Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upp eller ner i slutartid?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rasmus Carlsson

Aktiv medlem
Går man upp eller ner till en längre slutartid? Det är alltså en rent språklig fundering. Jag översätter många texter om foto, och nu har jag fastnat på det här.

Jag har alltid varit tvärsäker på att man går ner (t.ex. gå ner till 1/8 sekund). Slutartiden är ju en sorts hastighet, och hastighet är ju uppåt ju fortare det går och vice versa. Det gäller även frekvens.

I andra sammanhang pratar man däremot om upp när det tar längre tid (upp till tre timmars väntetid på posten) och ner det när går snabbare (telefonisternas svarstid är ända nere på 5 sekunder).

Självklart för många, kanske. Eller?
Rasmus/.

Mina spontana reflektioner:

Det är förmodligen medvetandet om det engelska uttrycket "shutter speed" som gör att man kan tänka tanken att tiden skulle gå upp "i hastighet" när den blir kortare.

Eftersom onödig anglifiering av det svenska språket bör undvikas vill jag hävda att slutartiden borde sägas "gå upp" när den blir längre (större).
Detta då uttrycket "slutarhastighet" mig veterligen inte existerar i svensk fototerminologi.

Slut. Frågor?

Öka eller minska slutartiden/exponeringstiden
alternativt
längre eller kortare slutartid/exponeringstid
kanske är bättre uttryck på svenska

Varför inte undvika "gå upp" och "gå ner" helt och hållet och istället skriva "förlänga" och "förkorta"? Alternativt "välja längre slutartid" respektive "välja kortare slutartid".

Edit: Som vanligt för sen.

Bra förslag, Sten och Göran. Faktum kvarstår dock att många *säger* gå upp/ner i slutartid (eller är det bara som jag tror?). Då undrar jag vilket som är "rätt".

Rasmus/.

Jag håller också med Sten och Göran, men vad är det man brukar säga om bländare? Bländar man ner när man går från 4.5 - 5.6?

PN

Bra fråga...

Jag tänkte på att när man pratar om bländare, så säger man ju ofta "blända ner" när man ändrar till en mindre bländare...

"Blända ner" ger ju mindre bländare och därmed mindre ljusinsläpp. Att "gå ner" i tid skulle man kanske kunna jämföra med samma sak; kortare tid ger mindre ljus...

Om man arbetar mindre än 8 timmar på en normal 40-timmarvecka så säger man ju att man "går ner" i arbetstid... =o)

Lite funderingar från min sida att se på saken... Jag skulle nog säga "gå ner" i slutartid...

Mvh //Peter

Tid - kortare/längre
Bländare - mindre/större

"Blända ner/upp" är ju oftast ganska tydligt tror jag men kan leda till tvetydigheter då lägre bländarvärden ger större bländare. "Mindre/större bländare" är mer entydigt, även om det också kan feltolkas av oerfarna, typ "större bländare" och "större bländarvärde".

"Kortare/längre exponeringstid" måste väl ändå vara ganska entydigt.

Edit: "Större/mindre bländaröppning" är väl tämligen entydigt, istf "bländare".

Håller med! Det är svårare att misstolka vad man egentligen menar om man uttrycker sig så...

Men om jag skulle välja mellan att "gå upp" eller "gå ner" så skulle det nog bli att "gå ner"....

Själv säger jag också kortare/längre tid när man pratar om det....

//Peter

Rasmus Carlsson skrev:
Slutartiden är ju en sorts hastighet, och hastighet är ju uppåt ju fortare det går och vice versa. Det gäller även frekvens.

Man ska nog inte blanda ihop Tid & Hastighet, hastighet består ju av en tid & en färdad sträcka. Medans Tid bara är tid, eller en dimension av dom fyra som människan känner till.

Så jag håller nog på Görans linje med att "förkorta" & "förlänga" slutartiden.

/JF

Rasmus Carlsson skrev:
Går man upp eller ner till en längre slutartid?

Jag tycker ingen av dem som skrivit inlägg har fel, men jag använder nog uttrycket tvärtom mot vad de flesta här gör. Jag brukar tänka att jag kommer ner i tider om jag använder längre slutartider som typ 1/8.
Kanske hänger det ihop med att jag till 99 procent fotograferar på fri hand, ibland även på tider som 1/60 - 1/8. Då har jag utgått från att längre tider som elimininerar skakningsoskärpa är det normala, och att jag alltså försökt komma ner i långsamma tider.
Och vice versa, hur snabba slutartider kan jag komma upp i, i det här ljuset.

ANNONS