Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradering från D40 - D90 eller D7000?

Produkter
(logga in för att koppla)

kephart

Aktiv medlem
Jag börjar bli sugen på att uppgradera familjens systemkamera från en D40 till någon modernare modell med bättre egenskaper i dåligt ljus samt bättre ergonomi. Jag tänker mig främst att köpa en begagnad kamera. Jag känner mig inte redo att gå över till fullformat. Det blir för dyrt om jag måste byta alla mina DX-objektiv också.

Alternativen som jag ser det nu är antingen den billigare D90, eller den nyutkomna D7000. Rent prestandamässigt är det väl bara att ta D7000 kan tyckas, men väger man in ekonomiska aspekter så borde ju även en D90 vara ett rejält lyft. Är jag alldeles för dumsnål om jag tänker så? Är D7000 så pass mycket bättre att det är värt säg 3000-4000kr mer i pris? Svaret på den frågan är ju högst individuellt, men det vore kul att höra hur man kan resonera. 3000-4000kr får man ju t ex ett schysst 50/1,4 objektiv för.

Jag är som säkert framgår ingen professionell fotograf, men jag känner ändå att jag skulle vilja upp ett snäpp främst när det gäller ergonomi. Sedan har ju också sensorerna tagit rejäla kliv på sista tiden.

Ett D90 vs D7000 krig kommer att utbryta och den enda sättet för dig att få ett bra svar är att du skriver vad du fotograferar, vad du saknar (förutom bättre ergonomi) och all annan information du kan komma på. MVH Hannes

Jag börjar bli sugen på att uppgradera familjens systemkamera från en D40 till någon modernare modell med bättre egenskaper i dåligt ljus samt bättre ergonomi. Jag tänker mig främst att köpa en begagnad kamera. Jag känner mig inte redo att gå över till fullformat. Det blir för dyrt om jag måste byta alla mina DX-objektiv också.

Alternativen som jag ser det nu är antingen den billigare D90, eller den nyutkomna D7000. Rent prestandamässigt är det väl bara att ta D7000 kan tyckas, men väger man in ekonomiska aspekter så borde ju även en D90 vara ett rejält lyft. Är jag alldeles för dumsnål om jag tänker så? Är D7000 så pass mycket bättre att det är värt säg 3000-4000kr mer i pris? Svaret på den frågan är ju högst individuellt, men det vore kul att höra hur man kan resonera. 3000-4000kr får man ju t ex ett schysst 50/1,4 objektiv för.

Jag är som säkert framgår ingen professionell fotograf, men jag känner ändå att jag skulle vilja upp ett snäpp främst när det gäller ergonomi. Sedan har ju också sensorerna tagit rejäla kliv på sista tiden.

Det är nog större skillnad på d40 och d90 än d90 och d7000, d7000 är bättre än d90, men d90 är mycket bättre än d40. Har ägt d90 och det är en jättebra kamera, snabb, "pålitlig" och riktigt prisvärd idag, d7000 är en state of the art aps-c, kanske världens bästa aps-c kamera om man tittar till helheten.

Ett D90 vs D7000 krig kommer att utbryta och den enda sättet för dig att få ett bra svar är att du skriver vad du fotograferar, vad du saknar (förutom bättre ergonomi) och all annan information du kan komma på. MVH Hannes

Jag ser fram emot kriget! Det är ju sånt man har forum till ;)

Jag ska försöka att beskriva vad jag skall ha kameran till.

1. Barnfotografering
2. Landskap/friluftsliv
3. Porträtt på barn och vuxna

Jag gillar att fota utan blixt. På sista tiden har jag också börjat fota mer och mer med mitt fasta 35/1,8 objektiv. Jag börjar bli sugen på att skaffa mig mer prime-objektiv, men de blir rätt dyra med D40n.

Jämför man min D40 med vår kompaktkamera, en Canon S90, så känns faktiskt S90n bättre i svagt ljus. Det gör mig irriterad. S90n har faktiskt också bra med reglage. Det går lätt och smidigt att ändra Iso t ex.

För friluftsfotografering så är vikten också av viss betydelse, men sannolikt kommer jag ändå mest att använda s90n för detta.

Gillar du att fota utan blixt är D7000 jämfört med D90 given.
ISO-egenskaperna är enorm bra. Du kommer att bli häpen över resultatet.
Har använt den under grymt svåra ljusförhållanden och D7000 är bara så bra.
För landskapsfotografering morgon o kväll är den som gjuten.

Jag hade definitiv lagt till några lakan o köpt en beg D7000.
Du lär inte ångra dig!

