Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppdatering till 5D II + vilken optik?

Produkter
(logga in för att koppla)
TS vet att IS hjälper mot skakande hand, inte skakande motiv.

För övrigt - emmele är på rätt väg tycker jag - den föreslagna utrustningen är kanon!
 
Scenkonst

Vad för scenkonst är det? IS kan inte hjälpa till att frysa rörelse.
Mycket relevant komentar i sammanhanget.

Teater, Performance, Konserter, Readings,
dessutom föreläsningar, workshops.
och inte att förglömma: de bästa festerna!

http://www.teatermaskinen.com
(där inte annat anges har jag tagit fotona, mer kommer)

För övrigt - emmele är på rätt väg tycker jag - den föreslagna utrustningen är kanon!

Ja det lutar vidare åt 135an alltså.

måste säga att jag fortfarande är sugen på att byta ut min 17-40/4L mot en EF 14/2,8L II USM, men det är klart att det kan vänta.
 
Macro

är inget som jag uppfattar att jag egentligen har behov av för de uppdrag jag har. Men kan vara kul att leka med.
 
Behåll 17-40 tills du vet hur den presterar på fullformat. I vissa situationer verkar det riktigt bra, medan det kan se ut som skit i labbtester. Antagligen usel hörnskärpa om något, men det kanske inte betyder så mycket för det du fotar.
Vidare är ett 50/1,4 alltid trevligt att ha:) Canons är därtill riktigt bra, verkar det som. Sen ett lagom tele till detta, typ 135/2 som du fikar efter.

Jag tycker att det är dumt att försöka lista ut vad man ska ha från kortaste till längsta brännvidd bara rakt av sådär, på ett bräde. Ta en sak i taget så blir det antagligen mer rätt.

För övrigt tycker jag gott att man kan köpa det finaste man anser sig ha råd med. Ibland kan det bli avsevärt billigare i längden än att hålla på och uppgradera hela tiden. Fråga mig, jag har haft typ 50 objektiv;-)
 
Vad sägs om den här utrustningen för en familje/dokumentär/teater/konsert-fotograf på frammarch?

Canon EOS 5D Mark II hus + 16GB minne + extra batteri 16 792 kr
Caonon EF 17-40/4L behåller
Canon EF 50/1,4 USM 2 952 kr
Canon EF 135/2,0 L USM + UV-filter + microfiberduk 9 415 kr

Priser exkl moms på Cyberfoto; Summa: 29 159 kr

Jag har det kitet (och betalade betydligt mer för det). Det är en suverän kombination. Tror inte du lär sakna något alls på ett bra tag.
17-40 är som du säkert vet helt suveränt och rejält vidvinkligt. Visst är hörnen lite oskarpa ibland men det är inte ofta det stör. Tvivlar på att ett annat märke skulle göra dig lyckligare, särskilt inte med tanke på byggkvaliten.
135-an är helt magisk men håller inte med om att den inte behöver UV filter. Frontlinsen är rejält stor. Du lär också snabbt sakna ett batterigrepp med den pga. tyngden. Inte jättetungt men det känns obalanserat.
50:an är kompakt och riktigt skarp. Suveränt användbart oavsett vad många säger tycker jag.
 
Jag har det kitet (och betalade betydligt mer för det). Det är en suverän kombination. Tror inte du lär sakna något alls på ett bra tag.

Kul!
Tack för tips, ja jag hade batterigrepp på den tiden jag fotade med EOS 5, från 99 till 03 då den blev stulen och mitt liv blev digitaliserat; kameran ligger bättre i mina snickarhänder med batterigreppet, har inte saknat det på EOS 10D men 17-40 är ju en smutt liten glugg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.