ANNONS
Annons

Uppdaterad programvara för eliminering av kromatisk aberration

Produkter
(logga in för att koppla)

david_hakansson

Aktiv medlem
Jag har tidigare tjatat om röd/gröna effekter från Nikon D70:s bilder. Se nedan:

Testbild Nikon D70

Förstora den och titta på vänstra sidan av björkarna där solen ligger på som mest. Till vänster om det vita finns en massa rött och till höger en massa grönt.

Till frågan: Har Nikon någon mjukvara som kan kompensera detta? Skulle kunna se möjligheter för uppdatering av programvara i kameran, men även som program för MS Windows.

Detta har ingenting med D70 att göra utan beror på objektivet. Problemen (kromatisk abberation) minskar med bättre (och dyrare) objektiv.

Det finns en del programvaror för att minska effekterna av detta men kan inte på rak arm säg vilka eller var man hittar dem.

Panorama Tools kan lindra effekterna. Här hittar du färdiga parametrar för en bunt Nikkor-objektiv.

Olle: Hur förklarar man då att dessa effekter är helt överrepresenterade från D70? Jag har studerat detta en tid, spelar ingen roll varifrån bilderna hämtas, det är ändå samma sak. Tro mig!

Mycket möjligt är objektiven grundorsaken, men ännu mer troligt är att sensorn förstärker det! Canons sensorer förstärker inte alls detta på samma sätt.

Men..en förklaring vore ju förstås att objektiven som har använts har varit sämre, som om flera av bilderna har tagits med någon billig kit-zoom.

- Tack för länkarna!

Senast ändrad:
Använder du Photoshop CS och plåtar RAW är felet lätt avhjälpt under fliken "Lens" i RAW-konverteraren. För att se denna flik måste du först klicka för "Advanced" i dialogens övre högra hörn.

Kromatisk aberration (ja, det stavas så) uppstår, i huvudsak, av två skäl:

1. I objektivets linser på grund av att blått och rött ljus har olika våglängd. Bra objektiv tar ganska väl hand om detta genom extra brytningslinser. Dock uppstår det inte bara i "billiga" glas. Värst är effekten i objetivets ytterkanter.

2. I digitala kameror uppstår det dessutom (i större eller mindre omfattning beroende på kamera/sensor) på grund av att ljusets branta vinkel från objektivets ytterkanter in i pixlarna gör att det "blommar över" in i närliggande pixlar.

I länken som Christoffer lämnar ovan finns illustrationer som illustrerar det optiska problemet. Här kommer länken direkt till sidan på DP-Review:
http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Optical/Chromatic_Aberrations_01.htm

/G

Härligt med folk som vet!

Jag använder Photoshop 6.0 utan CS. Jag har hittills klarat mig bra utan det, men där finns ju faktiskt en poäng. Finns fler skäl till att införskaffa det?

Någon som känner sig sugen på att demonstrera t.ex. CS (eller något annat) här på forumet, med en originalbild och en behandlad?

Nyfiken på hur t.ex. denna bild skulle kunna bli efter behandlingen: Testbild D70

(bilden bör presenteras i full storlek för att förändringen ska kunna ses)

Har provat att ta bort CA på din testbild med Panotools. Nu är inte jag någon fena på det, men hur jag än gör så går inte bra. Om ett färgstick försvinner på ett ställe så ökar det i stället på ett annat. Det tycks som om det som ser ut som CA ligger fläckvis i bilden!? Är det CA eller någon form av moaré? Har du hört med Nikon?

RAW-bilder förbättras med plug-in!

Med raw-plug-in till Photoshop CS kan man avsevärt förbättra sina raw-filer, från framför allt Nikons D-SLR.

De röd/gröna-fältet, sk kromatisk aberration, tas bort enkelt utan synbar försämring av övrig information i bilden.

Varför kan då inte Nikon implementerat detta mjukvarumässigt i D100 och D70? Varför inte göra detta då deras sensorer är så otroligt känsliga?

Senast ändrad:

2. I digitala kameror uppstår det dessutom (i större eller mindre omfattning beroende på kamera/sensor) på grund av att ljusets branta vinkel från objektivets ytterkanter in i pixlarna gör att det "blommar över" in i närliggande pixlar.
/G [/B]

Blommar vill jag nog påstå är fel ord här när vi talar om CCD-sensorer. Blomning uppstår när mängden fotoelektoner överstiger CCD-cellens kapacitet. Fenometet finns också i CMOS-sensorer men brukar inte ha lika tydlig signatur.

Problemet med färgskift som du talar borde vara större hos CMOS-sensorer, vilka kräver mikrolinser framför chipet, än hos CCD-sensorer vilka egentligen bara kräver ett färgfilter, men problement finns nog i båda fallen. Olympus gör lite sak av detta och argumenterar att optiken måste göras telecentrisk (vilket medför att ljuset faller in ortogonalt mot sensorn över hel dess yta)

I detta sammanhang, även om jag ännu inte har sett några bilder på problemet, verkar Nikon har störst problem eftersom deras fattning har minst diameter och telecenticitet kräver att ingen ljuskon som faller in på chippet trunkeras i optiken.
Ibland undrar jag om inte nikons satsning på DX-formatet har sitt ursprung i just detta med tanke på hur illa marknaden tar byte av fattning och hur mycket marknadsföringspengar Nikon har lagt i sin fattning.

Det finns mer att läsa om man följer,
http://dp-now.com/archives/000310b.html

/jarek

niklasl skrev:
DXO Optics PRO, presenterades på PMA i februari: http://www.dolabs.com/Photography/DXO_Optics_PRO.html. Finns dock ännu ej som produkt att inhandla men skulle komma sent i vår eller kanske till hösten. Kolla test här: http://www.imaging-resource.com/EVENTS/PMAS04/1077065799.html.

Jag försökte köra DXO Optics på en av mina 18-70DX bilder och den klagade på att det inte var någon "straight-from-the-camera" bild och att den var modifierad på något vis.

Jag misstänker att det har med att jag öppnat den i Nikon View att göra. För när jag öppnar den i Nikon View så uppdaterar den mina thumbnails till den stora varianten och därmed räknas bilden som modifierad enligt DXO Optics.

Någon som har någon lösning på detta?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar