Annons

Uppgradering kamerahus 450D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stockholm2009

Aktiv medlem
Hallå!

Överväger att uppgradera från ett 450D som min fru köpter förra sommaren, glädjande nog vill hon pröva lite foto (själv kör jag 7D). Tacksam för lite första-tips om jag är funderar på att sälja-köpa eller byta upp och lägga en tusing eller två emellan. Kan det vara värt? Vilken modell kan ge tillräckligt lyft?

Det lackar mot jul.... :)

Objektiv

Hallå!

Överväger att uppgradera från ett 450D som min fru köpter förra sommaren, glädjande nog vill hon pröva lite foto (själv kör jag 7D). Tacksam för lite första-tips om jag är funderar på att sälja-köpa eller byta upp och lägga en tusing eller två emellan. Kan det vara värt? Vilken modell kan ge tillräckligt lyft?

Det lackar mot jul.... :)

Största lyftet blir väl att köpa ett bra obejktiv. Annars är det väl en beggad 5D som kan ge ett lyft (tänk bara att inte ef-s objektiv passar). Är det inte videofilmning eller fotografering på väldigt höga ISO över 1600 så tror jag inte det blir något märkbart lyft alls (rent bildkvalitetmässigt) om du byter till 550/ 600 vilka väl är de kameror som faller inom prisramen).

Jag har också en 7D och dessutom sedan tidigare en 400D. Jag anväder mest 7D men vid t.ex bröllop används båda och vid resor använder min fru 400D och jag 7D. 400D får hänga med så länge den håller, jag ser ingen anledning att byta till något annat, men om och när den ger upp blir det nog en senare ur samma serie, f.n. 550D eller 600D. Jag tycker det är bra att ha både en påkostad som 7d och vid sidan om den en mindre och lättare. Men visst har 550D eller 600D mer att ge än 450D, mellan 550D och 600D är det främst den vikbara skärmen som den senare har som kan tillföra mervärde och så samma möjlighet till blixtstyrning som med 7D i övrigt är 550D likvärdig. 60D är ju ett mer påkostat alternativ, bätte AF och sökare, snabbare men också ca 2 hg tyngre än 450D. Roligt att kunna dela intresset i familjen, lycka till.

Håller med övriga om att 450D fortfarande är en mycket bra kamera som inte behöver bytas för bara för bytandets skull. Vad saknar hon? Min fru hatar att byta kamera när hon väl lärt sig att använda den hon har.

Jag har haft två 450D och gillade dem verkligen, har även haft 400D, 500D, 30D, 40D och 7D så jag har en del att jämföra med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar