Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

uppgradering av dator med låg budget

Produkter
(logga in för att koppla)

Adnil

Medlem
Hej
Nu är det så här att min nuvarande dator är lite trög och jag skulle vilja uppgradera för att bildredigerandet skall flyta på bättre.
Min budget är ungefär:4000-5000 (eftersom jag faktiskt är student ;) )
Jag undrar om man får någon fördel med 64bitars processorer i bildbehandling om man kör vanliga winxp, inte 64 bitars versionen.
Hur stor vikt bör man lägga på processorkraft?
Det jag funderar på nu är
amd64-socket754-sempron 2600+ eller 2800+
1GB ram
160GB hårdisk
Har cd-läsare och grafikkort så det behövs inte i paketet, jag kan använda min gamla låda, men funderar på en micro-atx.
Har hört att i vissa verisoner av sempron så är inte 64 bitars funktionen aktiv, stämmer det? Är det då något man skall akta sig för?
Om det är någon som har bättre alternativ?
 
Adnil skrev:

Jag undrar om man får någon fördel med 64bitars processorer i bildbehandling om man kör vanliga winxp, inte 64 bitars versionen.
Hur stor vikt bör man lägga på processorkraft?

Jag tycker du skall skippa tankarna helt på att köpa en 64-bitars processor, eftersom vanliga XP inte kan utnyttja en 64-bitars processor. Vill du köra 64-bitars windows Xp så får du ändå problem med en massa andra saker.

citat från Microdatorn:
"Windows XP Professional x64 Edition stödjer inte 32-bitars drivrutiner och inte heller eventuella 16-bitarsprogram som kan finnas kvar hos vissa användare.
- Än finns inte drivrutiner i tillräcklig utsträckning för att 64 bitar ska vara något för hemanvändarna
"

Om jag får råda så skulle jag välja en Intel processor (P4) och satsa på mycket minne.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.