Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppdatera firmware, Hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

varghusse

Aktiv medlem
Tog med en kanna kaffe,låste in mig i ett rum
och samlade mod för att installera firmware 1.10.

Men körde fast som vanligt när det handlar om data!

Vad betyder detta:

4. Kopiera bara en av de hämtade filerna "A3000110.bin" (firmware A) eller "B3000110.bin" (firmware B) till minneskortets översta nivå

Vad är minneskortets översta nivå????????

När man pluggar in kameran ,heter ju mappen d300,och har en undermapp som heter dcim.

har det med detta att göra

Tog med en kanna kaffe,låste in mig i ett rum
och samlade mod för att installera firmware 1.10.

Men körde fast som vanligt när det handlar om data!

Vad betyder detta:

4. Kopiera bara en av de hämtade filerna "A3000110.bin" (firmware A) eller "B3000110.bin" (firmware B) till minneskortets översta nivå

Vad är minneskortets översta nivå????????

När man pluggar in kameran ,heter ju mappen d300,och har en undermapp som heter dcim.

har det med detta att göra

Japp, det har med det att göra. bin-filerna skall in i mappen d300 och inte i någon av undermapparna.

/Karl
PS. när man håller på med sådant här funkar nog JOLT bättre än kaffe.

Formaterar du minneskortet och därefter kopierar filen med uppgraderingen till minneskortet är den garanterat i den översta nivån.

Jaha,
Jag tar nog hellre typ valium i sån här lägen.

Uppdateringen gick iallafall bra.

Ska bli kul och se om AF blev ännu bättre.

Tack för snabba svar
Då slapp jag ringa till den sega gubben på nikons kundtjänst.

Jaha,
Jag tar nog hellre typ valium i sån här lägen.

Uppdateringen gick iallafall bra.

Ska bli kul och se om AF blev ännu bättre.

Tack för snabba svar
Då slapp jag ringa till den sega gubben på nikons kundtjänst.

Om du tar en valium kommer nog AFn kännas väldigt mycket snabbare.

/Karl

Jag uppdaterade firmwaren i min D700 för några veckor sedan, upplever att autofocusen tillsammans med 50mm f1.4G blev snabbare efter det.

Har någon annan upplevt samma sak, eller är det den totalt underskattade placebo-effekten som gör mig så nöjd?

/Karl

Jag fotograferar mycket snabb sport och jag upplever att AF på min D300 blev exaktare efter uppdateringen. Inte snabbare. Färre suddiga bilder helt enkelt.

Formaterar du minneskortet och därefter kopierar filen med uppgraderingen till minneskortet är den garanterat i den översta nivån.

Nope Roland, inte att ge sig på eftersom man formaterar i kameran. En mapp som heter typ 100ND300 skapas automatiskt då. och då finns risken att man stoppar filerna i den och inte i den översta nivån. Att formatera kortet i datorn är inte bra i det här sammanhangen men i så fall har du rätt.

I översta nivån betyder att man lägger filerna (en åt gången) bredvid den katalogen, inte i den, när man tittar på minneskortet i utforskaren. Lägger man filerna fel händer ingenting mer än att kameran inte hittar filerna

Uppdatera Firmware?

Hej!
Jag försökte uppdatera min D300 men hittar ej "uppdatera firmware" i kameran? Enligt Nikon nedladdningssida skall det finnas en sådan funktion.

MVH
Håkan

Du får bara det meny alternativet när du har den senare firmwaren på minneskortet. Om man följer deras installations guide punkt för punkt, så skall det gå bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar