Annons

Uppdaterad prgvara och trassel med raw-bilder, d80

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesfo

Medlem
Hej,
Hjälp!
vet inte om jag hittat rätt forum, men jag testar:

Har just haft min nikon d80 inne på service och fått programvaran uppdaterad. Nu när jag tar bilder i raw+jpg-läge får jag fram två jpg-bilder från varje exponering, men inte någon nef-fil. tar jag bara raw får jag en nef-fil. Jpg-filerna verkar identiska, förutom filnamnet som har ett tillägg o den ena (ett nr, tex (16) innan.jpg). Var har mina nef-filer tagit vägen???

Jessica, som snart gråter vid datorn i ren frustration
(Kör windows xp, Photoshop elements 3 och det funkade klockrent innan reparationen)

TACK!!!
Testade att ändra till MSC från MTP/PTP för en liten stund sedan (innan jag läste ditt svar) och mina NEF-filer var tillbaka. Så nu är jag glad igen, och ska lära mig om PTP... :)

Den inställningen är bra om du skall köra Camera Control Pro, dvs. se bilderna direkt i datorn eller t.o.m knäppa bilderna direkt från datorn.

Jag hade samma irriterande problem som du innan jag kom på anledningen. Det blir många filer att radera *L*

Aha, då var det säkert ändrat för att de servat kameran. Har nu lyckats söka i forumet, och det verkar vara en himla massa folk som har/haft samma problem. Alltså inget mer PTP och jag kan fortsätta vara glad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar