Annons

Universitetsutbildning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fotografering handlar mycket om personlig utveckling. Därför finns det många andra vägar att gå för att utvecklas som fotograf än genom högskoleutbildning.

Det finns foklkhögskolor, workshops, kursor, assistentjobb, föreningar och egen träning.

Själv är jag yrkesfotograf och har inte gått någon fotokurs utan lärt mig allt själv. Bildmässigt har jag utvecklats genom att fotografera mycket och diskutera mina bilder med andras samt titta på andras bilder. Tekniken har jag läst och provat mig fram till.

Vill man läsa fotografi ur ett icke egenutövande perspektiv kan man ju läsa konstvetenskap.
 
Fotoskolan Gamleby

Ja, man behöver bo i hålan Gamle by i ungefär 2 terminer om man går KY linjen,Kvalificerad Yrkesutbildning, högskolenivå, resten av utbildningen är arbetsplatsförlagd och kan göras vart som helst i värlen. Några i min kurs gör just nu sim praktik i New York , San Fransisco och Monaco. Det är upp till var och en vad man vill göra med sin utbildning under tiden i Gamleby, men alla chanser finns. Det är en bra verklighetrelaterad utbildning, dvs täta kontakter med brancshen, den senaste digitala utrustningen, yrkesverksamma föreläsare, samt föreläsare från universitet och högskolor i ämnen som bilretorik, visuell kommunikation och sensiometri.

mvh Izabelle Leijström
Elev åk2 på KY Reklam och Industrifoto Gamleby Fotoskola.

www.izabelle.fotosidan.se
 
Bildjournalist

Hej Anders!
Jag går Bildjournalistikprogrammet på Mitthögskolan i Sundsvall. Är du intresserad av foto på högskolenivå är vår utbildning definitivt värd att kollas upp.
Jag trivs väldigt bra genom att jag inte bara får lära mig foto, utan även hela det journalistiska tänkandet.

Hör av dig om du har frågor.
Ha en bra dag.
/Kristofer Hedlund
www.khedlund.com
 
Re: Bildjournalist

www-khedlund-com skrev:
Hej Anders!
Jag går Bildjournalistikprogrammet på Mitthögskolan i Sundsvall. Är du intresserad av foto på högskolenivå är vår utbildning definitivt värd att kollas upp.
Jag trivs väldigt bra genom att jag inte bara får lära mig foto, utan även hela det journalistiska tänkandet.

Hör av dig om du har frågor.
Ha en bra dag.
/Kristofer Hedlund
www.khedlund.com

Jo, jag vet. Men jag måste komplettera med folkhögskolestudier eller reel kompetens innan jag ens kan söka dit. Så det blir tidigast om 3 år.
 
Fotoskolan i Göteborg

Jag går Fotoskolan i Göteborg... Den ligger under Studium Vuxenutbildning just nu. Jag tycker att det är en bra skola, för man styrs inte direkt åt något håll utan får utvecklas åt det håll man vill. Det sägs att den är på väg att bli en KY utbildning.

Vi har schysst utrustning (bla en imponerade samling Hasselbladare) däremot önskar jag att skolan fick mer pengar till lärare, föreläsningar etc.

Enligt lärarna hamnar ca 50% på Fotohögskolan och resten blir yrkesversamma fotografer efter utbildningen...

Kolla upp: http://www.studium.goteborg.se/prod...a538543463e90741c1256cd4004f2d95?OpenDocument
 
Re: Bildjournalist

www-khedlund-com skrev:
Jag trivs väldigt bra genom att jag inte bara får lära mig foto, utan även hela det journalistiska tänkandet.

Jag läser också bildjournalistik på Mitthögskolan (andra året), men är inte alls nöjd med utbildningen. Det är för lite foto och för mycket teori kring allting annat.

Så, nu har ni en annan åsikt också. Maila mig om du har funderingar...

Mvh
//Jessica
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.