ANNONS
Annons

Uppdatering, tips tack!

Produkter
(logga in för att koppla)
Har fotat flitigt med min Canon eos 1000D Sedan hösten 2009. Men i April har jag tänkt att en rejäl uppdatering ska ske. Min tanke är att köpa en 5D Mark ll, någon som har andra förslag? Priset får helst inte gå så långt över 20 000 kr. Filmfunktion är ett måste!
 
Kan du f¨å en sådan till 13999:- Rajala magic monday, så slå till. Annars så tyckte jag mig se en 60D på MM för om det var lite under 9000:-
 
Tänk på att om du har EF-S objektiv till nuvarande kamera så passar de inte på en 5DMk II, medan de fungerar på 60D eller 7D.
7D säljs ju på Rajala för 9999:-fram till den sista Januari vilket är ett riktigt bra pris.
 
Aha, så ni tycker inte att jag ska köpa en 5d helt enkelt? Hur fungerar det med andra märken? Har ett Tokina Vidvinkel, sen har jag ett 50 mm men det är ju EF.

Tycker det här är väldans svårt, dock ska jag inte köpa kameran förrän i April.
 
Jag vet inte hur Tokinan fungerar på en 5D, men 50 f/1.8 fungerar utmärkt så då är det inga problem. Jag tror inte att någon menar att du inte ska köpa en 5DMk II om du absolut vill, men det kan vara bra om du funderar över vad du vill ha ut av kameran.
Om du inte fotograferar t.ex. sport eller fåglar i flykten tycker jag att 5DMkII är en riktigt bra kamera. Jag hade både 7D och 5DMkII under en period, men sålde 7D eftersom jag föredrog
5DMkII.
 
Aha, så ni tycker inte att jag ska köpa en 5d helt enkelt? Hur fungerar det med andra märken? Har ett Tokina Vidvinkel, sen har jag ett 50 mm men det är ju EF.

Tycker det här är väldans svårt, dock ska jag inte köpa kameran förrän i April.

Vill du uppgradera så att du märker skillnaden skall du satsa på 5D, men som sagt du måste byta objektiv också. 50an fungerar utmärk på 5D.
 
Huvudsakligen blir det porträtt-, band-, mat/bak- och produktfotografering, men även en nån tillställning här och där.

Vad jag förstår så är det serietagningen som är ett minus? Läser även att den ska vara ganska rejäl och hållbar?

Jag vill ha djupare bilder, mer färger och framförallt vill jag slippa blixten så mycket som möjligt. Sen vill jag få ut mer av objektiven och ta skarpare bilder. Mindre brus vore väldigt trevligt. Men jag är som sagt främst less på att behöva ha den stora klumpiga blixten överallt, den inbyggda har jag ingen användning för alls...

Har några som kortfilms ideér jag vill förverkliga dessutom ;)
 
Tänk på att med en 5D går du över till fullformat istället för crop-sensor och brännvidderna kommer upplevas kortare. Ett 50mm blir ungefär som 30mm.
 
Vill du uppgradera så att du märker skillnaden skall du satsa på 5D, men som sagt du måste byta objektiv också. 50an fungerar utmärk på 5D.


Även objektiven ska så småningom uppdateras, men jag fotograferar nästan uteslutande med mitt 50 mm. Överväger att köpa ett 24-70 till, verkar vara en klockren allround-lins?
 
Även objektiven ska så småningom uppdateras, men jag fotograferar nästan uteslutande med mitt 50 mm. Överväger att köpa ett 24-70 till, verkar vara en klockren allround-lins?

24-70 kan vara bra (finns en del dåliga exemplar) men jag föredrar 24-105 f4 IS L, som är mindre har större omfång och bra bildstab.
Eftersom du redan har ett ljusstarkt 50 så får du mer med 24-105. Dessutom ofta billigare beg.
 
Med FF så är bränvidden som den anges. Normalt brukar man säga att med cropsensor så blir det 1,6 x brännvidden för en cropkamera, men i denna beräkningen så hade man gjort en omvänd beräkning vad ett cropobjektiv (kan man säga så) skulle uppfattas av en FF

Det du ska tänka på är att du förlorar 1,6 x tele, men att du vinner detta i vidvinkel, du behöver allså inte gå ner så extremt i vidvinkel för du sparar 1,6 x där
 
Senast ändrad:
Med FF så är bränvidden som den anges. Normalt brukar man säga att med cropsensor så blir det 1,6 x brännvidden för en cropkamera, men i denna beräkningen så hade man gjort en omvänd beräkning vad ett cropobjektiv (kan man säga så) skulle uppfattas av en FF

Det du ska tänka på är att du förlorar 1,6 x tele, men att du vinner detta i vidvinkel, du behöver allså inte gå ner så extremt i vidvinkel för du sparar 1,6 x där


Tackar för bra förklaring! Det låter, i mina öron, som något väldigt positivt. Jag tror faktiskt att det kommer få bli en 5D.
 
Anledningen till detta var ju att hon redan hade en crop-kamera, så att det skulle ses ur hennes perspektiv. Ah skit samma!

Det var väl bara en tidsfråga innan gamla analoga reliker blir undanknuffade av de som är crop-hus uppväxta så att säga :)
Det är första gången jag set omvänd beräkning oxo, inget fel med det som sagt. Det var bara första gången.
 
Det var väl bara en tidsfråga innan gamla analoga reliker blir undanknuffade av de som är crop-hus uppväxta så att säga :)
Det är första gången jag set omvänd beräkning oxo, inget fel med det som sagt. Det var bara första gången.
Förmodar at crop-kameror är vanligast nu så då bör ju det man jämför mot
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.