Annons

Uppfattning om Kulturama

Produkter
(logga in för att koppla)

Olgin2K

Medlem
Hejsan, fick ett besked att jag blivit antagen till kulturamas 1:a år för några dagar sen. Tänkte nu kolla vad folk har för erfarenhet av skolan, varit där, sett lokalerna och pratat med lärare och elever osv men blev skeptisk när beskedet kom. Dom verkar så "kåta" på själva pengarna.Vill låsa upp en elev så snabbt de går och skickar massa papper som handlare om betalning och vad som sker om man inte gör de, men inget om skolan, undervisningen och linjen för övrigt. Känns konstigt, 78 000kr är endel och man vill va säker på att man får valuta för pengarna.

kollar man hemsidan så:

Observera att Kulturama har fått statsbidrag till linjeavgiften för Högre Fotografisk Utbildning. Detta medför att avgiften är sänkt, från 43.000 kr till 26500 kr, from hösten 2007.

Roine

Medveten om de, och de är trevligt. Men de hjälper inte mig som blivit antagen till 1:a året.

Vilka lärare har de?

Jag har fastnat för "School of Fashion Photography Stockholm", dom har ju kända fotografer som lärare, och samarbetar med Berghs shcool of Communication. Jag tycker att det låter tryggare, det är ju dem jag vill jobba med sen!
Vilka är lärare på Kulturama?

Jag har gått på Kulturama, visserligen gick jag ut 1999 och lärarna från då jobbar nog inte kvar längre.
Jag har dock bara positiva saker att säga om utbildningen. Den var ganska krävande och det förväntades att vi skulle lägga all energi på utbildningen och våra fotoprojekt.
Allt jag kan idag har jag typ fått med mig därifrån, och då har jag ändå gått några andra fotoutbildningar också som jag kan jämföra med. Utbildningen hade en väldigt teknisk och teoretisk grund med mycket övningar som t.ex. fota sopsäck, bestick, glas etc med olika ljussättning i studio. Avancerade tekniker i mörkrummet som splitkopiering, göra svv dia av vanlig svv film, litframkallning, jobba med zonsystemet mm.

Det enda negativa var i så fall att lärarna var lite väl hårda och arroganta emellanåt..

Re: Vilka lärare har de?

Mizz Photo skrev:

Vilka är lärare på Kulturama?

Hej Milla.
På Kulturama är det fantastiska lärare!
Huvudlärare är Misha Pedan, han har gjort om Kulturamas år 2 med fokus på olika block med olika gästlärare. Till hösten börjar tredje omgången med nya konceptet.
Det gångna året har de bland annat haft följande: Anders Petersen, Nina Korhonen, Gunnar Smoliansky, Dawid.
Sen hade de gästlärare även i Photoshop, printteknik, att sätta samman en egen bok osv. Jag är fd elev, gick ut 2006 och vi hade även Martina Hoogland Ivanow och Lars Tunbjörk.

Årets avgångselever från år 2 har slututställning på CFF, Tjärhovsgatan 44 i Stockholm den 14/6 . 1/7. Kolla gärna!

//
Nina

jag är också fd kulturamaelev. gick ut nu i juni från första året. jag rekomenderar varmt den utbildningen. första terminen går fort. mkt svartvitt labb, mycket ateljelektioner med mellanformat bl.a, fotohistoria och fri bild. uppgifter som ska vara klara nästan varje vecka. terminen slutar med en utställning i skolan.
andra terminen är mer fri då man får några enstaka lektioner i färglabb, digitalfoto, photoshopgenomgångar, storformat och det stora projektet man får jobba med resten av terminen lite hur man vill, vilket utförande man vill med hjälp av lärare och delredovisningar på vägen. sen avslutas terminen med en egen utställning där man får fixa lokal själv. det var f.ö. skitkul och kom jättemkt folk till våran.
låt dig dock inte luras av deras "du får en portfolio" osv. det är en svart plastmapp :)
jag trodde också det skulle vara mer färglabb och mer storformat, men deras argument är att om man vill så får man hålla på med det själv på termin 2, och ta hjälp av lärarna.
allmänt så tycker jag det är en bra utbildning. jag har lärt mig jättemkt och känner mig mkt säkrare på det jag gör.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar