ANNONS
Annons

update för PEF till CS2

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
Ngn som vet när PEF från K10D läggs till i en rawupdate från Adobe? Samma fråga gäller även Rawshoter och apparature.

Lite störigt att nödgas köra dubbelt så stora .dng

// JM

Adobe brukar släpa några månader med uppdatering av ACR, riksen finns ju att de väntar tills de släpper ACR 4/CS 3. Rawshooter får nog ingen uppdatering eftersom Adobe köpte den och tog in mjukvaran i ACR 4/Lightroom. Det finns en tråd på DP om en som gjort en anpassning av RSP. Apeture har jag ingen aning om

/Mats

jag vill minnas att det tog ungefär 1,5-2 månader innan det släpptes en uppgradering som gjorde att man kunde köra in PEF från K100 i CS2, så jag skulle gissa på nåt liknande nu kanske....

raskolnikov skrev:
Ngn som vet när PEF från K10D läggs till i en rawupdate från Adobe? Samma fråga gäller även Rawshoter och apparature.

Lite störigt att nödgas köra dubbelt så stora .dng

// JM

Bibble Lite och Bibble Pro klarar redan idag PEF filer från K10D, och de kan dessutom användas som "plug-in" till Photoshop (en funktion som jag själv dock inte testat) och ersätter då Adobe Camera RAW.

Hälsar
R

Jag måste passa på att tacka dig Roland för att du nämnde Bibble redan i en annan tråd för några veckor sedan. Jag laddade ner och är såld. Precis de kontroller jag vill ha, batch processing precis som rawshooter, och ett grymt bra filter för svartvita bilder. Kör bara demon än så länge men kommer nog att köpa ett ex som det verkar. Lite trist att inte alla objektiven finns med i listan för objektiv. Riktigt häftigt att så enkelt kunna kompensera för eventuellt småfel i objektiven. Så vitt jag kan bedöma är Bibble ett mycket kompetent program.

Kul att du också gillar Bibble. :)
Jag började med Capture One för PC till min DS, men när jag bytte till Mac så bytte jag till Bibble. Jag gillade Capture One's resultat, men användargränsnittet var något "grå" - tråkig, oinspirerande. Bibble har fler funktioner, en mer nogrann kontroll och så vitt jag kan bedöma så är slutresultatet i samma klass. Gillar att så mycket följer med i Bibble utan att externa program behövs - som att den har inbyggd Noise Ninja. (jag hade Ninja i PC:n).

Bibble gör ett bra jobb med PEF från K10D.

Hälsar
R

Gött! :)

Ang det här med DNG vs PEF. I kameran kan jag med mitt 2gb kort ta lika många exponeringar i båda formaten (121), när jag sen laddar över DNG filerna är de större. Varför kan jag då inte ta fler PEF på mitt kort?

Kanske lite Off topic, men ändå lite relevant eftersom man nu har valet att fota i PEF

Du kan ta fler...
Men räknaren visar efter DNG formatet, eller omkomprimerad PEF. Precis innan K10D släpptes ut på marknaden så gjorde man ett komprimerat PEF format, det var alltså en sista-minuten-grej. Kamerans räknare uppdateras ine för detta, så den räknas efter omkomprimerat. Men du kan ta fler bilder... Det står också i handboken att räknaren visar ett uppskattat, ungefärligt, värde - det är alltså ej exakt! Det kan ej heller vara exakt eftersom bildernas storlek varierar, beroende på hur motivet ser ut. Ett motiv med mycket färger, exempelvis, innehåller ju mer information än en bild med väldigt få färger. Så varken DNG eller PEF har en fast storlek som alltid är oföränderlig.

Så se räknaren på samma sätt som räknaren på en filmkamera. Det står 36 bilder, men oftast går det in 38 på en rulle.

Hälsar
R

ahh... Får skylla på att jag inte hunnit få manualen än :)
Då får det nog bli PEF trots allt (När Adobe slutat uppdatera hemsidan så att man kan hämta hem Camera Raw)

Tack för infon

Enligt följande inlägg så tolkar ACR färginformationen i PEF filen fel.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=22130114

Detta är ju klassisk Adobe problematik, att färgerna ej blir riktigt rätt och detta är ett av skälen till att jag använder andra mjukvaror för omvandling av mina råfiler. Tråkigt att Adobe fortfarande har problem med färger gällande Pentax.

Men det var ändå en bra uppdatering, för nu kan jag se bilderna i Adobe Bridge - där jag väljer ut vilka jag sedan ska köra in i råomvandlaren Bibble. *ler*

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar