Annons

upphovsrätt-enskilt bruk men upplagt på nätet

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikgbg

Aktiv medlem
Hej!

om jag har fotograferat bilder vid ett sportevent och sedan har bilderna för försäljning över internet, finns det något lagstöd ifall folk kopierar bilderna och som exempel att dom bara finns på deras dator (för mig omöjligt att kontrollera), eller att dom lägger upp dom på tex facebook, myspace, blocket (i samband med annons) eller liknande.

finns det något som kontrollerar det?

mest nyfiken, men tycker det är trist när det sker eftersom en del av min inkomst är från sådana uppdrag.
 
Hej!

om jag har fotograferat bilder vid ett sportevent och sedan har bilderna för försäljning över internet, finns det något lagstöd ifall folk kopierar bilderna och som exempel att dom bara finns på deras dator (för mig omöjligt att kontrollera), eller att dom lägger upp dom på tex facebook, myspace, blocket (i samband med annons) eller liknande.

finns det något som kontrollerar det?

mest nyfiken, men tycker det är trist när det sker eftersom en del av min inkomst är från sådana uppdrag.

Det somläggs ut på internet kan också användas av den som är oärlig, så det bästa sättet att undvika "bildstöld" är att inte lägga ut någon bild på nätet.
 
Det somläggs ut på internet kan också användas av den som är oärlig, så det bästa sättet att undvika "bildstöld" är att inte lägga ut någon bild på nätet.

jo, självklart är det ju så, men jag är tvungen till att lägga ut bilderna jag tar så att kunderna kan gå och beställa.

men finns det något lagstöd ifall någon använder det för eget bruk?
 
jo, självklart är det ju så, men jag är tvungen till att lägga ut bilderna jag tar så att kunderna kan gå och beställa.

men finns det något lagstöd ifall någon använder det för eget bruk?

Upphovsrättslagen ger människor rätt att använda andras bilder och andra verk som för personligt bruk och att göra kopior till ett fåtal närstående. Däremot får man inte publicera andras verk. Att lägga upp en bild på en egen hemsida räknas som publicering.
 
Senast ändrad:
Det är ingen som övervakar åt dig ;)
Men om du hittar en otillåtet publicerad bild är det bara att skicka en faktura.

Bästa sättet att skydda dig är väl eg. att bara ladda upp lågupplösta bilder som inte går att använda till något annat än som preview.

Sen kan du alltid göra som bildbyråerna att lägga in en "vattenstämpel"
alltså din logga genomskinligt mitt på bilden så att den som vill sno din bild måste klona livet ur sig ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.