AFJ
Aktiv medlem
wfrank skrev:
Men tror att det blir orättvist mot S2an om du förminskat bilden för 400D.
Hur man skall jämföra kan man alltid diskutera men mest rättvist hade nog varit att först interpolera upp bilden från s2 is till samma pixelmängd som 400D och därefter ta en crop som är lika många pixlar och jämföra. Dessutom är ju formaten olika (3.2 och 4:3) och jag orkade inte räkna!
Ju större utskrifter du vill göra, desto mer fördel har du av systemkamerans högre upplösning och bättre ojbektiv. Skall du lägg ut bilderna på en websida eller printa dem i 10 x 15 cm, jag då är det inte lika mycket vunnet.
Sedan varierar ju skärpan väldigt mycket beroende på vilken bländare man använder, mm, mm. Jämförelser är alltså vanskliga men min poäng var nog att om det ENBART är högre upplösning och bättre skärpa du är ute så är det tveksamt om det är värt att gå över till systemkamera. Däremot finns det massor av annat.
Jag tycker en systemkamera gör fotandet så mycket roligare. När jag hade min S2 IS hade jag med mig kameran när jag var ute på något skoj och som bonus fick jag lite bilder. Med systemkameran kan själva syftet med att gå ut vara att fota. Det har alltså blivit en riktig hobby och då kan det vara värt att lägga lite pengar på det.