Annons

Uppgradering 300D till 20D, K10D eller D2H?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nilzohn

Aktiv medlem
Hej alla!

Scenariot är som följer:

Jag har idag en EOS 300D, så gott som alltid parat ihop med ett Sigma 17-70/2.8-4.5.

Jag är mycket nöjd med kvalitén på bilderna den kombinationen genererar, och är inte det minsta intresserad av fler megapixlar.
Det enda jag saknar är snabbhet, bättre sökare och väderskydd. Dels vill jag kunna ta bilder i både snörusk och sandiga dyner på Corfu, och dels är 300D en riktigt seg kamera, jämfört de nyare. Uppstarten tar flera sekunder, och bufferten fylls på nolltid.

Utöver detta har jag även ett EF 50/1.8 MkI och ett Tokina 80-200/2.8, vilka jag nästintill aldrig använder! Jag tycker 50mm blir "fel" på en 1.6x APS-C, och Tokinan...tja...jag är fullständigt förälskad i både snabbheten (F/2.8 genom hela registret), skärpan och byggnadskvaliten (metall rakt igenom), men den är tung, och lilla 300D blir mycket framtung. Inbillar mig dock att den sitter bättre på ett tyngre hus, t.ex 1D.

Jag har pga dessa saker funderat lite på något av följande alternativ:

1. Sälja av EF 50 MkI samt huset och ev Tokinan, och använda dessa pengarna till en 20D eller 30D. Ev invänta prisras på dessa om/när 40D kommer. Hur är sökarna på 20D och 30D, och hur pass väderskyddad är dessa kameror egentligen?

2. Sälja all Canonutrustning, köpa en Pentax K10D + Sigma 17-70 + ev Samsung 50-200 i Pentaxfattning. Väderskyddat och bildstabilisering som bonus.

3. Sälja all Canonutrustning, köpa en begagnad Nikon D2H + lämplig blixt och optik. 4 MP räcker till mig, och jag har förstått att sökaren är suverän.

4. Canon 1D MkI efter ev prisras när MkIII börjar dyka upp. Isåfall sälja 17-70 eftersom den inte passar. Vad för normalzoomobjektiv i 3-4000kr-klassen (beg är ok) rekommenderar ni isåfall till en 1D med 1.3x "förlängning"? F/2.8-4!

Finns det några andra alternativ? Kriterierna är att jag inte vill gå vansinnigt mycket back, utan vill helst gå hyffsat jämnt ut efter försäljning av delar, eller hela, utrustningen.

Väl mött!
Mvh Jimmy
 
Senast ändrad:
1) Canon 20D har en sökare som upplevs som ca 15-20% större både på bredden och höjden, jämfört med 300D. Alltså en tydlig förbättring. De flesta kameror tål relativt mycket sant, snö mm. Tror egentligen de framför allt är objektiven som är känsliga för skit. Däremot vet jag att vissa har haft digitalkameror som inte riktigt har gillat många minusgrader, och som tillfälligt har dött. Verkar inte vara ett genomgående problem, men hörde det av några 20D ägare. Kanske beror på individuella exemplar. Tror dock oftast det är Li-ion batterierna som har betydligt mindre kapacitet när de är riktigt kalla... gissningsvis ner till 25% av normalkapaciteten.
2) Klart pentax K10 och nikon d200 är vassa med vädertätning och bättre sökare än t ex 20D. Vet dock inte hur de har det med tätade objektiv.
Till canon har du ju 17-40 till ett rimligt pris begagnat som är tätat. Däremot inget 1,6x crop som är tätat. Kanske är bättre hos Nikon. Mvh, Niclas
 
Kameramässigt hade jag gått på D2H eller 1D MkI med dina preferenser. Problemet är att Nikons vädertätade normalzoom kostar skjortan, men har du råd så är det nog en mycket trevlig kombination. Vad man ska välja för normalzoom till 1D vete katten. Sigma 20-40/2,8 finns ju. Det blir lite väl kort kanske. Ungefär som ett 16-35 på din nuvarande kamera. Det finns också 24-60/2,8 och 24-70/2,8. Frågan är om vidvinkeln räcker, som motsvarar 19,5 mm på 300D:n. Dock är ju inte dessa gluggar vädertäta.
Till Pentax K10D kommer däremot en tätad 16-50/2,8 ut på marknaden snart. Men då har du 10 megapixel att trilskas med också, hehe.
Att få 300D:n såld kan nog bli svårt, men gluggen går nog bra.

Edit: K10D har förresten större sökare än D2H.
 
det lite lite lyxiga alternativet som jag själv kommer välja är att köpa Pentax K10d och deras nya vädertätade DA star 16-50/f2.8 med inbyggd fokusmotor som antagligen blir ruskigt skarp, snabb och vädertätad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.