Annons

Uppgradera till OM-D?

Produkter
(logga in för att koppla)

ROOL

Aktiv medlem
Hej,
Jag är en nyväckt hobbyfotograf. I vintras köpte jag en beg. Olympus E-PL3 med pana25/1.7, pan 14/2.5, Oly 45/1.8. Dessutom har jag kitzoom samt tele 40-150. Tanken var att uppgradera till OM-D eller E-PL 5 om intresset visade sig så starkt som man tror. I princip fotograferar jag bara med de fasta linserna.

Nu några tusen bilder senare så har intresset bara ökat och jag är färdig att uppgradera.

Porträtt, närbilder samt halvdistans blir riktigt bra. Där är jag nöjd. Problemet är landskap. Jag blir inte nöjd med bilderna. Och då menar jag inte min fototeknik utan vad kameran presterar. Nu vet jag ju att skönhet ligger i betraktarens ögon. Mina nära och kära tycker att bilderna är jättefina. Men inte jag:-(

Jag tycker att detaljnivån är dålig. Saker och ting flyter ihop till en massa. Saknar krispighet i bilden helt enkelt.

Till saken hör att jag även har en Sony RX100 som jag tycker ger snäppet bättre bilder på landskap. Ja jag fotograferar bara RAW.

Nu är jag inte nöjd med Sonyn heller utan vill ha en märkbar förbättring jämfört med ovanstående kameror.

Till saken hör att min kompis mailar bilder till mig tagna med en fullformats kamera. Trots att bilderna är krympta till små filer så har de en detaljrikedom som jag inte är i närheten av.

OK. till frågan.

Blir jag nöjd med en OM-D eller PL-5?

eller

skall jag satsa på på en Sony Nex 7 eller är det så illa att det bara är fullformat som gäller?

Vad kör du för bländare för landskap (undvik mindre än bl 8) ? Använder du stativ etc för att få ut max skärpa?

Vad kör du för bländare för landskap (undvik mindre än bl 8) ? Använder du stativ etc för att få ut max skärpa?

Använder normalt inte stativ, men för att utesluta detta så har jag testat med stativ när jag jämfört Sonyn med Olympus. Trots att Sonyn har mindre sensor så känns de bilderna snäppet vassare.

Bländare? Jo jag försöker se till att den inte är mindre än 8.

Glömde säga att det gällde 20/1.7 bländare 8 ca:tre meter
Längre brännvidd längre avstånd
Kolla tabeller över hyperfokalavstånd, finns som appar!

Bländare 8 bör nog undvikas på en m43-kamera, diffraktionen börjar märkas då. 5,6 ger tillräckligt skärpedjup för lansdkap. De flesta m43-objektib är skarpast fullt öppna eller nedblänande max 2 steg.

Om landskap är din grej tycker jag det är lite olyckligt att du har ett kamerasystem med 'mindre' sensor. Tror inte att du blir nöjd med OM-D som kostar en del och vars största företräden är rapphet samt förnämlig stabilisering. Inte speciellt viktigt vid landskapsfotografering då stativ är ett måste. (det gör vad folk än säger en stor skillnad). Jag har OM-D och NEX så mitt råd är att leta upp en billig NEX7, eller varför inte nya Ricoh GR. Den är billig, har APS-C sensor och en skarp fast 28mm-lins som borde vara ok för landskap.

/Stephan

Har båda Nex 7 och OM-D men tycker inte att det är så stor skillnad. OM-D med vidvinkelzoomen 7-14 ger mycket bra skärpa och färgdjup (tycker jag). Har använt en Leica M9 med en summilux 50/1,4 och där kan man se mycket bättre skärpa. Men SÅ mycket dyrare. En Canon 5Dlll ger också bättre skärpa men med en 24-70/2,8 zooma SÅ mycket större och klumpigare och tyngre. Fuji xpro Sony Nex och dom senaste M43 är ganska like så kanske det kan vara en god ide att hyra och testa?.. Dom senaste Olympus kamerorna ger faktisk mycket bra bildkvalitet OCH det finns mycket och bra optik till dom.

Lycka Till!

Nu nämner TS att skillnaden syns även vid lägre upplösning. Även vid större utskrift krävs väldigt stor utskrift för att kameravalet skall vara betydelsefullt. Jag skulle tro att det är frågan om fokus, teknik eller uppskärpning och inte kameran i sig.

