Annons

Uppdatering av K10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Har för ett tag sedan köpt en K10D och börjat testa den mer och mer nu.
Är dock en novis vad gäller digitala systemkameror.
Har dock luskat runt lite på nätet och funderar nu vad man får med en uppdatering (firmware?).
Hur gör man för att uppdatera?
Tacksam för svar på detta.

Håll knappen MENU intryckt medan du för ratten strömkontakten från läge OFF till ON. Versionsnumret för kamerans inbyggda mjukvara kommer nu att visa sig på den bakre LCD-skärmen.

Här finns information om uppdateringar av kamerans mjukvara:
http://www.pentax.co.jp/english/support/digital/k10d_s.html

Varje mjukvara ersätter tidigare installerad, så det räcker med att installera den senaste för att få med de tillägg och uppdateringar som har gjorts i tidigare mjukvaruversioner.

Bland annat så har blixtfunktionen uppdaterats, en bugg i sync på andraridån ordnats till, ISO-inställningen har blivit smidigare, utökad programmering av inmatningsrattarna under C-Specialinställningar, kompatibilitet adderad för Pentax nya fjärrstyrningsmjukvara Remote Assistant samt adderat stöd för de nya objektive med SDM-funktion för autofokusen. I korthet typ. :)

Hälsar
R

Senast ändrad:
Om du startar kameran med Menu-knappen intryckt visas vilken version det är i kameran. 1,30 är den senaste och den ger stöd för nya SDM-objektiven, trådlös blixtstyrning och tex ISO visning/omställning via OK-knappen. Man behöver ett tomt minneskort och ett fulladdat batteri. Instruktioner och program finns på www.pentax.se

Tack för era extremt snabba svar! Men det är värt att göra en uppdatering? Det finns inga buggar i uppdateringar som gör att saker börjar strula?

mörkösture skrev:
Tack för era extremt snabba svar! Men det är värt att göra en uppdatering? Det finns inga buggar i uppdateringar som gör att saker börjar strula?

Enda buggen som jag känner till var i 1.10 och därför kom snabbt 1.11 strax efter som åtgärdade det fel som introducerades i 1.10. Jag har inte hört något om nya fel i de senaste versionerna och jag har heller personligen inte upplevt något strul.

Hälsar
R

Man håller OK-knappen intryckt och ändrar värdet genom att snurra på främre inmatningshjulet. Värdet visas på den övre LCD-skärmen, istället för visningen om hur många bilder som man har kvar på kortet. Detta fungerar ej i TAv och Sv-lägena, men det fungerar i de andra lägena. Iaf på min...

Hälsar
R

Idén bakom TAv-läget är att kameran väljer en ISO som passar den inställning av bländare och slutare som man har gjort, och i Sv-läget så är redan inmatningshjulet kopplat till ISO-inställning - det är därför som OK-knappen för ISO-inställning ej fungerar i de lägena.

Hälsar
R

Skulle behöva lite hjälp med att uppdatera firmware...Har försökt men inget hände!

Har uppdaterat drivrutiner till en mängd datorkomponenter men detta gick jag på pumpen på.

Skulle inte någon utav er kunna skriva en utförlig guide på hur jag fixar detta? Pentax egna är smått förvirrande.

Tanka hem firmware.
Klicka på den så filarkivet öppnas.
Ta .bin-filen och lägg i minneskortets rotkatalog, alltså utanför alla mappar.
Stoppa in kortet i kameran.
Håll MENU-nertryckt och vrid strömknappen till on.
Kameran frågar dig om du vill uppdatera, svara Yes.
Kameran kommer gå igenom phase 1/2, 2/2 och "update completed", kortläsar-lampan blinkar, uppdateringen är klar.

När uppdateringen är klar kan du formatera kortet eller ta bort .bin-filen manuellt för att frigöra utrymme på kortet för bilder.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar