Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradera, KMD5D -> Sony a100

Produkter
(logga in för att koppla)

Mackan2

Aktiv medlem
Min flickvän åker till USA i mitten av november för att hälsa på vänner som bor där. Detta betyder att jag kan köpa prylar!!

Funderar nu på en uppgradering av min nuvarande Konica-Minolta dynax 5D till en Sony a100. Denna kostar ca 4500kr med kit-objektiv verkar det som. Hur mycket tror ni man kan sälja en Dynax 5D för? Är det värt att uppgradera?

Förmodligen köper jag sonys största blixt oavsett kamera, då den ska fungera på båda.
 
Om det är värt att uppgradera är självfallet en väldigt personlig sak. Om du hade haft en Dynax 7D hade det varit högst tveksamt, men när det är en Dynax 5D så anser jag att du kan sälja den. Där blir en A100 en uppgradering i många avseenden, och för 4.500 SEK får du verkligen väldigt mycket kamera för pengarna! På låga ISO-värden är den lysande, den står då inte någon annan kamera på marknaden efter, oavsett fabrikat. Vid höga ISO-tal har den låg brusreducering (dvs det blir en del märkbart brus), men det finns ju dataprogram för att bekämpa sådant.

Det är nog inte särskilt lätt att sälja en D5D här på Fotosidan. Vad folk här vanligen vill ha är A700, D7D, A100, D5D, i den ordningen. Några sätter D7D först, och strängt taget är det väl "ingen" som vill ha en D5D här. Är förmodligen mycket lättare att sälja den i bekantskapskretsen, eller kanske på Blocket.
 
Jag anser inte att Sony A100 är en uppgradering av en D5d. Jag äger en D5D och har en kompis som äger en A100. Kamerorna är nästintill kopior och jag vill påstå att d5d ger bättre bildkvalite framförallt vid högre ISO.Dessutom har D5D ett ISO-tal på 3200, som Sonyn saknar. Det blir alltså ingen uppgradering i mina ögon, bara att du får en ny kamera. Det blir en uppgraderig om du skaffar en Sony A700!
Hälsningar,
Joost
 
När jag läser mitt inlägg nu efteråt ser jag att det ger intryck av att jag tycker att Dynax 5D inte är någon vidare kamera, men så är det inte alls! Tvärtom, det är en mycket bra kamera. Det finns gott om plåtare som åstadkommer mycket bättre bilder med sina D5D:eek:r än jag har förmåga att göra med min D7D, trots att denna i många avseenden är tekniskt bättre än D5D...

Och som Joost skriver, så är D5D (liksom även D7D) bättre vid höga ISO-tal än A100:an är. Men vid låga ISO-värden är A100:an skarpare än både D5D och D7D. Det blir alltså inte en uppgradering i alla avseenden, bara i vissa. Så är ju ofta fallet, och bara du själv kan göra detta val, och veta vilka egenskaper som är viktigast för din del. Jag vet att det är många som har stått och kliat sig i huvudet just när det gäller att välja mellan dessa två kameror!

Men eftersom du har möjlighet att köpa en A100 med kitobjektivet till ett mycket bra pris, Markus, så blir i varje fall mitt råd till dig att slå till på detta. Om du sedan intresserar någon av dina kompisar till att köpa din D5D, så kommer ni båda framöver att få möjlighet att låna objektiv av varandra. Något billigare sätt att skaffa extra objektiv finns inte!
 
Tusen tack för svaren! Men nu blev det däremot jobbigt, ville ju höra "Köp! Köp!".

Det som lockar mest med a100 är att den verkar smidigare uppbyggd än d5d och upplösningen 10MP, vilket gör att man kan beskära bilder och fortfarande ha hyfsad upplösning för större utskrifter. Är den brusigare är det ju inte så kul, gillar ju nattbilder! Hur är den för en nattbild på iso100-iso200, även då brusigare än d5d?

Hur mycket kan jag rimligtvis begära för D5D på blocket om jag säljer den med kit-objektiv, ett äldre Tamron 28-200 och 1gb extreme III?
 
Skillnaden i bruset börjar kännas mest vid ISO 800, så vid iso 100 eller 200 är de båda kamerorna lika. Och det är sant att du har större upplösning på A100. Den vänstra ratten på A100 har också fler inställningsmöjligheter, t.ex blixtkompensation och focus, som man på D5D ändra via andra knappar (fn-knappen).
Om du ser dessa saker som en uppgraderingen skulle jag säga köp! Men själv skulle jag spara mer och försöka spara ihop till en A700 istället.
Nu kanske jag gjorde valet ännu svårare för dig.
Priset för din D5D + tillbehör är svårt att säga, så där vill jag inte uttala mig om.
 
