Annons

Uppgradera sitt Nikkor 50mm F1,8 till 150mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Viper89

Aktiv medlem
Tänkte bara höra med er här om ni har några tips. Det är så att jag vill att mitt fasta 50mm ska vara ett fast 150mm istället. Vad är mest prisvärt att köpa och vad riskerar jag att tappa i kvalitet beroende på vad jag köper?

Tack på förhand!

Mvh Jocke
 
Du kan inte göra så att ditt 50 blir ett 150. Om det inte finns någon obskyr 3x telekonverter, och gör det det så lär det bli ganska uselt resultat.

Vill du ha just en fast 150 så är det nog bara sigmas makro-150 som finns.
 
Okej, men om vi säger att jag vill ha 100mm då? Vad ska jag handla då?

Vill helst inte tappa allt för mycket skärpa, ljus är inga problem men det är skärpan som jag vill ha kvar.
 
Du har en D200? Köp då en manuell 135/2,8, 105/2,5, 105/1,8 eller liknande. Mycket bättre och dessutom billigare än en konverter.
 
MattiasL skrev:
En E-serie 100/2,8 borde gå att hitta för en femhundring.
Den är tyvärr inte så bra på digitalarna. Ungefär likvärdig med 50 plus konverter skulle jag vilja påstå.

Men de andra objektiven kostar inte mycket mer om man letar lite. En konverter är inte gratis den heller.
 
Viper89 skrev:
Tänkte bara höra med er här om ni har några tips. Det är så att jag vill att mitt fasta 50mm ska vara ett fast 150mm istället. Vad är mest prisvärt att köpa och vad riskerar jag att tappa i kvalitet beroende på vad jag köper?

Tack på förhand!

Mvh Jocke

Jaga rätt på en Serie E 135mm. Se ovan.

/Hasse
 
Vill du ha motsvarande kvalitet så är Nikon AF 180/2,8 D IF-ED ett suveränt val, ett mycket skarpt och fint fast teleobjektiv.

/kent
 
Tack för tipsen, det uppskattas!

Ska kolla överväga vad jag drar mest nytta av sen får vi se vad det blir.
 
Bokeh skrev:
Vill du ha motsvarande kvalitet så är Nikon AF 180/2,8 D IF-ED ett suveränt val, ett mycket skarpt och fint fast teleobjektiv.

/kent

Som dessutom går att få rätt billigt om man har lite tid att leta runt. Tror jag betalde 2500 eller 2700 för mitt och det är tametusan det mest prisvärda objektiv jag har efter min 85:a som jag fyndade på Ebay för 900 svenska.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.