Annons

Upgradera ifrån nikon D3000

Produkter
(logga in för att koppla)

David97

Medlem
Jag har på sistonde börjat fotografera lite mer seriöst (kan vara en mognads sak då jag är 17) och har börjat fundera på att upgradera och köpa ett nytt kamerahus med eller utan objektiv.

Jag upskattar alla råd.

Jag trivs med min gamla kamera men funderar på att skaffa ny. det jag har uptäckt vara sämst med d3000 är dess värdelöshet vid hög ISO.

Jag vill hålla mig till nikon om det inte finns fantastiska funktioner av andra märken (jag bryr mig inte om filmfunktion dock kan det vara en positiv funktion)

så en till sak någon som vet något om när nikon d7200 släpps?

Om du letar lite i trådarna på detta forum står det kilometervis med text om Nikon D3000-serien, D5000-serien och D7000-serien och jämförelser mellan dessa. Leta i forumgruppen Nikon - (ej pro)
I en av trådarna (häromdagen) bedömdes att någon 7200 inte är i sikte förrän tidigast 2015.

Du anger ingen budget men rent generelt kan man säga så här:

- Nya generationer av sensorteknik är bättre än gamla när det gäller svagt ljus.

- Stor sensor är bättre än liten.

'För att få nyare sensorteknik kan du i stort sätt uppgradera till vilken ny Nikon som helst..
Den som ligger närmast det du har nu vad det gäller funktioner och handhavande ät Nikon D3300

Vill du ha fler finnesser och enklare användning ta en titt på D7100.men de extra pengarna gör nog inte så mycket för bildkvaliteten i mörker eller ens i allmänhet.. Det handlar mer om sådant som att få bättre sökare, kunna använda äldre Nikonoptik, och möjliheter att styra flera blixtar, bättre autofokus,.. Allt sammans trevligt att ha, men kostar en del.

Vill du ha ytterligare bättre mörkeregenskaper kan du byta till fullformat. som t.ex. D610. Vilken till handhavandet ät myckey snarlik D71000 mrn men har inte fullt så maxad autofokus. Problemet med fullformat är att du eventuellt behöver byta ut din optik om den är av DX typ och därmed inte gjorda för att lysa ut den större sensorn, vilket i sin tur gör att det kan bli dyrt.

Du kan jämföra olika kamera sensorer här:
http://www.dxomark.com/Cameras/Comp...s-Nikon-D610-versus-Nikon-D3000___928_915_623

Intressant att veta är med vilka objektiv du tvingas använda höga ISO, kanske finns andra sätt att få in mer ljus i kameran?

Jag har på sistonde börjat fotografera lite mer seriöst (kan vara en mognads sak då jag är 17) och har börjat fundera på att upgradera och köpa ett nytt kamerahus med eller utan objektiv.

Jag upskattar alla råd.

Jag trivs med min gamla kamera men funderar på att skaffa ny. det jag har uptäckt vara sämst med d3000 är dess värdelöshet vid hög ISO.

Jag vill hålla mig till nikon om det inte finns fantastiska funktioner av andra märken (jag bryr mig inte om filmfunktion dock kan det vara en positiv funktion)

så en till sak någon som vet något om när nikon d7200 släpps?

Nikon D3200 och D7100 har (nästan) samma sensor och den hanterar högre ISO bättre, men det är ingen dramatisk förbättring. Bästa lösningen är nog att skaffa dig ljusstarkare objektiv i stället så att du slipper gå upp så högt i ISO.

Nikon 35mm f/1,8 DX är ett väldigt prisvärt objektiv som är minst fyra-åtta gånger ljusstarkare än den 18-55 som jag gissar att du har nu.

Bytade upp mig till en d7100 ifrån en d3000 för 2 veckor sen.
Fotar cross och en del av banorna ligger i skog, funkade inte att få bra bilder pga av iso problemen på d3000 alltid väldigt brusiga bilder.
Velade om jag skulle försöka hitta ett bättre objektiv men i slutändan ansåg jag det inte lönt.
Hade bestämt mig för en d5200 och bättre objektiv först men fick känna på d7100 samtidigt i affären och valet var lätt efter att testat den, fotade lite bilar på gatan utanför affären. Kändes mer som en riktig kamera skulle kännas kommer nog aldrig växa ur denna kamera heller känns det som.
Tyckte det var värt dem pengarna extra som den kosta får dock vänta lite längre med ett bättre objektiv men just nu är jag väldigt nöjd med 18-140 som jag fick till.
Fotograferings intresset är rätt nytt för mig men så här blev det tillslut för mig :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar