Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradera från D700+V1 till D600

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Berlin

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en D700 som jag fotar med och en V1 som jag främst använder att filma med, men i sällsynta fall även som kompakt stillbildskamera.
Har en uppsjö FX-objektiv som täcker alla mina behov samt V1ans kitzoom och 10mm-pannkakan (plus blixt och FT1-adaptern).

Nu funderar jag på att sälja D700an samt hela V1-kitet för att istället köpa en D600 som jag både kan använda för foto och film.

När jag filmar så är det oftast i musikvideo-liknande syfte, se video:
https://www.youtube.com/watch?v=NHW21QcgpFg

Någon som har några funderingar kring detta - eller som går i liknande tankar?

Tacksam för lite input. :)

Hej!
Jag har en D700 som jag fotar med och en V1 som jag främst använder att filma med, men i sällsynta fall även som kompakt stillbildskamera.
Har en uppsjö FX-objektiv som täcker alla mina behov samt V1ans kitzoom och 10mm-pannkakan (plus blixt och FT1-adaptern).

Nu funderar jag på att sälja D700an samt hela V1-kitet för att istället köpa en D600 som jag både kan använda för foto och film.

När jag filmar så är det oftast i musikvideo-liknande syfte, se video:
https://www.youtube.com/watch?v=NHW21QcgpFg

Någon som har några funderingar kring detta - eller som går i liknande tankar?

Tacksam för lite input. :)

Jag har ingen V1 men väl en D700 och jag har samma tanke. Jag kan inte riktigt se vad D700 skulle vara bättre på än D600 som jag inte skulle klara mig utan (exvis 1/8000s eller synk på 1/250)

Jag har en gammal D50 och skall uppgradera till FX. Är det självklara valet D600 eller finns det någon anledning att välja D700? Dom kostar väl ungefär lika mycket? D800 är tyvärr lite dyr.

Jag har en gammal D50 och skall uppgradera till FX. Är det självklara valet D600 eller finns det någon anledning att välja D700? Dom kostar väl ungefär lika mycket? D800 är tyvärr lite dyr.

Hmmmm ja, i mina ögon lär det vara det självklara valet... Verkar ju som att du levere länge med din utrustning så... Att satsa på något nytt skulle jag gjort. Även om 700 är en bra maskin...
Men nej, D600 hade jag kört på, om eknomin finns där.

En D700 är ju bra mycket billigare än en D600! Om du haft en D50 tills nu och inte är intresserad av att filma kan du välja vilken du vill, båda är astronomiska uppgraderingar från D50 :)

Vad har du för objektiv och vad fotar du?

Begagnad är inte ett alternativ eftersom jag köper den till mitt företag. Köper hellre en ny där jag kan dra momsen än en beggad som då hamnar på ungefär samma pris.

Ja, det kommer bli ett enormt lyft vilken jag än väljer. Jag har dock fotat en del med en D700 eftersom vi har en här på jobbet.
Men D700 är väl inte bra mycket billigare? Söker man på prisjakt så ligger den ju från 15.500 (hos företag jag inte känner till) upp till drygt 20.000 hos andra handlare.. Jag gissar därför att den kostar ca 17.500 efter som det var väl det den kostade hos Skandinaviskan foto ganska nyligen. Nu verkar dom dock ha tagit ur den ur sortimentet (?). D600 kostar ju "bara" 18.000 kr.

Filmningen kan väl vara kul, men är absolut inget krav.
Jag tänker att D700:an har till sin nackdel att den är äldre.. Nyare teknik i D600 får man ju anta. Bättre sensor? Huset är ju mindre - är det bra eller dåligt? Bra om den är smidig så klart, men är den kanske inte lika tålig? Färre knappar på D600. Vet inte om man stör sig på att inte ha vissa funktioner lättåtkomligt.. Vad är det mer som skiljer?

Men i slutänden så är jag väl främst intresserad av vilken kamera som tar bäst bilder.

Jag fotar väldigt mycket utan blixt - gillar det naturliga ljuset - så bra ISO är ju inte fel.

Privat så fotar jag mycket natur och street. I mitt företag fotar jag mycket porträtt/evenemang/detaljer.

Gluggarna jag har är:
- Nikon 50 mm 1,8.
- Nikon 80-200 2,8 ED Skjutzoom (gammal men naggande go)
- Sigma 20mm F1.8 EX DG
- Tamron AF SP 90 mm 2,8 Di Macro
- Nikon AF-S 85 mm 1.4 G

Särskilt den sistnämnda ser jag fram emot att sätta på en FX-kamera :)

EDIT: Går det ens att köpa D700 ny i butik? Verkar inte finnas i lager hos någon...

