Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradering av teleobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

saraullberg

Medlem
Jag har fotograferat en del fotboll med mitt Sigma 70-200 (2.8) och är jättenöjd med det. Men på sistone har jag börjat lida lite av det "korta" telet och funderar på om det är möjligt att skaffa ett med större räckvidd.
Jag har redan en telekonverter, men är inte särskilt förtjust i den, eftersom den påverkar AF för mycket.
Vad är nästa steg efter Sigmat till en Nikon-kamera? Och vad ligger teleobjektiven i för prisklass om man ska ha ett som är hyfsat ljuskänsligt? Många matcher spelas ju trots allt i kvällningen.
Tacksam för svar!
 
Mest/bäst teleobjektiv för pengarna får du om du köper Sigmas 120-300!

Dock en liten varning... det väger en helt del jämfört med ditt 70-200 så ett enbensstativ är nog ett måste!
 
Tack för svaren! Stativ blir inget problem, jag är så svag i armarna att jag redan har införskaffat ett. Nu är det bara att försöka spara ihop pengar till objektivet - men det lär nog bli ett begagnat om jag ska ha råd!
 
Hej
Begagnade sigma 120-300f/2,8 har sålts för ca 13000 här på Fotosidan.
Kolla även Cyberbörsen på Cyberphoto samt Blocket.
Med 1,4 ggr converter får du brännvidden 168-420mm och bländare 5,6 och autofokusen fungerar fortfarande

/Håkan
 
Ett annat radikalare tips är ju Sigmas 50-500. Tur att du redan har stativet för det är tungt. Konvertern gör att autofokusen lägger av och den behöver du nog ha om du plåtar sport. 500mm kankse räcker i alla fall.

Jag har bara testat det ett kort tag och var väldigt nöjd. Köpte trots allt ett 70-200 / 2,8 precis som du på grund av storleken.

Begagnade hittar du ett sånt objektiv på 6000-7000 eftersom de "bara" kostar 10000 nya.

Lycka till
 
Hegethorns foto

Hegethorns har en begagnad Sigma 120-300/2.8 för 11 papp. Hegethorns är en trevlig affär och dom skickar gärna bilder på sina begagnade prylar om man frågar. Man får 3 månaders garanti.
 
Tack igen! Sjysst att ni tar er tid att svara. Priset på ett begagnat Sigma 120-300 låter nästan överkomligt. Tror att det får bli ett sådant, 50-500-varianten låter visserligen intressant, men där tappar man tyvärr i ljuskänslighet. Vår- och höstmatcherna som är förlagda till kvällstid blir rätt mörka - i alla fall i flickfotbollsserierna där det inte alltid finns ordentlig belysning på planerna.
 
man tappar väl bara ett bländar steg med 1.4 konverter!!
Tänk om denna fina glugg fanns till min minolta..
 
Tack Martin för tipset om Sigmat på Hegethorns! Det har precis anlänt med posten i dag och i kväll ska jag testa det för första gången på fotbollsplan. Fantastiskt kul!
 
saraullberg skrev:
Tack Martin för tipset om Sigmat på Hegethorns! Det har precis anlänt med posten i dag och i kväll ska jag testa det för första gången på fotbollsplan. Fantastiskt kul!

Hoppas att det ger önskat resultat! =)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.