Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppföljare till 300D? Vad och när?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jalong

Aktiv medlem
Kan det tänkas att sensorn till 20D sätts i ett 300D-liknande skal någon gång under år 2005?

Eller med andra ord: kanske bättre avvakta ett tag till med digital systemare om man som jag inte har ett akut behov, utan bara habegär och en stor portion nyfikenhet.

Skulle vara roligt att få höra några kvalificerade gissningar från er som är mer insatta än vad jag är, vilket nog är de flesta av er. Ska snart utrikes där jag kan handla 300D billigt, men borde stålsätta mig och köpa optik istället.

/Svante
 
Väldigt svår fråga men 300D skulle behöva fräschas upp en aning för att möta konkurrensen. Det kan mycket väl tänkas att fler pixlar är en tänkbar uppgradering vilket ju har varit fallet för kompaktkameror.
Jag tror det blir så, och under 2005 dessutom. PMA mässan i Februari kanske?
 
Det är rätt troligt att det kommer en ny 300D med 8 MP under våren. 300D har svårt i konkurrensen med D70.

Jag skulle nog vara försiktig med att köpe en ny 300D nu, men samtidigt är det lång tid att vänta om kameran kommer först i maj.
 
Jag kan tro att det kommer en 3000D med 6.3 sensorn också. En prislapp på ca: 4000-5000:- är ju inte helt omöjligt..
 
Betyder det att ett begköp av en 300D efter jul skulle vara ett dåligt köp?

Jag funderar nämligen på att köpa en 300D med kitobjektivet och för att få det att gå ihop rent ekonomiskt så tänkte jag köpa beg. Dåligt?
 
Caffe skrev:
Betyder det att ett begköp av en 300D efter jul skulle vara ett dåligt köp?

Jag funderar nämligen på att köpa en 300D med kitobjektivet och för att få det att gå ihop rent ekonomiskt så tänkte jag köpa beg. Dåligt?

Absolut inte. En begnad 300D ger mycket för pengarna. Det finns inget säkert som säger att det kommer en 3000D, men det är logiskt. Det kan mycket väl dröja ett år och vara en kamera med väldigt bantade funktioner.

Men att köpa en nu 300D kanske man inte ska göra om man inte absolut behöver kameran nu. Det ska bli intressant att se vad Canon släpper i januari inför PMA. Jag hoppas mest på en 3D, men en ny 300D är viktigare för Canon då 300D står för 85 procent av systemkameraförsäljningen.
 
Visst, det kommer nya modeller hela tiden. Och nuvarande modeller blir hela tiden billigare. Personligen tror jag att man sätter sensorn från 20D i 300D och uppgraderar den med bl.a. spegeluppfällning, snabbare synktid på blixten mm. Men när den har kommit ut (maj?) så börjar man genast prata om en ny modell och så kommer man att hålla på i alla evighet. Behöver du en kamera nu så köp en kamera nu. Tänk på alla fina vinterbilder du missar om du väntar tills maj... Stod också inför detta beslut när jag skulle köpa min 300D, skulle jag vänta på Pentax *ist Ds och Konica-Minolta 7D eller skulle jag slå till och köpa en kamera som räcker mer än väl för mig nu. Jag valde det senare och är än så länge inte missnöjd. Om du köper D70 eller 300D är upp till dig, båda är väldigt bra kameror. Själv valde jag en 300D p.g.a. paketet med verikalgrepp och billigare objektiv, och rekommendationer från 300D ägare.

/A\
 
Japp, jag läste för 2-3 månader sedan - någonstans - att det kommer en ny generation 300D i slutet av 2004 (eller våren 2005?) och att den versionen skulle vara en miniversion av 20D; alltså 8.5 mp (eller vad nu 20D har), lite färre features och den kommer nog bara i svart.

Sedan jag läste det där så har jag försökt hitta mer nyheter om den men jag har inte hittat något...

Någon som sett någon site om den?

Jag har skippat den gamla svarta 300D och Dynax 7D för att jag väntar hellre på denna...

/Arvid
 
Sånt här gör det ju inte lätt att välja kamera.
Speciellt inte nu när det kommer ta mig ett år innan jag har råd med en ny ifall jag skulle välja "fel"...
 
Ursäkta att jag klev in i minerad mark genom att starta tråden. Jag har i alla fall blivit övertygad om att jag ska fota dia även över nästa sommar och istället handla optik för pengarna. Optik jag sedan får nytta av också den gång jag går över till digitalt. Så tack för alla svar!
 
Intressant att spekulera vidare kring 300D's uppföljare.

Är det nån som har lust att spekulera i Canon-folkets tankegångar i denna fråga ? Slänger ur mig några säkra frågeställningar:

+Positionering mot egna bef. & kommande modeller
+Positionering mot konkurrenternas modeller.
+Kundsegment & prisnivå & namn
+Storlek & vikt & design
+Unika features (trådlös överföring ?)
+Releasetiming
+Planerad livslängd för nyförsäljning
+Nya specialobjektiv

Går det att dra paralleller från 10D- och 300D- släppen under 2003 ?
 
JanneOskar skrev:
Intressant att spekulera vidare kring 300D's uppföljare.

Är det nån som har lust att spekulera i Canon-folkets tankegångar i denna fråga ? Slänger ur mig några säkra frågeställningar:

+Positionering mot egna bef. & kommande modeller
+Positionering mot konkurrenternas modeller.
+Kundsegment & prisnivå & namn
+Storlek & vikt & design
+Unika features (trådlös överföring ?)
+Releasetiming
+Planerad livslängd för nyförsäljning
+Nya specialobjektiv

Går det att dra paralleller från 10D- och 300D- släppen under 2003 ?

Efersom "lågpris"-segmentet av Canons digitala systemkameror alla har samma sensorstorlek så blir det nog inga nya specialobjektiv.
Tror att Canon timar sin release till ungefär den tidpunkt då Nikon släpper en uppföljare till D70 (D80 eller vad tror ni?).
Annars blir den nya kameran ungefär som 300D med rysshacket. D.v.s. blixtkompensation, spegeluppfällning mm.
Problemet med att släppa lightversioner är att det för vissa ska vara motiverat att köpa den tunga modellen. Alltså att inte göra light versionen FÖR bra.
Här tycker jag att Nikon misslyckades när de släppte D70. Jag skulle inte anse det motiverat att köpa D100 iställer för D70 nu. Ännu mindre motiverat skulle det vara att byta upp sig från D70 till D100.
En av anledningarna till att jag köpte 300D istället för D70 var att jag planerade att byta upp mig till 20D, eller dess efterföljare efter ett tag. Och då skulle jag fortfarande kunna använda mina objektiv som jag hade till 300D, samt blixtar och allt annat.
Jag tror inte att trådlös överföring kommer att finnas utan som sagt så blir det förmodligen en 300D med rysshacket och 20D sensor, förhoppningsvis svart...
Prisnivån i början ligger nog på ca 13000 till 14000. Eller så sänker man 300D priset och säljer uppföljaren för 11000 till 12000.
Själv tänker jag inte byta upp mig till den kommande modellen utan väntar hellre till uppföljaren till 20D kommer och har skoj med min 300D under tiden.
Ursäkta det långa svaret med det var många frågor...

/A\
 
Jag sitter också i valet och kvalet.

Har nu en sony DSC-V1 som är en bra kamera i ett vettigt format. Men känner att jag vill ha något bättre.
Ska åka till Borneo i vår och vill kunna ta riktigt bra bilder där(begränsningen ska inte sitta i kameran ;-) )
Har snöat in mig på 300D, tycker den verkar bra till ett vettigt pris.
Har två alteranativ till köp av 300D
Begangnad av en kompis med 512mb, väska och 2 objektiv för 4800:- (ca 1år gammal)
ny i malaysia för 5600:- med 1 objektiv.

Är detta en dum affär om det nu kommer ett gäng uppföljare och drar ner beg priserna?

P.S jag känner inte något behov av högre upplösning än 6.5MP
 
Eftersom rysshacket redan finns (gratis) till 300D så känns det ju som om "enda" stora uppgraderingen blir den nya sensorn.

Min visst borde Canon sikta på att spöa d70, och då måste väl även en del prestandabitar hottas upp, bla uppstartstiden.

Den kan inte vara lätt för marknadsfolket på Canon att placera in "nya 300D" lagomt under 20D men även sätta en svår ribba för "nya D70". Visst borde Canon ligga några månader före Nikon vad gäller lansering av ny "instegs D-SLR" ?

/Janne
 
Min gissning är att nästa generation av EOS 300D kommer att visas vid mässan i februari 2005.

Om nästa 300D fortfarande har samma pyttelilla sökare som denna version så köper jag en Dynax 7D i stället-- men jag skall hålla tummarna... Canons ljusmätning är guld och bilderna blir ju äckligt mjuka :) och så gått som fria från brus i 100 ISO. I like that.

Såg ni förresten Dynax 7Ds recension på Cyberphoto.se? Den kameran verkar också fin. Dynax 7 är fortfarande den bästa kamera som jag någonsin använt.

/Arvid
 
Räknar med att det är 18 månaders livslängd på produktcykeln. Nya modeller kommer med bättre funktioner till lägre priser, så länge som tekniken utvecklas. Snart kommer vi att se sensorerna som sitter i systemkamerorna i kompaktdigitalarna. Systemkamerornas sensorer kommer fungera med mindre ljus, ge bättre dynamik, vara snabbare och en hel del nya funktioner. Snart är även sensorrengöring med ultraljud standard, gummiskrpa lär inte vara aktuellt, med tanke på att bilindustrin ännu inte löst en acceptabel funktion på torkarbladen, trots 100 år av utveckling.

Hur som helst är det frågan om när du vill börja fotografera och med vad samt till vilket pris som avgör om det är rätt att vänta eller köpa en begagnad 300D
 
fizen skrev:
Alltså runt 10 000?

Med medföljande optik då.

Idag ligger väl priserna runt 9000 för kamera och optik för både Canon 300D och Nikon D70. Likaså ligger prisklassen över bergfast på ca 14 000 exklusive objektiv.

Priset är otroligt viktigt för Canon och är det som bestäms först. Därför görs avkall på saker som storlek på display för att pressa priset. På yrkeskamerorna är det lite annorlunda - där är bästa lösningen viktigare än en tusenlapp hit eller dit.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.