Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradering från EOS 500D och köp av 50-500

Produkter
(logga in för att koppla)

R Fröderberg

Aktiv medlem
Hej.

Har varit borta från fotovärlden ett par år och behöver lite råd till val av kamerahus.
Fotar mest fåglar och natur i största allmänhet!

Detta har jag kört på:

Canon EOS 500D Denna har jag idag!
Canon 100-400 4,5-5,6 Såld!
Canon 400 5,6 Såld!


Funderar på att köpa ett Sigma 50-500/4,5-6,3 DG APO HSM OS istället för ett nytt Canon 100-400!
Vet att det finns en massa trådar och jämförelser om detta men blir ej klok på det i alla fall.

Gällande kamerahus så är det endast fotograferingen som är prioriterad och ej att kunna filma.

Så vad skall man välja och varför?

7D
60D
600D
700D
550D

Blir galen av att sitta och jämföra dessa =)

Tack på förhand!
 
150 views, ställde jag en konstig fråga?

Synnerligen konstig fråga. Du skall köpa kamera och objektiv och vänder dig till detta forum? :S

Så, klart med ironi... Är du inte nöjd med det 500D ger så är inte 600/700D något större steg upp. 60D eller 7D av de som finns nu i så fall (eftersom APS-C är att föredra om du fotar fåglar på långt håll i guess).

Det ryktas om nykomlingar 70D och 7D MKII men inget närstående. Det kommer ett nytt Canon 100-400 också.

Kanske en begagnad 7D är det roligaste?

Edit: Om du vill hålla dig kvar vid Canon. Du ska ju egentligen köpa allt nytt.
 
Om det är fåglar i flykten du fotar så är det 7D du ska satsa på tycker jag. I annat fall är 60D väldigt prisvärd för tillfället..
 
Synnerligen konstig fråga. Du skall köpa kamera och objektiv och vänder dig till detta forum? :S

Så klart med ironi... Är du inte nöjd med det 500D ger så är inte 600/700D något större steg upp. 60D eller 7D av de som finns nu i så fall (eftersom APS-C är att föredra om du fotar fåglar på långt håll i guess).

Det ryktas om nykomlingar 70D och 7D MKII men inget närstående. Det kommer ett nytt Canon 100-400 också.

Kanske en begagnad 7D är det roligaste?

Edit: Om du vill hålla dig kvar vid Canon.

Haha, ja visst var det konstigt ;)
Tackar för svaret!

Har varit inne på 7D men med begränsad kunskap så undrar jag vad jag egentligen får ut mer av jämfört med 500D´n?
Är mest bara sugen på en ny kamera och tror jag stannar hos Canon ett tag till.

Kan ju inte låta bli att undra vad den nya 100-400:an kommer att kosta!
 
Haha, ja visst var det konstigt ;)
Tackar för svaret!

Har varit inne på 7D men med begränsad kunskap så undrar jag vad jag egentligen får ut mer av jämfört med 500D´n?
Är mest bara sugen på en ny kamera och tror jag stannar hos Canon ett tag till.

Kan ju inte låta bli att undra vad den nya 100-400:an kommer att kosta!

7D har fler krosspunkter så säkrare AF. Sen antal bilder/sekund betydligt fler. Lite vädertätad. Mer rejäl allmänt. Köper man nytt för att det luktar gott är det en sak. Söker man en förbättring en annan vilket inte 600D/700D kommer ge så stor.

Canon 100-400 II kommer nog inte gå billigare än nya Nikon 80-400 som verkar ligga runt 23000 (?).
 
7D har fler krosspunkter så säkrare AF. Sen antal bilder/sekund betydligt fler. Lite vädertätad. Mer rejäl allmänt. Köper man nytt för att det luktar gott är det en sak. Söker man en förbättring en annan vilket inte 600D/700D kommer ge så stor.

Canon 100-400 II kommer nog inte gå billigare än nya Nikon 80-400 som verkar ligga runt 23000 (?).

Ok, hur skall man tolka alla klagomål på brus ang. 7D?

Då skall jag alltså välja en glugg och ett hus av dessa:

7D eller 60D
100-400:an eller Sigma 50-500:an (os)

Lutar då åt 7D + 100-400.!?
 
Välj inte en 600D eller liknande iallafall. Det gjorde jag själv för att använda den för film, men visst händer det att man använder den för foto ibland också. Man missar väldigt många lägen pga den valda autofokus modulen i kameran. Menar inte att dom ska stoppa i en mkt bättre för dom pengarna. Men xxxD serien med vissa undantag är ämnad för andra saker, än att fota i dunkla miljöer, eller fota fåglar som flyger. Det blir att jag använder min 40D som jag faktiskt tycker har helt okej autofokus, riktigt bra i jämförelse med en 600D.

Angående objektiv och även val av kamerahus så beror det mkt av ifall fåglarna sitter stilla eller om det flyger. Personligen tyckte jag när jag testade den att 100-400 IS har lite sölig autofokus. Men den har ju många andra väldigt stora fördelar. EF 400 5.6 har ju blivit mer och mer lättanvänd under åren i och med att kamerorna producerar än mindre brus.

Men detta har du ju själv erfarenhet av så du slipper kanske att åka å testa i butik igen, eller läsa massa tester om detta vilka inte är många till antalet.

Tråkigt att vänta, men om det kommer en 7D mark II så lär den ju bli bättre iallafall :) Vet dock inte hur stor utvecklingen har varit med Canon's APS-C sensorer om man fotar RAW sen 550D eller tidigare kameror kom.

Tycker val av kamerahus och objektiv ska styras lite ut efter om du ska fota flygande fåglar eller stilla sittande varianter.
 
Ok, hur skall man tolka alla klagomål på brus ang. 7D?

Då skall jag alltså välja en glugg och ett hus av dessa:

7D eller 60D
100-400:an eller Sigma 50-500:an (os)

Lutar då åt 7D + 100-400.!?

Hej, jag gick från just 500D till 7D för ett par år sen och sammanfattningsvis kan man väl säga att 7D är ett eller flera snäpp bättre på alla punkter. Det är ju såklart olika vad man prioriterar, men för min del var de största skillnaderna att 7D är mycket rejälare att hålla i, har en mycket bättre sökare (större med 100% utsnitt), har säkrare AF och har bekväma reglage som (efter lite tillvänjning) gör att man lätt kan ändra vanliga inställningar (t.ex. ISO & AF-punkt) utan att ta ögat från sökaren.

När det gäller brus så har jag inte mycket att jämföra med, men visst - om jag zoomar in till pixel för pixel-visning på skärmen så ser jag brus i partier där det inte borde finnas, t.ex. i en klarblå himmel (även på ISO100). För mitt behov är det dock inget problem i praktiken. Vanligtvis (alltid) visar jag mina bilder i förminskat format (t.ex. som 1620×1080 på TV eller som A4-utskrift), och i förminskningen försvinner bruset i princip helt. Och skulle man ha behov av att visa bilderna i riktigt stort format så kan man alltid anstränga sig med lite brusreducering.

Jag har för mig att jag såg 7D kampanjas en bit under 10 tusen nyligen, och med en Cashback-peng på det så kan jag inte tycka annat än att det är ett riktigt bra köp. (Men jag är å andra sidan gravt färgad av att jag är så förtjust i min egen 7D.)

Lycka till med ditt val!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.