Nu nämner TS att skillnaden syns även vid lägre upplösning. Även vid större utskrift krävs väldigt stor utskrift för att kameravalet skall vara betydelsefullt. Jag skulle tro att det är frågan om fokus, teknik eller uppskärpning och inte kameran i sig.

Tack för goda råd!

Det där med låg upplösning gäller de bilder som min kompis brukar maila mig. Skapade med fullformat. De brukar ligga på 100k när han mailar mig. Men oj vilken "krispighet", renhet de har. Vet inte om det är rätt ordval, men jag gillar det jag ser, även om jag ibland tycker att bilden/motivet i sig är tråkig. För ett halvår sedan visste jag inte ens skillnad på 4/3, APC och FX. Har ännu inte hunnit bli tekniknörd och är på så sätt oförstörd ungefär som ett barn som lycka cykla själv för första gången. Cykelfabrikat är den dagen helt oväsentligt.

Tittade på lite andra bilder i min dator som en annan kompis tog med en Nikon D200. Även de har den där krispigheten, renheten som jag saknar på landskapsbilderna. Någon avancerad bildbehandling har de bilderna inte blivit utsatta för.

När det gäller bildbehandling så har jag mkt. att lära. Det får bli vinterns projekt. Men lite basic uppskärpning m.m. försöker jag mig på redan i nuläget.

Det som retar mig är att jag nästan alltid gillar Sonyns landskapsbilder bättre rent spontant utan att titta på pixel nivå. (Brukar alltid trycka av en bild med Sonyn bara för att kunna jämföra) Börjar man titta ner i pixel nivå så är det inte sällan där jag tycker att den återger något lite mer detaljer.

Kan detta ha något att göra med att Sonyn har 20.2 megapixel jämfört med 12.3??

Nu pratar jag inte stora skillnader. Det är mer en hårfin skillnad och lite hårklyveri. Men med tanke på sensor storlek samt det faktum att jag har ganska fin optik på E-PL3 så var förväntningen att den skulle briljera även här.

Börjar tro att det är så att jag helt enkelt gillar hur Sony återger exponerar och återger färger. Ja jag kör ofta med Autoläge eller halvautomatik med bländardförval. Det är sällan jag behöver dra i exponeringen på Sonyn. Däremot ganska ofta när det gäller Olympus.

Porträtt och halvdistans så får jag kanon bilder med E-PL3 och 45/1,8 objektivet. Där tycker jag mig se den där krispigheten som jag talade om tidigare. Skillnaden är att nu överglänser Olympus min RX 100 ungefär som förväntat.

Hur som helst tack för svaren. Jag tar råden till mig, och släpar med mig ett stativ och testar lite olika bländare fokus m.m.

Sen får det väl bli att gå till en bra fotobutik och be att få ta lite testbilder med lite olika kandidater innan beslut.

Bländare 8 bör nog undvikas på en m43-kamera, diffraktionen börjar märkas då. 5,6 ger tillräckligt skärpedjup för lansdkap. De flesta m43-objektib är skarpast fullt öppna eller nedblänande max 2 steg.

Kunde inte hålla mig och sprang ut och testade. Du har helt rätt. Testade just 5,6 kontra 8. Stor skillnad!

Större skillnad än jag trodde! Tack för den.

Jag tror att du kommer få bra bilder med bättre teknik, den kameran du har skall kunna leverera fina landskapsbilder. Tänk på att i JPEG brukar kompaktkameror sätta på högre skärpning och färgmättnad än systemkameror vilket kan ge bilderna mer stuns. Försök antingen att fota i råformat och efterbehandla själv eller i varje fall för landskap i annat fall att testa bildstil landskap eller motsvarande. Då sätts högre skärpning och högre kontrast på. F u 9-18 objektivet som levererar lite halvdan kantskärpa och 14-150 superzoomen så är de andra Olympusobjektiven bra nog att även de billigare skall duga ffa nedbländade till f/5,6 vid landskap. Och nej, 20 vs 12 mp är inte det som ansvarar för skillnaden i upplevd kvalitet.

Glömde säga att det gällde 20/1.7 bländare 8 ca:tre meter
Längre brännvidd längre avstånd
Kolla tabeller över hyperfokalavstånd, finns som appar!

Tog lite testbilder idag på just 20/1.7 . Sweet spot verkar vara bländare 4.

Därefter har man en försämring. Bländare 8 är nog lite för för liten bländare för det objektivet om man nu är ute efter maximal skärpa. Men det är ju en avvägning mot skärpedjup.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar