Annons

Uppgradera Nikon D40

Produkter
(logga in för att koppla)

Staaf

Medlem
Hej.
Tänkte fråga er om lite råd här. Det är så att jag är inne på mitt tredje år med D40.och jag känner att jag vill uppgradera mig. Jag vill fortsätta utvecklas och ta fotandet till nya nivåer :)
Jag fotar främst djur, hundar, katter och hästar. Jag inriktar mig mest åt hästfotograferingen vilket betyder mycket fart som ska fotas. :)
Har kameran mycket ute i stallet osv.
Har kollat lite på D200 och D90, men det är inte lätt när man är okunnig!
Skulle även vilja ha lite tips på bra teleobjektiv som inte är alltför dyrt.
Skulle vara supersnällt om någon kunnig vill hjälpa mig! :)
 
För varje år som går kommer det nya modeller, och nya sensorer som är bättre än de föregående på ett eller annat sätt.

Kamerorna du nämner börjar bli lite "gamla" nu, även om de fortfarande är lika bra som de kom och i vissa avseenden ett steg uppåt från din D40. Den Nikon som i dagsläget kanske stämmer bäst för uppgradering är D7000, som kan ses som efterföljaren till D90.

Den har en nyare sensor med något högre upplösning och väsentligt högre dynamiskt omfång, vilket också ger bättre egenskaper i svagare ljus eller när man behöver kort slutartid. Om man till exempel vill kunna ta bilder inne i ridhus är det skillnad på den kameran och de tidigare nämnda. Där kan nämnas att D200 trots att den på många sätt är en mer gedigen kamera och lättare att hantera, inte har nämnvärt bättre egenskaper än din D40.

Om det är budgeten som hindrar köp av nyare kamera och du siktar mot begagnat, så tror jag att D90 vore att föredra framför D200 med ditt motivområde, främst för att den har bättre sensor.

De stora skillnaderna hanteringsmässigt är att man lättare når inställningar av olika slag jämfört med D40, och att sökaren på alla de nämnda kamerorna är bättre, främst för att de har prisma i stället för speglar. Bildskärmarna har också blivit bättre på nyare kameror, och "entusiastmodellerna" D90/7000 (och 200) har alla ett litet fönster uppepå där man kan se inställningarna utan att använda skärmen eller titta i sökaren.
 
Kanske skulle ett nytt bra objektiv ge dig mer än ett nytt kamerahus? Ett både billigt och bra objektiv är Nikon 55-200 VR. Lite bättre (och dyrare) är Nikon 70-300 VR. Ett sådant telezoom plus ett 35/1.8 skulle nog passa dig. Om jag vore som du skulle jag börja med objektiven och vänta med kamerahuset.

Per.

PS. Har du ingen kompis som du kan låna Nikonobjektiv av och prova?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.