Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppföljare till D70

Produkter
(logga in för att koppla)

JEzus

Aktiv medlem
Hejsan!
Är ganska färsk på fotandet (4år), men känner ändå att jag vill gå på "digitalsystem". Osökt kollar jag därför på de billigare av dem då som är Nikon D70 och Canon 350, men 350 är ju en uppföljare till 300an som är en direkt konkurret till D70. Så därför undrar jag om någon vet när en uppföljare till D70 skall komma för vad jag har kunnat läsa så är Nikon bättre på att göra kamror, kanske en smaksak men så har jag förstått det iaf!

Mvh Björn
 
JEzus skrev:
Hejsan!
Är ganska färsk på fotandet (4år), men känner ändå att jag vill gå på "digitalsystem". Osökt kollar jag därför på de billigare av dem då som är Nikon D70 och Canon 350, men 350 är ju en uppföljare till 300an som är en direkt konkurret till D70. Så därför undrar jag om någon vet när en uppföljare till D70 skall komma för vad jag har kunnat läsa så är Nikon bättre på att göra kamror, kanske en smaksak men så har jag förstått det iaf!

Mvh Björn

"faceliften" D70s finns redan och en "riktig" uppföljare kommer nog inte i år.

En försiktig gissning är att det kommer en ny kamera istället för D70s någon gång under 2006.

D70(s) och 350D riktar sig till ungefär samma målgrupp och det du behöver bestämma är om du vill ha ett Canonsystem eller ett Nikonsystem.

Själv gillar jag Nikon bättre pga kvalitetskänsla och ergonomi
Ska Canon kunna matcha nikon på den fronten måste du kika på 20D för ca 15000kr vilket i och för sig är en mycket kompetent kamera.

Någon större skillnad på 350 och D70 är det inte så köp den du tycker ligger bäst i handen och har dom mest logiska reglagen.

Ett alternativ är Nikon D50 emd samma bildkvalitet som D70 fast med lite färre funktioner som tex avsaknad av fjärrstyrning av blixt, dubbla inmatningshjul (slutare resp bländare på D70).
Den är 1500kr billigare än D70

Skillnaden i upplösning mellan D50/70(s) och 350D märker man inte i praktiken förutom om man beskär bilderna hårt.
Dom är ungefär lika snabba.
Nikon ligger dock något över i pris på huset men det är småpengar när man ser till ett komplett system.

Gå till närmaste fotohandlare och klämm och känn på dom båda och köp den som ger dig rätt magkänsla.
Båda ger myckett bra bilder och ingen av dom är något dåligt köp (förutom 300d som är en föråldrad konstruktion som visserligen ger bra bilder men är olidligt långsam).

Cyberphoto har vettiga kortfattade tester på sin hemsida med testbilder och omdömmen.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.