Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradera eller köpa nytt? Få kr vs. MÅNGA kr - långsam vs. snabb!

Produkter
(logga in för att koppla)

johan.morck

Aktiv medlem
OK, sitter med en gammal:) PC med intel P4 3.0 (prescott), 1GB minne och en WD Raptor som systemdisk. Tyvärr är alla minnesbankar fyllda redan så det finns inget mer utrymme att uppgradera. Det första alternativt innebär då att ta bort minne och sätta dit nytt. Kostnaden för detta är cirka 2500kr för 2x 1GB minus ev intäkt från försäljning av 4x 256MB.
Denna lilla uppgradering har dock fått mig att fundera i banor att uppgradera mera. Dock är ekonomin redan ansträngd (ovanligt;-) så det känns som ett tungt lass att dra. Ett mellanalternativ är ju att behålla merparten av komponenterna och bara uppgradera moderkort, CPU (core 2 duo), minne (2gb) och grafikkort (max 800kr). Detta är en uppgradering som kostar cirka 6000-7000kr beroende på vilka komponenter man väljer.

OK, vi backar tillbaks till behovet. Det jag upplever som jobbit är idag är att arbetsflödet är segt och trögjobbat. Har tidigare arbetat med Bridge, ACR och PS men eftersom D80:s raw-filer inte kan läsas av ACR så har jag arbetat med Nikon Capture NX och PS samt har också testat på Lightroom. Capture NX och Lightroom upplever jag som lite trögt på min dator. Lightroom kan få för sig att äta upp ALLT minne under perioder (vet inte vad det gör men slut tar det) för att sedan återgå till det normala. Under dessa stunder är det bara att sitta och vänta. Inga andra tunga applikationen kan jag ju heller ha igång som också de äter alla minnesresurser. Att tex arbeta med NX och PS öppet samtidigt går ju inte utan att växelfilen växer i tajkt med att minnet tar slut och data måste mellanlagras där.
I NX är det flera saker som är trögt. Även om det blev rappare efter installationen av .net 2.0 så är det ändå lite väntetider när varje enskild justering görs.

OK, vad säger ni? Skulle det räcka med mer minne för min del? Skulle det lösa merparten av problemen jag upplever eller måste jag ta steget till en ny processor för att uppleva skaer och ting som snabbare.

EDIT: Jag har övervägt att byta till Mac men kostnaderna känns för stora även om steget vore önskvärt.
 
Hej

Det blir nog inget enkelt svar, du har en hyffsat kraftfullt system dock endast med en processorkärna vilket kan vara en begränsning om du använder flera program samtidigt. Jag kör själv Inte Dual Core och tycker det är kanon, dock började jag med 64 bitars XP vilket jag inte rekomenderar då det ger mer strul än nytta.

Följande artikel är ganska intressant
http://www.tomshardware.com/2006/05/10/dual_41_ghz_cores/

den beskriver en del hur man kan överklocka en relativt billig CPU till att få den att upföra sig som en riktigt dyr. Jag har själv testat lite med det men hade tyvärr för varmt i somras för att våga köra på hårt.

För att försöka sammanfatta ovan tror jag att du kommer uppleva datorn som piggare om du har flera kärnor då du har flera applikationer igång samtidigt. Samt att det förmodligen enklare att sälja ett "paket" begagnat än att sälja minnet löst...

//Daniel
 
Du har förmodligen rätt i det du säger om att "det förmodligen enklare att sälja ett "paket" begagnat än att sälja minnet löst...", dvs sälja moderkor, minne, cpu och grafikkort i ett KIT. Bra rgument.

Vad gäller överklockning är det inget jag är obekant med. Har jag gjort med alla mina system, åtminstone sedan jag hade en P2 300mhz (tror jag det var). Dock kan jag inte tänka mig göra avkall på stabilitet framför prestanda. De är på inget sätt svårt att kombinera med trots allt, stabilitet kommer först.
 
Problemet är inte din dators snabbhet utan det är en släng av en vanligt förekommande sjukdom idag, prylgalenskap! Lägg pengarna på någonting vettigt i stället, en resa, nytt objektiv, en bil/cykel...

Tycker min P4 2,5 GHz med 768MB ram och några vanliga ide-hårddiskar fungerar ypperligt bra, visst är den seg ibland men inte så seg att det är värt flera tusen kronor att få den lite lite snabbare, då lägger jag hellre dom pengarna på familjen eller varför inte kamerasaker.
 
Tack Martin, jag vet. Visst är det delvis så. Tänk att ens fundera över en så banal sak som några sekunder här eller där som förvisso tillsammans blir några minuter men visst, har man familj så är ju alla personliga investeringar ett utryck för någon form av egoism om man ställer det i relation för vad man skulle kunna göra tillsammans med dom för de pengarna.
Men hypotetiskt, kan vi inte ponera att så inte var fallt och jag inte kunder resa av olika skäl (alt att jag redan ska ut och resa), att jag har en cykel och sånt, HUR kan då en rimlig invesering se ut så jag sslipper sitta och vänta på att några 100 råfiler från D80 öppnas och sedan justeras. Ett alternatibv är ju att skaffa sig något annat kul att göra just när datorn arbeta och tänker ;-) Vad har du för tricks som skulle kunna hjälpa mig med MINA bekymmer Martin.
 
Jag säger: Minne.... 1GB vs 2GB gör en väsentlig skillnad, då minneshanteringen tenderar att överstiga 1GB ganska ofta. Med mer minne i burken slipper datorn swappa och därmed blir det snabbare. Annars har du ju bra saker i burken.
 
Vad har du för konstigt minne som kostar 2500:- för 2gb?

Jag skulle iaf rek. en ominstallation av burken som en första åtgärd om du inte redan har gjort det.

Edit* Såg nu att minnespriserna för DDR 3200 minne (vilket jag tror du har) har gått upp, men det finns 2GB för 2000:- iaf.
 
Senast ändrad:
Det låter som om problemet är en minnesläcka i lightroom. Om så är fallet så kommer det ju antagligen att äta upp allt ditt minne även om du dubblar det.

Tycker förövrigt att att din dator verkar rätt ok.
 
onlytobbe skrev:
Vad har du för konstigt minne som kostar 2500:- för 2gb?

Jag skulle iaf rek. en ominstallation av burken som en första åtgärd om du inte redan har gjort det.

2x 1GB 2400kr totalt med lite frakt. Kanske går det att komma ännu billigare undan. Tips mottages gärna.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320044

Ominstallation är nyligen gjort och jag håller förövrigt rent i burken och defragmenterar regelbundet.

Tack Jesper, skall överväga alternativet men risk för att jag köper något som inte ger ett tillfredställande resultat. Då kan jag heller inte använda dessa minne i en NY burk eftersom jag har en äldre standard (ddr ej ddr2). Men visst, det vore ju det bästa helt klart.

Tobias, jag vet. Tycker heller inte den borde vara så slö. Men det är ju iofs högst subjektivt vad som går slött ;-)
 
Jeppe skrev:
Det är väl ett ganska normalt pris för 2GB....?

Nej. Jag köpte i somras 2x1gb för 1300:-, twinmos från komplett.se, och snittpriserna har legat runt 1600 fram tills nu verkar det som..

Jag skulle inte lägga ut över 2000:- på minne som du ändå inte kommer kunna använda i nästa burk. Mer minne ger inte heller till skillnad från t.ex cpu o hdd mer prestanda, utan du tar bara bort en flaskhals.

Lycka till!
 
onlytobbe skrev:
Nej. Jag köpte i somras 2x1gb för 1300:-, twinmos från komplett.se, och snittpriserna har legat runt 1600 fram tills nu verkar det som..

Som med allt annat i världen så är det skillnad. Man får det man betalar för ;)
 
onlytobbe skrev:
Mer minne ger inte heller till skillnad från t.ex cpu o hdd mer prestanda, utan du tar bara bort en flaskhals.

Lycka till!

Fast det är inte riktigt sant, med mer minne slipper datorn swappa mot hårddisk och därmed ökar prestandan (eftersom minent är klart snabbare än hårddisken).

Men whatever..De flesta som bildbehandlar är överrens om att tom. 2GB är i minsta laget.
 
Jeppe skrev:
Fast det är inte riktigt sant, med mer minne slipper datorn swappa mot hårddisk och därmed ökar prestandan (eftersom minent är klart snabbare än hårddisken).

Men whatever..De flesta som bildbehandlar är överrens om att tom. 2GB är i minsta laget.

Du får fortfarande inte mer prestanda med mer minne, du tar bara bort en eventuell flaskhalls så du kan använda den prestanda du redan har. Köper du snabbare minne får du dock mer prestanda.

Hänger du med hur jag tänker?

Men helvete vad dyrt allt minne har blivit, tom DDR2 minnen kostar skjortan...
 
Ja, jag hänger med, naturligtvis tar du bort en flaskhals, som i sin tur leder till att datorn kan jobba som den ska och detta leder till vadå? Ökad prestanda jämfört med nuläget..

