Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradering 350D -> 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

Daaaaaniel

Aktiv medlem
Min 350d har hängt med ett år nu. Under det året har ett antal byten lett till att jag känner att mina objektiv (Canon 17-40/4L & Sigma 30/1,4) täcker mina behov väl.

Har lärt mig otroligt mycket med min 350d men känner nu att den har gjort sitt. Vill ta ett steg fram. 5D och 1D-serien är på tok för dyra, ingen idée att äns tänka tanken. Kvar återstår 400D och 30D.

400D ger cirka 350pixlar bredare och 250pixlar högre bilder - så lite att det inte äns är märkbart. Dessutom erbjuder den något större skärm. Känns som väldigt mycket pengar mot vad jag får?

Klämde lite på en 30D för ett tag sen och känslan var av en annan dimension än 350/400. Förutom känslan, vilket är ganska betydande, är den klart snabbare. Antar att det finns fler fördelar, som jag uppenbarligen inte känner till eller vet den egentliga innebörden med. Upplys mig gärna?

Ganska nyligen sjönk 30D(bara huset) rätt rejält i pris och det går idag att få den för 8700 i en seriös butik. Kan få ut runt 2700 för min 350d med kitobjektivet jag aldrig använder. Att slanta netto blir således 6000kr.

Min fråga är allså om det är värt att lägga 6000kr för att kliva upp från en 350d till en 30d. Vad får jag egentligen? Vilka andra fördelar har 30d mot vad jag har nu? Någon som gjort samma uppgradering, nöjd eller ångrar sig?

------------------
Gjorde en insats med sök-funktionen, utan framgång. Hittar någon svaren på mina frågor och funderingar i tidigare trådar så peka gärna var.
------------------

Tacksam för vägledning /// Daniel
 
Jag gjorde samma uppgradering för något år sedan och ångrade mig aldrig. Mycket handlar om känslan. Bra verktyg osv gör det roligare att fota.

Jag uppskattade även möjligheten till spotmätning, lite större skärm baktill samt i mångt och mycket ett rejälare hus.

Troligtvis ser du ingen skillnad på dina bilder.

//Micke
 
300 - 350 - 400 osv är kameror för konsumentmarknaden som vill ha dSLR och har ett fotointresse som gör att man vill kunna göra lite extra.

10-20-30 är 'prosumer' eller kanske kamera för amatörfotografer och de lite seriösare med foto som hobby. Kamerorna är lite bättre byggda klara fler exponeringar mekaniskt osv ska ge lite mer finesser som t ex spotmätning.
5d - prosumer för de som vill ha full frame.

1d/1ds - riktigt seriösa hobby fotografer eller de som har foto som profession. Ännu högre byggkvalité och mekanisk tålighet.

Skillnaderna är i första hand på hur kameran är byggd inte bildkvalité. Så det går givetvis att ta lika bra bilder med en 300d som en 1d. Praktiskt taget. Även om en 1ds kanske har lite fler finesser som kan underlätta för fotografen om denna vet hur att använda dessa.
 
Jag har tänkt göra ett liknande uppbyte, 300D till 30D. Det känns som ett naturligt steg, först funderade jag på en beg. 1D mk II men 30D passar mig bra så jag köper en ny så'n inom 1 månad eller så.

/ Erik
 
Se gärna lite på denna sida om vad som är skillanderna mellan 350D och 30D

350D, 30D Fakta

Har själv funderingar att byta till 30:an när min 350 har gjort sitt... dels för att få Spotmätning, större sökare och för att den förhoppningsvis klarar av att prestera lite bättre i mörker på frihand. Annars tror jag på att känslan är A och O.

Lycka till.
 
Jag köpte mig en 30D, rent bildkvalitetsmässigt skulle jag säga att det är ABSOLUT ingen skillnad mellan min 350D och 30D. (inget man märker "i riktiga världen" i alla fall).

Däremot handhandhavandet är det som natt och dag mellan dom två. Knapparna sitter där dom ska på 30D, sökaren är inte perfekt men betydligt bättre etc.

Sen om det är "värt det" är ju lite svårt för oss att avgöra. Det beror på. Jag köpte min 30D för att jag behövde ett extra hus, inte direkt för att uppgradera.

Jag skulle i alla fall säga att 30D är ett betydligt bättre alternativ än att "uppgradera" till en 400D. (speciellt nu när 30D:n blivit så billig).
 
Jag byte min 400D+bge3 mot en 20D+bge2 i absolut nyskick, jag ångrar ingeting!

Nu har jag även min fars 400D som han inte använder, så i bildkvalite är den inga skillnader, förutom att 20D är mycket bättre på brus, knappt något på ISO800!

Huset är guldvärt, mycket skönt grepp och hjulet och riktigt skönt att använda!

Skärmen på 1,8'' är tyvärr värdelös, men men.. man går ju på känsla!
 
Sitter själv och funderar på samma uppgradering. En fråga jag har är hur bruset står sig mellan 350D och 30D?

Skall ta mig ut själv och testa samt klämma, men alltid bra med lite synpunkter härifrån! :)

MVH
Ruergård
 
Funderar på att uppgradera från 10D till 30D.
Det hade passat mig perfekt.
Men samtidigt så lurar ju 40D bakom hörnet. Slutet av september säger ryktena att den skall utannonseras. Jag tror att jag avvaktar några månader till.
Fast 30D är ju väldigt frestande. ;-)
 
JojjoGbg skrev:
Skillnaden på brus mellan 350D och 30D är väldigt liten! Kanske en anings bättre på 30D.

Efter vad jag har läst så är det verkligen inte så. 30D är betydligt bättre på 800 och 1600 enligt alla tester jag sett.

Eller har jag missförstått allt?
 
Jimsan skrev:
Funderar på att uppgradera från 10D till 30D.
Det hade passat mig perfekt.
Men samtidigt så lurar ju 40D bakom hörnet. Slutet av september säger ryktena att den skall utannonseras. Jag tror att jag avvaktar några månader till.
Fast 30D är ju väldigt frestande. ;-)
Alla sa att den skulle komma på Photokina,men det gjorde den inte... Så det där med rykten vet jag inte om man skall förlita sig på!
 
Jag har uppgraderat från 350D till 30D och... tja vad ska jag säga... det har blivit f-n så mycket roligare att fotografera efter det.

Bildkvaliteten är säkert densamma som innan, och jag är en lika dålig fotograf nu efter uppgraderingen som före. Men som sagt, det känns bättre på alla vis. Svårt att förklara, men 30D känns bättre i handen och det är väldigt mycket roligare att fotografera nu.

Att det rätt snart med säkerhet kommer en 40D (eller vad nu beteckningen blir) stör mig inte. 30D har det jag behöver och den har det NU.
 
Jag skulle försöka hålla igen ett par månader för att se vad som händer på modellfronten. Bör vara dags för 40D till hösten och då sjunker värdet på 30D som en sten. Gissningsvis blir det större skillnad den här gången än vad det var mellan 20D och 30D. Mer upplösning, sensorskak och sånt som kommit på 400D och kanske ny processor digic 3 med snabbare kamera som resultat.
Köp 30D billigt då eller köp 40D om skillnaden är värd pengarna.
Just att priset på 30D börjar falla brukar vara en indikation på att en ny modell är om hörnet.
 
har gjort detta byte i vintras.. från 350d-->30d
hade inga som helst problem med 350 inna var kanon nöjd med den igentligen, det jag ville åt var framför allt högre bildhastighet 5b/sek mot 350s 3.5 b/sec om jag kommer i håg rätt.. visserligen så hade jag hålt i en 20 d någon gång och konstaterat att hjulet och den ergonomiska i denna kamera var riktigt trevlig...

nu när byttet var gjort och jag använt 30d ett tag så är de mycket roligare att fota igen som någon tidigare nämde.. 350 har ju inte blivit sämre.. men ja har den som extra kamera på motorsport tävlingarna å så.. och visst den funkar absorlut men rolig är den inte.

helt klart ett bra steg att bytta... 400d blir ju samma som 350d om man ser till knappar och ergonomi mm.. det var inget jag led av innan jag bytt men nu inser man hur mycket trevligare 30d är..

så bara bytta.. och angående 40d ja jo.. visst kan man v'nta.. sitter du inte i sjön så visst. men 30d:n blir itne sämre med att 40d kommer. och när den kiommer så börjas de pratas om en 50d garanterat.. och ja hmm du kan vänta i all evighet på de nyaste..

var prat om 40d i januari när jag skule bytta. med samma tankar som pratas ännu.. kasnke värt att vänta ska ju bli bättre mm kommer ju snart.. men ja som sagt med fasit i hand.. den har itne kommit ännu och ingen vet när.... du kommer garanterat inte bli missnöjd med en 30d.
 
första digitala systemkameran

Lånar denna tråd då min fråga är en utveckling av ts-frågan (I hope you don't mind).

Jag fotar idag med den analoga eos 300 och bara måste ha en digital systemkamera nu. Tänkte länge att någon av de motsvarande digitala varianterna, t ex 400D, skulle passa mitt behov. Efter att ha läst en del här och dessutom sett att priset på 30D har sjunkit så att det bara skiljer drygt 1000 kr mellan dessa två kamerar har jag blivit lite sugen på den istället (även om jag inte vet så mycket om den).

Frågan är nu om jag klarar av 30D? Kan tänka mig att 400D är lite mer användarvänlig för en amatör (och nybörjare på digitalfoto med systemkamera) eller har jag fel?

Ni skriver att 30d passar bättre "i handen", men gäller det bara stora killhänder? :)

Tar gärna emot era åsikter...
 
Klart att du "klarar av" en Canon 30D!!! Det är ju nästan samma som du redan har. Det tar någon vecka innan du har alla funktioner i huvet. Det finns Autoläge även på den mest avacerade kameran så oroa dig inte. Du kommer att bli mer nöjd med 30D än vad du skulle bli med 400D även om du har små tjejiga händer. En stor sak är rejälare att hålla i och det blir mycket stadigare.
 
30d it is then

tack...hade nog redan bestämt mig för 30d, men det är alltid skönt att få bekräftat att man gör rätt val :)
 
Jag gjorde bytet idag och är mer än nöjd. Märks att 30Dn är så mycket mer kamera, helt underbar! Nee, dags att ge sig ut och plåta! :D
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.