Vill du ha det nyaste och bästa så ska du givetvis köpa D7000.Men du ska ha i åtanke att dessa kamaror är lika ergonomisk eftersom husen ser likadana ut,mest insidan det skiljer på.Steget från D40 till D90 är större än skillnaderna mellan D90 och D7000.Du ska också veta att D90 har sensor som också är kanon på hög-ISO likt D7000,skillnaderna är marginella och tror inte de flesta kan se någon direkt skillnad om man ska vara ärlig.D7000 är främst bättre på filmsidan med autofokus för filmläget,dubbla minneskortfack där ett kort kan användas vid filmning plus micingång.D7000 har också bättre tätning,metallskellett och lite snabbare bps.Att köpa en kamera med kitoptik gör ingen kamera rättvisa så köper du ett D90-hus har du 5000 över till AFS 35/1,8 och ett AFS 50/1,8 och batterigrepp om du vill det.Har testat D7000 själv och tyckte dessa var ganska likvärdiga,men att uppgradera från D90 tyckte jag själv inte var motiverat.Men kommer du från D40 är både D90 och D7000 ett stort steg och vill du ha det nyaste så köp D7000,så klart !

Anledningen till att jag svarade längre upp i tråden och skrev "inte länge till" är att enligt ryckte så ska Sony komma snart med sin A77 och den ska också enligt ryckte "piska" allt som finns nu i aps-c klassen.Något att tänka på om man inte är märkesbunden.

Tänk också på att D7000 har lika kass och långsam live-wiev som resten av Nikons kameror och är rent ut sagt värdelös vid foto med hjälp av skärmen i live-wievläge ! MVH.

Det är få av oss som begränsas av kamerans prestanda oavsett om man har en D40, D90 eller D7000. (Bildernas kvalitet handlar mer om vad som befinner sig bakom kameran.)
Men om man ändå vill byta till något modernare, så tycker jag man först och främst skall se till vilka "features" man verkligen har nytta av. Resten kan man bortse från.
AF vid filmning i D7000. har du intresset av att filma over huvud taget?
När det gäller utrustning så pratar man ofta hus.
Man det är långt mycket mer intressant att med omsorg välja optik
Prisskillnaden mellan D90 och D7000 kan vara skillnaden mellan en medioker kit-glugg och en riktigt bra optik.

Jag försöker även själv lägga band på hur mycket utrustningen får kosta.
En dyr utrustning tenderar att hamna hemma av försiktighetsskäl, och rädsla att något skall skadas.
En mindre dyr utrustning används ofta och överallt.
Det är det som ger fina bilder!

Mina 5p
/Lars

Det är få av oss som begränsas av kamerans prestanda oavsett om man har en D40, D90 eller D7000. (Bildernas kvalitet handlar mer om vad som befinner sig bakom kameran.)
Men om man ändå vill byta till något modernare, så tycker jag man först och främst skall se till vilka "features" man verkligen har nytta av. Resten kan man bortse från.
Prisskillnaden mellan D90 och D7000 kan vara skillnaden mellan en medioker kit-glugg och en riktigt bra optik.

En dyr utrustning tenderar att hamna hemma av försiktighetsskäl, och rädsla att något skall skadas.

Mina 5p
/Lars
Håller med dig fullt !

Liveview fungerar kanonbra på D7000. Använder det särskilt vid interiörplåtningar.
En suverän funktion. ISO-egenskapena mellan D90 och D7000 är som natt o dag, jag har provat.
Att ha två kortplatser är väldigt praktiskt, likaså customlägena som är suveränt bra.
Autofokusen fungerar jättebra.

Överlag tycker jag att D7000 är ett otroligt lyft.
Har du bamsehänder kan huset vara väl litet.
Filmfunktionen använder jag aldrig.

Jag använder kameran dagligen för olika jobb och den gör sitt jobb med beröm godkänt.
Sen tycker jag det är fånigt med kommentarer som alltid dyker upp att det inte är kameran utan fotografen som gör bilden. Jag förutsätter att den som plåtar vet vad den gör.
En hantverkare som har bra verktyg kan lättare göra sitt jobb.

Mina erfarenheter av D7000 är att den är mer kompetent än jag väntade mig.
Köpte den för att ha som backup till FF och innan typ D800 dyker upp.
Men nu bara älskar jag den.

Så mitt råd är att ett bra hus är en bra grund.
Att objektiven är oerhört viktiga behöver knappast tilläggas.

Är du en klåpare bakom huset är det skit samma vad du köper.
Men som yrkesfotograf är jag mycket imponerad av vad Nikon gjort med D7000.

Varje år utvecklas ny teknik och det gillar jag.
Tycker det är spännande och kul.

Lycka till med ditt val oavsett vad du väljer.
Ville bara delge mina erfarenheter då jag brukar D7000 varje dag.
Kanske värdefullt än tyckanden från ickeägare.

D90 är absolut ingen dålig kamera beroende på användningsområdet.
D7000 är ännu bättre.
Men D90 med bra objektiv kan va bättre är D7000 med skitglugg.

Mina 5p
/Lars

Intressant svar. Om det är liten skillnad på höga ISO så lutar det nog åt d90.

Filmfunktionen ser jag som sekundär. Det är inte ofta jag filmar och jag har inga krav på det området.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Filmfunktionen ser jag som sekundär. Det är inte ofta jag filmar och jag har inga krav på det området.

Du kommer att klara det du vill med en D90,helt säkert ! Såg hus på MM tror jag för under 5 laxar ! MVH.

Iso-egenskaperna på D7000 är milsvidd bättre än D90 och i klass med det högre proffssegmentet.
Den som påstår annat har inte helt på fötterna.
Har kolleger som hyllar D7000 just för de enorma iso egenskaperna.
Och ja, jag har jämfört i praktiken.

Skillnaden mellan D90 och D7000 när det gäller iso är stor, mycket stor. Det är synd att D90 ägare måste inbilla sig att D90 är precis lika bra som D7000. Jag håller fullständigt med tomas.

Liveview är förvånadsvärt bra på D7000 (inte autofokus). Om man jämför med tex D5100 som ska vara en "filmkamera" så är den väldigt hackigt i sin liveview, D7000 flyter på ganska bra faktiskt. D90 kan jag inte uttala mig om på den biten.

Det är upp till dig att avgöra om det är värt pengarna att köpa en D7000. Men kom ihåg att D90 är en Fyra år gammal kamera och sensorn går inte att jämföra med den helt nya som sitter i D7000.

Om du har möjlihet så känn på båda kamerorna och testa att fota på tex iso 3200 och se hur det blir.

Iso-egenskaperna på D7000 är milsvidd bättre än D90 och i klass med det högre proffssegmentet.
Den som påstår annat har inte helt på fötterna.
Har kolleger som hyllar D7000 just för de enorma iso egenskaperna.
Och ja, jag har jämfört i praktiken.

Håller med helt och fullt. Jag har också testat. D700 (som har fördelen med fullformat) har endast lite bättre isoegenskaper än D7000. D3s är väl den kameran som slår D7000/D700/D3.

Sen är det upp till dig att avgöra om du ska köpa D7000, men att kunna fota inomhus utan blixt är väldigt skönt. Iso 4000 är inga problem. Du har ju dessutom ett 35 1,8 redan.

Håller med helt och fullt. Jag har också testat. D700 (som har fördelen med fullformat) har endast lite bättre isoegenskaper än D7000. D3s är väl den kameran som slår D7000/D700/D3.

Sen är det upp till dig att avgöra om du ska köpa D7000, men att kunna fota inomhus utan blixt är väldigt skönt. Iso 4000 är inga problem. Du har ju dessutom ett 35 1,8 redan.

Det går lika bra att fota inomhus med en D90 också,utan blixt ! Hade D7000 varit så jävla bra jämfört med D90 skulle jag gått ner och köpt en, kontant dessutom om någon undrar eller tror att jag är en bitter D90-ägare som inte har råd att "uppgradera" . Ni hyllar D7000 som om det vore en guds gåva till fotografin,men så är det inte,inte med D90 heller,eller någon annan kamera för den delen.

Det finns de som verkligen kan fota och som vet att D7000 är en jävligt bra kamera, men de andra 95 procenten springer runt med kitoptiken och tror att dom har världens bästa kamera även om resultat på bristande kunskaper gör att det blir skit !

Sony eller någon kommer snart ut med något mycket bättre och då kommer vi alla Nikonägare att sitta där och gapa som idioter !

Du står ju redan och "gapar som en idiot" (pga D7000), men för att dölja det så måste du trycka ner D7000 och hylla D90. D90 går också att fotografera inomhus med, det är ingen som har sagt något annat. D700 är bättre, men D90 är inte dålig.

Det finns de som verkligen kan fota och som vet att D7000 är en jävligt bra kamera, men de andra 95 procenten springer runt med kitoptiken och tror att dom har världens bästa kamera även om resultat på bristande kunskaper gör att det blir skit !

Tydligen tillhör ju du de 95 procenten. Enligt din filosofi.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar