Annons

Uppföljare till eos 20d ?

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
jag pratar främst om ryktena om en modell mellan 20D och 1D mark II med 11 megapixel och som skulle ungefär dubbelt så mycket som 20D.

Okey !!

Så hur tror ni att uppföljaren till 1D Mark II kommer att se ut.. Har dom ändrat på kamerans yttre osv !! Man väntar ju med spänning . .
 
StudioG skrev:
Okey !!

Så hur tror ni att uppföljaren till 1D Mark II kommer att se ut.. Har dom ändrat på kamerans yttre osv !! Man väntar ju med spänning . .

Det börjar bli dags för ett mindre och smidigare hus. Nikons batterier är hälften så stora och mer effektiva och lättare.

Canons batterisystem är från 1998 (Eos 3), så det är dags för nått nytt.

Även mätsystem och autofokus samt slutare härör från Eos 3/1V. Canon har pratat om att göra autofokus med AF-punkter över hela sökarbilden.
 
Johnny76 skrev:
Då blir det troligtivs inte någon större sökare på efterföljaren till 20D ?!

Nja. Kunderna börjar kräva större sökare och större skärm. Så det tror jag kommer.

Tätning och högre bildfrekvens tror jag däremot inte på.
 
froderberg skrev:
Det börjar bli dags för ett mindre och smidigare hus. Nikons batterier är hälften så stora och mer effektiva och lättare.

Canons batterisystem är från 1998 (Eos 3), så det är dags för nått nytt.

Även mätsystem och autofokus samt slutare härör från Eos 3/1V. Canon har pratat om att göra autofokus med AF-punkter över hela sökarbilden.

Detta låter bra !! Bara för oss att vänta och se :) Har redan börjat sätta undan pengar så man kan byta bort Mk II då Mk III kommer :)
 
StudioG skrev:
Detta låter bra !! Bara för oss att vänta och se :) Har redan börjat sätta undan pengar så man kan byta bort Mk II då Mk III kommer :)

Man behöver inte byta upp sig var gång.... :)

1D mark II stämmer med de krav jag ställt upp på en kamera sedan tidigare. Jag kommer att behålla den men fråga mig om jag ska köpa en till eller en mark III. Det beror på pris, om man kan ha samma laddare och betterier samt vilka nya möjligheter den nya modellen gör.

Att köra med två olika laddare och batteriuppsättningar på resa är ingen hit.
 
froderberg skrev:
Den största invändningen mot 20D är att 350D ger samma bildkvalitet för mindre pengar.

Visst kan man hävda det, men då måste man nästan argumentera på samma sätt för EOS 300 istf EOS 30 istf EOS 3 etc... om man hårddrar det.
 
froderberg skrev:
Man behöver inte byta upp sig var gång.... :)

1D mark II stämmer med de krav jag ställt upp på en kamera sedan tidigare. Jag kommer att behålla den men fråga mig om jag ska köpa en till eller en mark III. Det beror på pris, om man kan ha samma laddare och betterier samt vilka nya möjligheter den nya modellen gör.

Att köra med två olika laddare och batteriuppsättningar på resa är ingen hit.

Nej iofs så räcker Mk II mycket bra åt mej ..
Man får ju se va efterföljaren kostar då den kommer ifall man känner för att byta då så gör man det :) Jag byter ju inte varje gång :) Böt ju ej till 1Ds MkII ens !!
 
Wolfskin skrev:
Jag undrar om det är någon som hört nått om någon uppföljare på eos 20d ?...om det är nått på gång ?..och isåfall vad man skulle kunna ränka med för prestanda förbättring och om det är värt att vänta ?.

Hur du än tänkt dig så kan det vara värt att vänta för att sedan köpa en 20D. 20D är ingen dålig kamera.

Sjunker priset på den så har du dina 10 lök plus kanske ett par tusen till. Då har du råd med ett fint L objektiv också.

Det skulle jag tycka vara smartare. Men jag är lite prylsjuk av mig, är du det också så kanske det är svårt att låta bli det allra senaste.
 
Jag pillade med en 1Ds på jobbet och tänkte direkt på den när jag fick min EOS 3. Om man bortser från allt digitalt lull lull, vad är det som skiljer t.ex. 1Ds från EOS3? AF är eller ser ut att vara samma. Eller?
 
d91-jal skrev:
Visst kan man hävda det, men då måste man nästan argumentera på samma sätt för EOS 300 istf EOS 30 istf EOS 3 etc... om man hårddrar det.

Jepp, och det tycker jag att man ska. Optik går före kamerahus i min värld. Optiken ger möjligheterna i större grad än kamerahusen.
 
paco skrev:
Jag pillade med en 1Ds på jobbet och tänkte direkt på den när jag fick min EOS 3. Om man bortser från allt digitalt lull lull, vad är det som skiljer t.ex. 1Ds från EOS3? AF är eller ser ut att vara samma. Eller?

Autofokus, sökarsystem, exponeirngsmätning och elförsörjning är samma för Eos 3 som 1V och 1D-serien.

Eos 3 har en lite enklare slutare än 1V och 1D.

Arkitekturen är alltså gammal och förr eller senare kommer en modernare konstruktion, det börjar väl närma sig.
 
froderberg skrev:
Jepp, och det tycker jag att man ska. Optik går före kamerahus i min värld. Optiken ger möjligheterna i större grad än kamerahusen.

Där är vi helt överens. Optiken är viktigare. Men jag tycker inte att handhavandet är oviktigt och där kommer kamerahuset i allra högsta grad in.

Sen kan man ju fråga sig ifall den stora prisskillnaden mellan 20D och 350D är motiverad - det är den förmodligen inte - men för mig känns iaf 20D värd mer än 350D. Trots att man kan uppnå samma bildkvalitet med båda.

OK, jag ska sluta klyva hårstrån nu! :)
 
Visst är handhavandet också viktigt. Och lite lyx får man också unna sig. Huvudsaken är att ens val är medvetna och att man inte tror att man måste ha en 20D.

Skillnaden mellan 350D och 20D är som du säger rätt liten. Men för mig i alla fall är den ändå avgörande. Jag skulle möjligen kunna ta privata bilder med 350D, men absolut inte mina jobbilder. Jag är t o m så snobbig att jag börjar fundera på att överge 20D som jobbkamera. Men jag överger den inte - den är super på fritiden och sambon älskar den. Jag hatar 1D mark II på semestern... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.