JanneOskar skrev:
Intressant att spekulera vidare kring 300D's uppföljare.
Är det nån som har lust att spekulera i Canon-folkets tankegångar i denna fråga ? Slänger ur mig några säkra frågeställningar:
+Positionering mot egna bef. & kommande modeller
+Positionering mot konkurrenternas modeller.
+Kundsegment & prisnivå & namn
+Storlek & vikt & design
+Unika features (trådlös överföring ?)
+Releasetiming
+Planerad livslängd för nyförsäljning
+Nya specialobjektiv
Går det att dra paralleller från 10D- och 300D- släppen under 2003 ?
Efersom "lågpris"-segmentet av Canons digitala systemkameror alla har samma sensorstorlek så blir det nog inga nya specialobjektiv.
Tror att Canon timar sin release till ungefär den tidpunkt då Nikon släpper en uppföljare till D70 (D80 eller vad tror ni?).
Annars blir den nya kameran ungefär som 300D med rysshacket. D.v.s. blixtkompensation, spegeluppfällning mm.
Problemet med att släppa lightversioner är att det för vissa ska vara motiverat att köpa den tunga modellen. Alltså att inte göra light versionen FÖR bra.
Här tycker jag att Nikon misslyckades när de släppte D70. Jag skulle inte anse det motiverat att köpa D100 iställer för D70 nu. Ännu mindre motiverat skulle det vara att byta upp sig från D70 till D100.
En av anledningarna till att jag köpte 300D istället för D70 var att jag planerade att byta upp mig till 20D, eller dess efterföljare efter ett tag. Och då skulle jag fortfarande kunna använda mina objektiv som jag hade till 300D, samt blixtar och allt annat.
Jag tror inte att trådlös överföring kommer att finnas utan som sagt så blir det förmodligen en 300D med rysshacket och 20D sensor, förhoppningsvis svart...
Prisnivån i början ligger nog på ca 13000 till 14000. Eller så sänker man 300D priset och säljer uppföljaren för 11000 till 12000.
Själv tänker jag inte byta upp mig till den kommande modellen utan väntar hellre till uppföljaren till 20D kommer och har skoj med min 300D under tiden.
Ursäkta det långa svaret med det var många frågor...
/A\