ANNONS
Annons

Uppgradering från E-500 till E-520

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Ni som har uppgraderat er, vad har ni upplevt som förbättringar med den nya modellen?

Har E-500:an kanske några fördelar!!, typ inställningsmöjligheter som 520:an inte kan erbjuda.

Att 520:an erbjuder bildstabilisering via huset verkar ju kanon!

Tacksam för synpunkter!!!

Anders
 
Jag har förvisso ingen erfarenhet av 520 men av 510 som är ganske lik. Skillnaden borde vara större mellan e-500 och e520 än mellan 500 och 510.

Till att börja med är E-500 ingen dålig kamera, 510-520 är helt enkelt bättre. Jag uppfattade AF hastigheten snabbare i min e-510 än i 500an och då tror jag att AF är lite piggare i 520an än 510an. Bildkvaliten på högre iso är bättre i 520an än i den äldre modellen vilket inte är så konstigt då det skilljer ganska många år mellan kamrorna

Bildstabilisatorn är ju nästan ett argument i sig, sen finns det ju en del andra med eller mindre användbara funktioner som livewiev,Shadow Adjustment Technology,trådlös blixtstyrning och face detection i 520. Funderar själv på en uppgradering men då från E-510 till E-30 men det kan nog vara värt att vänta lite för att se om det presenteras något nytt under våren. Vågar man hoppas på en 530 med mer sofistikerat AF. Lycka till med uppgraderingen.

Här finns mer info om E-520:
http://www.wrotniak.net/photo/43/e420-e520.html
http://www.biofos.com/esystem/e520_tst.html
http://www.dpreview.com/reviews/olympuse520/
 
Visserligen uppgraderade jag från en äldre kamera än din E-500. Jag hade en E-300 som jag började fota digitalt med i vidare utsträckning, efter att tidigare ha köpt och använt tre digitala Canon-kompakter.

Jag kikade naturligtvis runt för att se vilka alternativ som fanns för ca 1.5 år sedan. Jag kom fram till att det för mig inte var varken ekonomiskt eller funktionellt någon fördel att ta steget upp till (1.33x) eller (1.00x) kamerasystem.

Jag hade redan en väderskyddad trio med alldeles utmärkta zoom-objektiv (11-22, 14-54, 50-200) och hade tidigt sett behovet av ett miljötåligt system.

Erfarenheterna med objektiven från tiden på den robusta E-300 visade att objektiven höll hög klass.

E-3 var genast en mycket positiv bekantskap, inte bara pga. dess miljötätade egenskap. Alla objektiven kunde ju direkt användas handhållna med mycket längre exponeringstider, tack vare den inbyggda effektiva bildstabiliseringen.

Live View hade jag även väntat på för att prova med några gamla manuella objektiv, men med den vridbara LCD'n så blev den funktionen ytterligare riktigt användbar, t.ex. vid makro- och vidvinkelfoto.

Sen köpte jag även E-3'an i paket med 12-60, så den rappa autofokusen hos den kombinationen är fortfarande respektingivande på dagens kameramarknad.

Beträffande en uppgradering till E-520, så får du ju också både IS och Live View, dvs två mycket positiva nyheter. Att du sen även får en kamera med större LCD, samt försedd med par generationer modernare bildprocessor, gör kameran hanteringsmässigt bättre och snabbare i responsen. 3.5 bilder i sekunden och en större buffert för RAW-filer är även de en påtaglig förbättring. Även dess autofokus-hjärna har blivit snabbare än hos de gamla E-300/E-500.

När det gäller bildkvaliteten så har både min E-300 och din E-500 samma 8Mpix Kodak CCD-sensor. Jag behövde alltid använda brusreduceringen i Olympus Studio för bilder tagna på ISO400 och uppåt, samt även NoiseWare ibland. Med E-3'an har jag fått drygt ett bländarsteg ytterligare, där jag har acceptabla bilder i svagt ljus. Räknar man sen in bildstabiliseringen, så är dessa två fördelar sammantagna en tillräcklig anledning för att starkt överväga en uppgradering till någon av de nyare kamerorna: E-520/E-30/E-3.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.