Hittade en sida där man jämfört kamerorna "på pappret": http://mansurovs.com/nikon-d600-vs-d700
Mycket som talar för D600:an där. Förutom slutarhastighet och antal bilder/batteriladdning.

T.o.m ISO-omfånget verkar ju vara bättre på 600:an.

Intressant jämförelse, men jag undrar vad de har för belägg för att autofokusen är sämre. Har de bara räknat autofokuspunkter eller är slutsatsen baserad på empiriska försök? Jag antar att en modernare autofokus kan vara bättre även om den har något färre sensorer.

Nya D700 är mer eller mindre borta från marknaden, 17 000 kr gällde innan D600 lanserades och det ska ingen betala idag! Det jag menade var en beg D700 runt 10 000 kr som alternativ. Om du köper den av en företagare behöver du väl inte betala moms?

Nya D700 är mer eller mindre borta från marknaden, 17 000 kr gällde innan D600 lanserades och det ska ingen betala idag! Det jag menade var en beg D700 runt 10 000 kr som alternativ. Om du köper den av en företagare behöver du väl inte betala moms?

Nej, det är sant - men gissar att det inte är lätt att hitta ett företag som säljer en. Men det hade klart varit guld-läge att köpa en D700 för 10.000 och kunna dra momsen. Men som sagt - vart hittar man det?

Intressant jämförelse, men jag undrar vad de har för belägg för att autofokusen är sämre. Har de bara räknat autofokuspunkter eller är slutsatsen baserad på empiriska försök? Jag antar att en modernare autofokus kan vara bättre även om den har något färre sensorer.

Det enda jag kan se som argument är att AF-punkterna i D600 täcker en mycket mindre del av sökaren och att färre punkter är korsformade. D700 hade både fler punkter och större täckningsområde, D600 har i princip fått alla sina 39 punkter över samma yta som i D7000, dvs DX-området.

Nej, det är sant - men gissar att det inte är lätt att hitta ett företag som säljer en. Men det hade klart varit guld-läge att köpa en D700 för 10.000 och kunna dra momsen. Men som sagt - vart hittar man det?
Hos någon med företag som antingen redan köpt en D800 eller är på väg att köpa nytt. Jag har sett ett antal D700 med momskvitto på köp&sälj det senaste halvåret.

Förutom att man missar 1/8000 och synk på 1/250, så har D700 lite fler knappar och sånt, vet inte om det är nåt man kommer sakna dock?

Jag skulle sakna AF-ON knappen enormt. Men de andra två sakerna du tar upp är inga problem i praktiken i och med att D600 har grundiso 100 istället för 200. D600 är faktiskt 2/3 steg bättre än D700 då man tar det i beaktande.

1/8000s slutartid kompenseras också av att ha "riktig" iso 100 istället. De tillfällena som 1/4000s inte räcker till motivmässigt är ju inte speciellt många. Dessutom finns ju också tillgång till Lo1=ISO 50 om det skulle behövas. Om man inte fotar i starkt motljus är det nog för det mesta inget problem alls med att använda det läget. Jag använder rätt ofta Lo-1 på min D700 utan större problem...

Jag skulle sakna AF-ON knappen enormt. Men de andra två sakerna du tar upp är inga problem i praktiken i och med att D600 har grundiso 100 istället för 200. D600 är faktiskt 2/3 steg bättre än D700 då man tar det i beaktande.
Fast du har en AE-L/AF-L-knapp som du kan ge samma funktion i custom-menyn, t.ex. exponeringslås på avtryckaren (halvvägs) och AF-ON på AEL-knappen. Så fungerar det på D7000 så jag har väldigt svårt att tro att de plockat bort den ur menyn.

Fast du har en AE-L/AF-L-knapp som du kan ge samma funktion i custom-menyn, t.ex. exponeringslås på avtryckaren (halvvägs) och AF-ON på AEL-knappen. Så fungerar det på D7000 så jag har väldigt svårt att tro att de plockat bort den ur menyn.

Jag hade en sån på min gamla D90 också, men knappen var så förbaskat långt från tummen att den var ytterst obekväm att använda. Sen fick jag inte bortkopplat fokuseringen från avtryckaren heller på nåt vänster. Det borde ju gå förstås (annars är väl knappen i princip helt onödig?) men då fick jag det inte fixat och så sket jag i hela tumfokuseringen. Men då jag skaffade min D700 tog jag dock snabbt ibruk tumfokusknappen, och den funkar som en dröm på den kameran bara man kommer ihåg att stänga av fokuseringen med avtryckaren och även att kameran måste ha fokus för att kunna ta bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar