Visserligen uppgraderade jag från en äldre kamera än din E-500. Jag hade en E-300 som jag började fota digitalt med i vidare utsträckning, efter att tidigare ha köpt och använt tre digitala Canon-kompakter.
Jag kikade naturligtvis runt för att se vilka alternativ som fanns för ca 1.5 år sedan. Jag kom fram till att det för mig inte var varken ekonomiskt eller funktionellt någon fördel att ta steget upp till (1.33x) eller (1.00x) kamerasystem.
Jag hade redan en väderskyddad trio med alldeles utmärkta zoom-objektiv (11-22, 14-54, 50-200) och hade tidigt sett behovet av ett miljötåligt system.
Erfarenheterna med objektiven från tiden på den robusta E-300 visade att objektiven höll hög klass.
E-3 var genast en mycket positiv bekantskap, inte bara pga. dess miljötätade egenskap. Alla objektiven kunde ju direkt användas handhållna med mycket längre exponeringstider, tack vare den inbyggda effektiva bildstabiliseringen.
Live View hade jag även väntat på för att prova med några gamla manuella objektiv, men med den vridbara LCD'n så blev den funktionen ytterligare riktigt användbar, t.ex. vid makro- och vidvinkelfoto.
Sen köpte jag även E-3'an i paket med 12-60, så den rappa autofokusen hos den kombinationen är fortfarande respektingivande på dagens kameramarknad.
Beträffande en uppgradering till E-520, så får du ju också både IS och Live View, dvs två mycket positiva nyheter. Att du sen även får en kamera med större LCD, samt försedd med par generationer modernare bildprocessor, gör kameran hanteringsmässigt bättre och snabbare i responsen. 3.5 bilder i sekunden och en större buffert för RAW-filer är även de en påtaglig förbättring. Även dess autofokus-hjärna har blivit snabbare än hos de gamla E-300/E-500.
När det gäller bildkvaliteten så har både min E-300 och din E-500 samma 8Mpix Kodak CCD-sensor. Jag behövde alltid använda brusreduceringen i Olympus Studio för bilder tagna på ISO400 och uppåt, samt även NoiseWare ibland. Med E-3'an har jag fått drygt ett bländarsteg ytterligare, där jag har acceptabla bilder i svagt ljus. Räknar man sen in bildstabiliseringen, så är dessa två fördelar sammantagna en tillräcklig anledning för att starkt överväga en uppgradering till någon av de nyare kamerorna: E-520/E-30/E-3.