tar fram pressmaterial som skickas ut till tidningar odyl, dels för att sprida information om de nya släppen, men också att de får bättre kontroll över vad som publiceras.
 
Hur gör dagstidningar? Köper de fotografier av skivomslag, fotograferar av dem själva eller finns det en bildbank där man kan köpa dessa omslag?

Beror till viss del vilken storlek det är i ena änden. Menar så här; att ligger artisten på ett stort skivbolag så har de på sin sajt en sida tillgänglig enbart för pressen med aktuella bilder att ladda ner.
Är skivbolaget litet (finns nog många sådana exempel) eller är utgivningen helt "privat", så får nog bildredaktionen på tidningen själv fotografera/scanna av omslaget. I förekommande fall kan arbetsuppgiften att fotografera av konvolutet till och med falla på recensenten.
När det gäller själva upphovsrättsfrågan finns det inga hinder för publicering av skivomslag (eller för all del målningar på en aktuell utställning) eftersom det handlar om "nyhetsrapportering" eller i varje fall journalistisk verksamhet. Upphovsrätten gör undantag för sådant.
Däremot får du inte publicera skivomslag eller bilder på andra konstnärliga verk bara så där helt apropå eller i en historisk tillbakablick.
 
Tack för era svar! Jag tar fortfarande gärna emot fler kommentarer, funderingar och hänvisningar till lagtext dock.

Det ni säger låter rimligt och det är det jag också tror men det skulle vara bra om det fanns svart på vitt någonstans.
 
Undrar om inte citaträtten är tillämpbar för just resentioner? Det är ju det citat rätten är till för, att få citera. Sen kvittar det nog om det är nyheter eller inte.
 
Staffan Teste, bildombudsmannen här på Fotosidan, brukar framhålla att det inte finns någon citaträtt när det gäller bilder.
Och det kvittar inte om det är nyheter eller inte.
Dessutom finns det ju alltid en rätt att rapportera om sådant som är nyheter; jämför med korta bildreferat från idrottshändelser där ett konkurrerande tv-bolag har sändningsrätten. Det vill säga, en exklusiv sändningsrätt kan inte hindra någon annan från att berätta om matchens resultat som en nyhet.
 
Nja. ALLA skivbolag som släpper skivor förser också marknaden med marknadsföringsmaterial. Har inte just du fått en omslagsbild så kan bör du googla rätt på en omslagsbild, kolla på CDON eller vad som helst, och spara ner och använda. CDON etc har ingen copyright på en bild som sprids av skivbolaget i syfte att användas för marknadsföring.

Att fota av omslaget låter bara som att gå en väldigt lång omväg och förmodligen däremot något som skivbolagen inte skulle gilla då du troligsvis kommer att få lägre kvalitét, färgförskjutningar och eventuella optiska förvrängningar.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar