Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradera från 55-250

Produkter
(logga in för att koppla)

volcomstone

Avslutat medlemskap
Jag äger idag ett Canon 55-250 IS men känner att jag skulle vilja komma "lite närmare" ibland och samtidigt upplever jag att bilderna ofta blir ganska mörka/grå vid full inzoomning med detta objektiv.

Jag är lite sugen på att byta till ett "Tamron AF SP 70-300/4-5,6 Di VC USD"
Frågan är nu, vad får jag om jag uppgraderar? Någon som gjort liknande byte och kan berätta om skillnaden?

Är detta en vettig uppgradering eller kommer jag inte märka någon större skillnad?

det blir nog inte direkt bättre med det objektivet tyvärr. Över 200 och ljusstarkt är tyvärr lite dyrare om det skall alg bra.

Hej, jag har inte testat objektiven mot varandra, men det 55-250 jag hade var förhållandevis bra för sina pengar. Har mycket svårt att tro att den optiska kvaliteten skulle vara så mycket bätre på detta Tamron att det skulel vara värt pengarna och besväret att uppgradera.

Vad är det du fotar när du behöver mer brännvidd?

Skillnaden mellan 250 och 300 är marginell.

Tänk också på att du "förlorar" 55-70 om du byter. Det är betydligt större praktisk skillnad mellan 55-70 än mellan 250-300.

Om du vill ha mer räckvidd så bör du kolla på något som är 400 mm eller mer men då bör du nog se det som en komplement till det du har nu, inte en ersättare.

Skillnaden mellan 250 och 300 är marginell.
...

Exakt! Skulle jag ha något efter 200 mm så får det bli något mycket längre. Skillnaden mellan 200 och 400 är inte heller så mycket om man ska fota djur i natur eller flygplan på lite håll eller så. Funderar själv på snikvarianten med en extender, men är inte beslutsfähig än. Dessutom vill man gärna ha ljusstyrkan också. Och bildstabilisering. Och då börjar det kosta en hel del...

Använd inte extender på annat än en ypperlig zoom (ffa Canons 70-200 L serie) eller fasta brännvidder om du har några krav på bildkvalitet. Absolut inte på 55-250!

Billigaste sätten att nå 400mm + med hyffsad kvalitet: beg Sigma 80-400 Ex OS - lite långsam AF dock. Beg pris ca 4000-4500:-. Alt Sigma 120-400 OS (ca 7000:- ny) Sigma 150-500 OS (lite mindre skarp än 120-400 men når längre - ca 9000:). Kan man leva utan bildstabilisering fundera på Tamron 200-500 - en behaglig glugg, skarp för pengarna, ca 11000 sist jag kollade. Bäst Canon 100-400 IS L mellan 11000:- (cameranu.nl med frakt) eller 12.500:- i Sverige (www.cyberphoto.se). Annars fasta brännvidder: skarpast Canon 400/5,6L ca 9000-10.000:- beg). Canons utgångna 300:4L utan IS (bildstabilisering) är skarpare än IS versionen, kostar 6000:- beg och torde bli skarp med 1,4X extender.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto