ANNONS
Annons

Uppgradera skärm eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

eif

Aktiv medlem
Då jag mestadels använder min stationära dator till fotoredigering så tänkte jag höra om det är lönt att kanske uppgradera skärmen.

Kör i dagsläget med en Dell UltraSharp 2209wa men då den nu har några år på nacken så finns det antagligen nyare/bättre skärmar i syfte att använda vid bildredigering (eller?).

Så, vad finns det i så fall för alternativ i prisklassen 4-6000:- i storlek 22 - 27" ?

De jag hittat på prisjakt är dessa:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=945923,1597958,1868821,1390321,1578515

Tacksam för alla tips/råd/förslag!

mvh

Var i precis samma sits som du med en Dell UltraSharp 2009WA som användes för bildredigering och sneglade på i princip samma skärmar som du länkade till. Efter en hel del funderande slog jag till slut till på en Dell U2713 HM och måste säga ett det blev en stor skillnad att arbeta med. Framför allt är det den större ytan och mindre pixlarna som jag uppskattar då bilderna blir större alternativt större del av bilden syns vid 100 % visning. I Lightroom tar ju naturligtvis även panelerna en mindre andel av skärmytan med fler pixlar. Upplever också den nya skärmen som skarpare än den gamla.

Vad gäller färghanteringen är jag ingen expert och har heller ännu inte provat att skriva ut efter att ha redigerat bilder på den nya skärmen så hur den står sig där kan jag inte svara på.

/Jocke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar