Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradering: 7D vs 500D

Produkter
(logga in för att koppla)
Filmandet ska ses som en hobby när jag åker longboard eller skidor, men också som ett potentiellt verktyg då jag arbetar med individuell träning för ishockeyspelare om somrarna. Det är smidigt att ha kamera och videokamera i ett, det går att göra väldigt fina filmkompositioner om man tittar på youtube-exempel. Jag tror att tillbehör hjälper, men det filmningen är långt ifrån värdelös utan dem.

Hittade den här jämförelsevideon, och ska man tro på recensenten så är 7D omotiverad för mina användningsområden
http://www.youtube.com/watch?v=OYif6YYVlAw&NR=1

Japp, Recenenten har rätt... Men så har det alltid varit.... Lillebrorsan till storebrorsan ger i slutändan samma bildkvalité i rätt förhållnaden.

Men då om man bortser från filmningen så gör gör de flesta systemkameror det för konsumenten som aldrig gör nåt med bilderna eller bara lite. Så jag våga nog nästan påstå att du ska nöja dig med 500D som är billigare än 550D.

/Stefan
 
Japp, Recenenten har rätt... Men så har det alltid varit.... Lillebrorsan till storebrorsan ger i slutändan samma bildkvalité i rätt förhållnaden.

Men då om man bortser från filmningen så gör gör de flesta systemkameror det för konsumenten som aldrig gör nåt med bilderna eller bara lite. Så jag våga nog nästan påstå att du ska nöja dig med 500D som är billigare än 550D.

/Stefan

Du har så rätt. Den enda bildmässiga bristen med min 300D idag är att den lämnar för lite utrymme till cropping iom 6,3megapixlar. Fotokungen - klämma, känna! Jag återkommer när detta är gjort :)
 
Du har så rätt. Den enda bildmässiga bristen med min 300D idag är att den lämnar för lite utrymme till cropping iom 6,3megapixlar. Fotokungen - klämma, känna! Jag återkommer när detta är gjort :)

Kläm inte bara. Be dom stoppa in batteri och provskjut!

/Stefan
 
Kläm inte bara. Be dom stoppa in batteri och provskjut!

Nej, gör inte det. Det blir dyrt för dig när du har hört 7D smattra iväg sina 8b/s och sedan jämför med slutarljudet hos 550D. ;)

(Vaddå, är inte alla tekniknördar som jag? Bra bilder kan man väl ta med vilken kamera som helst, det är finesser som säljer!)
 
Jag tror att den kommer att gå tillräckligt fort för att humorn i mitt inlägg ska kunna uppfattas även utan den glada gubben jag lade till på slutet.

Aha, humor :)

Jag syftade på att 7Ds nya ljusmätningssystem, IFCL tror jag det heter, som gör att frekvensen på seriebildstagning sjunker till 3 - 4 b/s så fort man riktar kameran mot ett mörkt område. Jag hade en 7D men bytte bort pga det.
 
Aha, humor :)

Jag syftade på att 7Ds nya ljusmätningssystem, IFCL tror jag det heter, som gör att frekvensen på seriebildstagning sjunker till 3 - 4 b/s så fort man riktar kameran mot ett mörkt område. Jag hade en 7D men bytte bort pga det.

Ja, den detaljen är jag tyvärr medveten om. Jag har inte själv råkat ut för det ännu då jag mest fotar hundar utomhus i högt tempo, men visst är jag lite orolig för när det kommer att hoppa upp och bita mig i baken.

Å andra sidan kanske affären har fönster mot solen. :)
 
Det gjorde jag också, närmare bestämt en svart hund :)

Hm, ja, där har du ju en poäng. Något för trådstartaren att tänka på, helt klart. Jo, allvarligt alltså, just det är ju en rejäl nackdel om man köper den enbart för serietagningens skull. Man hoppas att det kommer ut en firmware som bortser från den mätningen åtminstone i manuellt läge.
 
Det blir ett inköp av Canon EOS 550D, kränga iväg min 300D och börja lära mig mer om filmredigering!

Suttit och kollat på minneskort, räcker 20Mb/s för 1080p eller bör man köra på 30Mb/s? Efter ett par minuters googlade får jag fram att filmfilerna får bli max 2Gb stora eller 5min långa, kan någon konfirmera detta eller har firmware upphävt begränsningarna?

20Mb/s 16Gb http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=560487
30Mb/s 16Gb http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=334001
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.