Markus Norell skrev:
...
Funderar nu på en uppgradering av min nuvarande Konica-Minolta dynax 5D till en Sony a100. Denna kostar ca 4500kr med kit-objektiv verkar det som. Hur mycket tror ni man kan sälja en Dynax 5D för? Är det värt att uppgradera?

Förmodligen köper jag sonys största blixt oavsett kamera, då den ska fungera på båda.
Min uppfattning - behåll D5D. Skillnaden mot en a100 är för liten för att det ska vara värt pengarna. Du får lägga 1000 mellan och det är det inte värt. Vänta hellre tills ersättaren till a100 kommer nästa år. Håll ut, ha inte så bråttom, för Du har en bra kamera redan.

Blixten är ett bra köp i USA, oavsett vilken kamera, D5D, el. a100, Du sätter den på.
 
Visst skulle a700 vara underbar, den får man för under 10000kr i staterna tror jag. Men min plånbok sätter tyvärr stopp och det är i November det gäller. Annars blir det väl ny blixt nu och en a300 eller a700 eller vad som gäller då damen tar nästa tur till landet i väst.

Sonys största blixt kostar 2000kr där mot 3500kr här hemma... Så den är nog given!
 
Hej igen, Markus!

En bit upp skriver du att du hade önskat att få ETT enkelt och handfast råd, samma från alla: Köp detta!

Men du hade förstås inte en aning om vad det innebär att be om köpråd här på Fotosidan...

Du har alltså i stort sett i tur och ordning fått råden:
1) Köp A100!
2) Behåll din D5D!
3) Köp en D7D! (OK, bara ett indirekt råd)
4) Köp A700!
5) Vänta och köp en A101 eller A300 eller vad nu A100:ans efterträdare kan tänkas komma att heta...

Detta är väl en så god sammanfattning som någon av denna tråd... :)

Vet inte om det hela har gjort det enklare för dig precis - men du får ändå vara glad för att inga från Canon, Nikon, Pentax etc -skockarna har hittat din tråd, för då skulle det ha blivit 7-falt värre! :)

Och du kan åtminstone trösta dig med att det i alla fall har gått att vaska fram ett handfast råd - om du kan köpa en ny Minolta 5600HS(D) / Sony HVL-F56AM för 2 papp, så är det bara att slå till. Det är t.o.m. svårt att få en begagnad i bra skick för det priset här i landet. De flesta har ju betalat över 4.000 kr för den här i landet. Dessutom, som Lennart säger, den passar allt du funderar på att skaffa. Den passar inte bara på alla digitala Minolta-Sony kamerorna utan dessutom också på massor av analoga Minoltor, ifall du framöver skulle blir en riktig finsmakare...
 
Blixten ska jag köpa, men jag vet inte hur det blir med kameran. Är väl en uppgradering, men till vilket pris? Sedan är det ju lite krångel att köpa i USA, och flickan/jag/någon kommer ju säkert åka dit snart igen. Får väl hålla koll på blocket och se vad folk betalar för D5D.

Återkommer senare med svar...
 
Personligen anser jag inte att en A100 blir en uppgradering från din 5D. Jag själv skulle hellre välja en 5D än en A100. Visst... du får aningen bättre bilder på låga ISO tal med bättre upplösning. Men allvarligt talat så är A100 riktigt usel på ISO tal över 400, ligger i klass med Olympus kamereror och har de sämsta brusegenskaperna jag har sett i en DSLR. För övrigt så är det en väldigt bra kamera som tar bra och skarpa bilder, men det gör din 5D också och den lider inte på höga ISO tal som A100, den är till och med aningen bättre än en 7D på höga ISO tal.

Om jag vore du skulle jag satsa pengarna på att köpa ett objektiv istället. Det kommer att ge dig bättre bildkvalité än ett byte av kamerakropp till A100 kommer att ge dig (beroende av vad du köper för objektiv). Samt att köp av objektiv är mer av en inverstering än ett köp av kamerakropp.

Men det är ju självklart du som bestämmer hur du ska göra beroende på vad du själv behöver.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.