Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradera från Canon eos 400d till vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Syke

Medlem
Hej!

Sedan tidigare har jag en Canon eos 400d med en extrablixt och några objektiv. Jag känner att det börjar bli dags att uppgradera då den har ett par år på nacken och tekniken har säkert tagit både ett och två språng sen den inhandlades. Att jag snart åker till NY och att dollarn har ramlat lite den senaste tiden gör ju inte läget sämre direkt. Men då kommer ju frågan:

Vad ska jag köpa för kamera? Jag vill så klart kunna fortsätta använda de objektiv / tillbehör jag redan köpt. Jag är inte någon proffsfotograf som kräver den dyraste varianten men vill heller inte ha det billigaste skräpet. Ska man sikta på en 550d eller kan det vara läge att kliva upp ett snäpp till 60d?

Funktionsmässigt verkar det inte vara någon större skillnad förutom h.264 filminspelning istället för quicktime på 60d:n och lite skillnader i bracketingfunktionen samt fler bilder i följd för densamma.

Är skillnaden stor i kvalitet på bilderna (i den mån något skiljer sig om man kör med samma objektiv)?
Finns det någon anledning att inte välja 60d förutom priset?
Finns det någon mer modell jag bör ha i åtanke?

Tacksam för svar!
 
Du lär inte se någon skillnad på bilderna i praktiken.
Är du nöjd med vikten och storleken på 40D så köp en 550D.
Kläm och känn på bägge.
 
Hej!
Funktionsmässigt verkar det inte vara någon större skillnad förutom h.264 filminspelning istället för quicktime på 60d:n och lite skillnader i bracketingfunktionen samt fler bilder i följd för densamma.

Båda använder h.264 i .mov(quicktime) format så jag tror inte att det är någon skillnad där.

Har en 550D och såg ingenting jag saknade när 60D info kom.
 
Tack för svaren!

@mikgus: Du har så rätt, jag fick för mig att den spelade in i något annat format .. hur vet jag inte :)
 
Finns det någon anledning att inte välja 60d förutom priset?

Priset är anledningen att INTE välja 60D,12K är åt h----e för dyrt för den kameran. Vill du upp ett steg från 550D är det 7D som gäller för 13K. Om du inte behöver dess finesser väljer du 550D för 6800kr.
 
@erlandH: Jag är inte helt nöjd med fokuseringen på 400d, jag tycker den är lite oprecis - vet inte om det beror på att just mitt ex har problem eller om det är generellt.

@and30ers: Gäller detta även om jag köper den i USA för ca $1100 (=7700 SEK i dagsläget) + lite skatt?
 
@erlandH: Jag är inte helt nöjd med fokuseringen på 400d, jag tycker den är lite oprecis - vet inte om det beror på att just mitt ex har problem eller om det är generellt.

@and30ers: Gäller detta även om jag köper den i USA för ca $1100 (=7700 SEK i dagsläget) + lite skatt?

Det priset verkar mer rimligt.
Vad kostar 550D resp 7D i USA där du kollar? $780 resp. $1500?
7D är en fantastisk kamera vilket 60D inte riktigt är.
7D's bättre AF och större sökare och vattentäthet och 3 st C-lägen och magnesiumskal och snabbare seriebildstagning etc. är värt mer en 1000kr som skillnaden är i Sverige.
 
@erlandH: Jag är inte helt nöjd med fokuseringen på 400d, jag tycker den är lite oprecis - vet inte om det beror på att just mitt ex har problem eller om det är generellt.
Har du tittat på kamerorna i verkligheten? Ta med din 400D till en butik, jämför t ex sökaren med 550D resp 60D -- och kanske även 7D. Jämför också hur lätt det är att ända viktiga inställningar (t ex välja fokuspunkt, ändra bländare/tid/kompensation).

Om du köper i USA ska du komma ihåg att du måste lägga på lokal försäljningsskatt (i NY ungefär 8 procent) och sen svensk moms när du tar hem kameran.
 
Jag sitter och kollar på bhphotovideo.com och där ser det ut som följer (räknar ej med ev. skatt):

EOS 7D SLR Digital Camera (Body Only) $1500 / 10500sek
EOS 60D DSLR Camera $1100 / 7700sek
EOS 50D SLR Digital Camera (Camera Body) $930 / 6510sek
 
Har du tittat på kamerorna i verkligheten? Ta med din 400D till en butik, jämför t ex sökaren med 550D resp 60D -- och kanske även 7D. Jämför också hur lätt det är att ända viktiga inställningar (t ex välja fokuspunkt, ändra bländare/tid/kompensation).

Om du köper i USA ska du komma ihåg att du måste lägga på lokal försäljningsskatt (i NY ungefär 8 procent) och sen svensk moms när du tar hem kameran.

Jag har inte hunnit känna på de olika kamerorna än, ska försöka hinna med det innan vi åker.

Japp, ska komma ihåg att lägga till framför allt skatten :)
 
Momsen

Jag har inte hunnit känna på de olika kamerorna än, ska försöka hinna med det innan vi åker.

Japp, ska komma ihåg att lägga till framför allt skatten :)

Momsen klarar du dig med största sannolikhet utan Ifall du inte har med dig en massa kamerakartonger hem som de hittar i tullen. Fotar du action eller med långa telen typ fåglar och djur så är 7D ett bra val. Fotar du vanliga motiv typ resor och familj och landskap/macro (och kanske konsertbilder) så är nog faktiskt 60D en bättre (och billigare) kamera tack vare den vikbara skärmen. De som inte har använt en sådan vid macro och konsertfoto (när man trängs där framme) vet inte vad de missat!!! Behöver du inte den vikbara skärmen eller 7D:s snabbhet vad gäller AF, seriebildstagning och buffertminne så kan du likagärna gå på 550D - Bildkvalitén är i stort sett identisk mellan alla 3 kamerorna. Vad du fotar avgör ditt val!
 
Jag sitter och kollar på bhphotovideo.com och där ser det ut som följer (räknar ej med ev. skatt):
EOS 7D SLR Digital Camera (Body Only) $1500 / 10500sek
EOS 60D DSLR Camera $1100 / 7700sek
EOS 50D SLR Digital Camera (Camera Body) $930 / 6510sek

Du köper 50D i Sverige för 6999kr, dvs. billigare än ovan.
Måste hålla med om att priset på 60D lockar ...men jag skulle nog slå till på 7D i alla fall.
 
Behöver du inte den vikbara skärmen eller 7D:s snabbhet vad gäller AF, seriebildstagning och buffertminne så kan du likagärna gå på 550D - Bildkvalitén är i stort sett identisk mellan alla 3 kamerorna.
Men det är som sagt stora skillnader mellan de tre kamerornas sökare, af-system och möjligheter till snabba justeringar. Egenskaper som för de flesta fotografer nog betyder mer för resultatets kvalité än några miljoner pixlar hit eller dit.
 
Momsen klarar du dig med största sannolikhet utan Ifall du inte har med dig en massa kamerakartonger hem som de hittar i tullen. Fotar du action eller med långa telen typ fåglar och djur så är 7D ett bra val. Fotar du vanliga motiv typ resor och familj och landskap/macro (och kanske konsertbilder) så är nog faktiskt 60D en bättre (och billigare) kamera tack vare den vikbara skärmen. De som inte har använt en sådan vid macro och konsertfoto (när man trängs där framme) vet inte vad de missat!!! Behöver du inte den vikbara skärmen eller 7D:s snabbhet vad gäller AF, seriebildstagning och buffertminne så kan du likagärna gå på 550D - Bildkvalitén är i stort sett identisk mellan alla 3 kamerorna. Vad du fotar avgör ditt val!

Jag fotar nog lite blandat - både rörliga objekt med tele, resor / landskapsbilder och närbilder (dock ej riktigt macro) - mest mat och godis.
 
Men det är som sagt stora skillnader mellan de tre kamerornas sökare, af-system och möjligheter till snabba justeringar. Egenskaper som för de flesta fotografer nog betyder mer för resultatets kvalité än några miljoner pixlar hit eller dit.

Det lutar helt klart åt en 7d med de fler fokuspunkterna och bättre af-system samt snabbar sekvenstagning.
 
Jag kompletterade min 400D med en 40D när den kom och sen en 7D när den kom.
Det jag fotograferar som "frestar på" är sport/action.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.