Hänger du med? ;p
 
Jag kan bara bekräfta det som Jeppe redan har sagt, det är ofta stooooor skillnad på 1 GB och och 2 GB när man ska behandla bilder. Och anledningen är just detta att det ofta krävs mer än 1 GB arbetsminne för bildbehandling.

Vad som sker om arbetsminnet tar slut är att datorn istället börjar använda hårddisken som arbetsminne. Som en nödlösning är det bra, eftersom datorn då kan fortsätta att jobba på utan att krascha. Men som en permanent lösning duger det inte, eftersom hårddisken är mycket långsammare än RAM(-minne) och datorn upplevs som slö när den swappar (skyfflar data fram och tillbaka mellan RAM och hårddisken).

För att se hur mycket minne din dator använder under bildbehandling, gör så här i Windows XP:
-Starta datorn och alla de program du brukar ha öppet (PS, Internet Explorer, email o.s.v.).
-Öppna några stora bildfiler med många lager och låt sen datorn jobba med några krävande uppgifter ett tag.
-Tryck Ctrl-Alt-Delete
-Välj fliken "Prestanda" och i rutan "Allokerat minne" kan du i värdet för "Topp" se det maximala antalet kB som datorn har använt.

Förmodligen är alltså det värde du ser angett i kB (kilobytes). För att se hur många MB (megabytes) det är, dela talet med 1024. För att vidare se hur många GB (gigabytes) det är. dela talet ytterligare en gång med 1024. Får du nu ett värde över 1, så är 1 GB minne inte tillräckligt för dina behov. Jag rekommenderar normalt att det ska finnas minst 50% mer minne än dina normala behov, gärna dubbelt så mycket.

Lita nu inte blint på det värde du fått, eftersom mängden minne kan variera stort från gång till gång. Det som under bildbehandling mest påverkar mängden är hur många och hur stora filer du har öppet samtidigt. Även kan det vara klokt, ifall minnet är begränsat, att se över hur mycket minne som frigörs om du stänger av andra program som inte är absolut nödvändiga. Mängden minne som då frigörs kan du räkna dig fram till på värdet som anges i Allokerat ("använt") minne -> Totalt.
 
OK, testa lite nyligen för att detalj studera vad som händer. Stängde av alla porgram och startade Nikon Capture NX samt Photoshop och ladda upp en bild. bearbetade den och öppnade den sedan i PS genom NX, dvs raw-filen görs om till tif och öppnas i PS. Växleingsfilen ökar dramatiskt och hårddisken får jobba hela tiden. Minnes tar ju inte slut, det sköter ju windows, men det tar NÄSTAN slut. SEEEGT som attan är det.
 

Bilagor

  • dump1.gif
    dump1.gif
    32.9 KB · Visningar: 180
Gjorde det samma med lightroom (beta 4) och PS. Samma sak hända fast ännu värre. Växlingsfilen blev ÄNNU större och sedan kom förljade ruta upp (vilket den gjort förut) när jag tex importerar lite nya bilder. TRIST! Jag antar att just detta "swappande" skulle jag slippa med mer minne. Sedan är det en helt annan sak hur långsamt/snabbt det går när man gör själva juseringen av tex en kurva, etc. Då är det CPU-kraft som gäller (under förutsättning att minne finns ;-).
 

Bilagor

  • virt.gif
    virt.gif
    10.3 KB · Visningar: 181
johan.morck skrev:
Minnes tar ju inte slut, det sköter ju windows, men det tar NÄSTAN slut. SEEEGT som attan är det.

Ja, det är sant, Windows skapar större växlingsfil hela tiden så det ser ut som om minnet blir större hela tiden. Men det fysiska minnet tar slut. Om du tittar på ditt screenshot så ser du att det fysiska minnet är endast 1 047 788 kB, medans du har använt 1 239 064 kB minne som mest. Alltså räcker inte ditt fysiska minne till och datorn swappar och blir därför seg.
 
johan.morck skrev:
Sedan är det en helt annan sak hur långsamt/snabbt det går när man gör själva juseringen av tex en kurva, etc. Då är det CPU-kraft som gäller (under förutsättning att minne finns ;-).

Inte riktigt hela sanningen; om datan som ska beräknas (input till cpu) finns på växlingsfilen (i hårdisken), eller om färdigberäknad data (output från cpu) inte får plats i arbetsminnet och därför ska lagras i växlingsfilen, så tar det förutom processortid även tid att skyffla datan fram och tillbaka (swappa).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.